שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > פרשת השחיתות בישראל ביתנו: המשטרה גיבשה תשתית ראייתית נגד 36 חשודים

חדשות

פרשת השחיתות בישראל ביתנו: המשטרה גיבשה תשתית ראייתית נגד 36 חשודים, צילום:
פרשת השחיתות בישראל ביתנו: המשטרה גיבשה תשתית ראייתית נגד 36 חשודים
22/10/2015, עו"ד אורי ישראל פז

עם החשודים בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים נמנים סטס מיסז'ניקוב, פאינה קירשנבאום, מנכ"ל מע"צ לשעבר וראשי עמותות. במשטרה סבורים כי הממצאים והראיות שנאספו מצביעים על תבנית שיטתית ומתוכננת היטב שנוהלה על ידי קירשנבאום וגורמים נוספים להקצאת תקציבי המדינה לגופים ממומנים תמורת טובות הנאה 

במשטרה גובשה תשתית ראייתית לביצוע שורת עבירות על ידי מעורבים מרכזיים בפרשת השחיתות המכונה על שם מפלגת "ישראל ביתנו", בהם בכירים, חלקם לשעבר, במגזר הציבורי.

בימים אלה סיימה יחידת להב 433 יאח"ה חקירה רחבת היקף, של פרשה מסועפת ומורכבת מתחום השחיתות הציבורית, הכוללת מספר רב של תתי-פרשיות. במסגרת החקירה, נחקרו חשדות להפעלת מנגנון שיטתי ומאורגן של העברות כספי מדינה למספר גופים, בתמורה להפקת רווחים מסוגים שונים על ידי מעבירי הכספים ותוך ביצוע שורת עבירות כגון לקיחת ומתן שוחד, קבלת דבר במרמה, מרמה והפרת אמונים, הלבנת הון, רישום כוזב במסמכי תאגיד ושיבוש הליכי חקירה.

כפי שדווח בפורטל חדשות תקדין, בתום חקירה סמויה של כשנה, במהלכה פעלה יחידת להב 433 יאח"ה במישור המודיעיני, הטכנולוגי, המבצעי והחקירתי לאיסוף מידע וראיות באופן שיטתי, אשר חשפו וביססו את החשד לביצוע העבירות, פתחה היחידה בשלהי דצמבר 2014 בחקירה גלויה, באישור פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה, שליווה את החקירה באופן צמוד. החקירה הגלויה כללה מספר שלבים, בהם חיפושים, תפיסת עשרות אלפי מסמכים, ביצוע מעצרים, חקירת כ-480 מעורבים, חלקם באזהרה, בניהם נבחרי ציבור ועובדי ציבור בכירים, מהם נגבו מעל 900 הודעות. עד כה נתפסו רכוש ונכסים בשווי המוערך בכ-25 מיליון שקל לצרכי בקשת חילוט.

בתום החקירה, קיבל ראש האגף לחקירות ולמודיעין, ניצב מני יצחקי, את עמדת ראש להב 433, ניצב רוני ריטמן, מ"מ ראש יאח"ה וצוות החקירה כי התגבשה תשתית ראייתית לביסוס החשדות נגד 36 חשודים בפרשה.

גזלת כספים מהקופה הציבורית

החשודים המרכזיים אשר בעניינם התגבשה תשתית ראייתית לביצוע עבירות הם סטס מיסז'ניקוב, שר התיירות לשעבר, החשוד בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים; פאינה קירשנבאום, סגנית שר הפנים לשעבר, החשודה בעבירות שוחד, קבלת דבר במרמה, מרמה והפרת אמונים, רישום כוזב במסמכי תאגיד והלבנת הון; דב ליטבינוף, ראש מועצת תמר, החשוד במתן שוחד, הלבנת הון, מרמה והפרת אמונים; דוד גודובסקי, ראש מטה ארגון מפלגת "ישראל ביתנו", החשוד בעבירות לקיחת שוחד, תיווך בשוחד, מרמה והפרת אמונים, ורישום כוזב במסמכי תאגיד הלבנת הון; ישעיהו ברס, מנכ"ל מע"צ (נתיבי ישראל) לשעבר, החשוד בעבירות של מרמה והפרת אמונים; אלכס ויזניצ'ר, יו''ר נ.ת.ע לשעבר, החשוד בעבירות של שוחד, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות והלבנת הון; ישראל יהושע, לוביסט, החשוד בעבירות של שוחד, קבלת דבר במרמה והלבנת הון; רמי כהן, מנכ''ל משרד החקלאות, החשוד בעבירות של לקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים, הלבנת הון, זיוף ורישום כוזב במסמכי תאגיד; דניאל אלינסון, מנכ''ל עמותת עזרא, החשוד בעבירות של מתן שוחד, רישום כוזב במסמכי תאגיד, השמדת ראייה והלבנת הון; מתן דהן, יו"ר עמותת איילים, החשוד בעבירות של מתן שוחד, רישום כוזב במסמכי תאגיד והלבנת הון.

בנוסף אליהם, חשודים בפרשה החמורה דני גליקסברג, מעמותת "איילים", החשוד בעבירות של מתן שוחד, רישום כוזב במסמכי תאגיד והלבנת הון; יאיר גלר, מנכ"ל הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול, החשוד בעבירות של מתן שוחד, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ומרמה והפרת אמונים; ויקטוריה רבין, עוזרת פרלמנטרית של סגנית השר לשעבר קירשנבאום , החשודה בעבירות של שיבוש הליכי חקירה ומשפט והשמדת ראיה; לימור ברזילי, ראש לשכת שר התיירות לשעבר מיסז'ניקוב, החשודה בעבירות של שיבוש מהלכי חקירה; חיים בן שושן, מנכ"ל חל"פ שומרון לשעבר, החשוד בעבירות של עבירות שוחד, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים בתאגיד, וכן רישום כוזב במסמכי תאגיד; טלי קידר, מהחברה להגנת ים המלח וראש מטה במשרדי התיירות והחקלאות לשעבר, החשודה בעבירות של לקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים.

כמו כן, חשודים שאול מזרחי, יו''ר החברה למשק וכלכלה של מרכז השלטון המקומי הדחה בחקירה, שיבוש הליכי משפט וחקירה; טמיר קירשנבאום, בנה של סגנית השר לשעבר פאינה קירשנבאום, החשוד בעבירות של קבלת דבר במרמה; יוליה רוט, מפיקה, החשודה בעבירות של תיווך לשוחד וקבלת דבר במרמה; יהודה פולישוק, מנכ"ל עמותת רוח יהודית, החשוד בעבירות של רישום כוזב במסמכי תאגיד, מרמה והפרת אמונים בתאגיד, קבלת דבר במרמה ועבירות לפי חוק איסור הלבנת הון; יצחק בורבא, מנכ''ל מטמנות אפעה, החשוד בעבירות של תיווך בשוחד והלבנת הון.

בידי המשטרה עדויות של עדי מדינה בפרשת השחיתות החמורה. פעילות מודיעינית חשאית, אשר הניבה ראיות משמעותיות ומידע רב באשר לפעילותם הפלילית של המעורבים, הובילה לנכונותם ורצונם של חשודים לשתף פעולה ואפשרה בהליך מאומץ, מקצועי ומורכב, את גיוסם כעדי מדינה. גיוסם סייע באיסוף הראיות וטיובן, בהעמקת החקירה ובשפיכת אור על שיטת הפעולה להונאת הקופה הציבורית.

במשטרה מדגישים כי על זהות העדים, משלח ידם וכל פרט מזהה אודותיהם ואודות מעורבותם בפרשה מוטל צו איסור פרסום. חלק מהמעורבים, בהם בכירים, נאלצו לפרוש מתפקידיהם הציבוריים, נוכח הראיות שנאספו נגדם.

במשטרה סבורים כי ממצאי החקירה והראיות שנאספו מצביעים על תבנית שיטתית ומתוכננת היטב, שנוהלה על ידי סגנית השר וחה"כ לשעבר פאינה קירשנבאום וגורמים נוספים אשר פעלו בצוותא חדא עימה, להקצאת תקציבי מדינה לגופים ממומנים שונים, בתמורה לקבלת רווח מתוך התמורה, בין בצורת קבלת טובת הנאה אישית, בין באופן של העברת טובות הנאה למפלגת "ישראל ביתנו", לרבות העסקת פעילי מפלגה ובין בצורת הנחייה לתשלומי "דמי ייעוץ" למקורבים. חשיפת השיטה בלמה את המשך גזלת הכספים מהקופה הציבורית ומנעה העברת כספים לפרויקטים עתידיים.

דפוסי פעולה של הפשע המאורגן

החקירה הגלויה החלה על בסיס התשתית הראייתית שנאספה בחקירה סמויה, אשר ממנה הצטיירה תמונה מטרידה בכל הנוגע להתנהלות כספית של בעלי התפקידים הבכירים. חשיפת השיטה שתוצג בהמשך, אשר חזרה על עצמה והתגברה ככל שחלף הזמן, התגבשה ההבנה שאנו מצויים על סיפו של "מדרון חלקלק" ולכן נדרש רשויות אכיפת החוק למעבר מיידי לחקירה גלויה – למרות שהיה מדובר בתקופת הבחירות לכנסת.

במשטרה סבורים כי "הפעילות המודיעינית והחקירתית שנוהלה במשך למעלה משנה במישור הסמוי בחשאיות, בנחישות, ביסודיות ובמקצוענות ובהמשך באותו אופן במישור הגלוי, חשפה דפוס פעולה הדומה במאפייניו לדפוס המוכר לנו במאבק בפשיעה החמורה והמאורגנת. השיטה שנתגלתה לעינינו ועברה כחוט השני בין תתי הפרשיות ואשר חשפנו למרות קשר השתיקה שאפיין את חקירתם של הבכירים, כללה את המאפיינים המרכזיים הבאים:

הבכירים מיצבו את מעמדם במשרה ראויה ומשפיעה בשירות הציבורי.

הבכירים קיימו, במסווה של פעילות לגיטימית, תמיכה תקציבית לפרויקטים ציבוריים המאופיינים באהדה ציבורית ואשר היוו בסיס לפעילות פלילית.

הבכירים גייסו שותפי סוד ובעלי פוטנציאל "ביצוע" למעשי הרמייה (מנהלים, 'מאכרים' וכיו"ב).

הבכירים זיהו תקציבים ייחודיים המצויים ב"שטח אפור" בעניינם יש להם שיקול דעת.

הבכירים איתרו גורמים פוטנציאליים, כגון ראשי מועצות, ראשי עמותות ונוספים, שיש בהם רצון עז לקבלת תקציב חריג תוך עצימת עיניים ל"גזירת הקופון" על ידי הבכירים.

מציאת פרויקטים מתאימים ורבים ככל האפשר להעברת תקציבים ולהסכמת מנהלי הפרויקטים ומעבר לשלב הביצוע, קרי העברת הכספים וגזירת התמורה.

ההסתרה, החשאיות, אופן בניית רשת הקשרים, קבלת המזומנים, הקשב של הבכירים לפעילות הפלילית, המידור, המרמה וההונאה מצביעים על התנהלות מכוונת ומודעת של המעורבים.

במסגרת החקירה נחשפו מספר תתי פרשות שעניינת קבלת כספי שוחד וטובות הנאה אישיות. אחת מהן היא פרשת עמותת עזרא, שבמסגרתה דאגה סגנית השר לשעבר פאינה קירשנבאום להעביר תקציבים ממשלתיים לתנועת עזרא בתמורה לטובות הנאה עבורה באופן אישי ועבור מפלגת ישראל ביתנו. הכספים שימשו בין היתר למימון צרכיה האישיים של קירשנבאום דוגמת רכישת מוצרי אלקטרוניקה שונים, מימון כרטיסי טיסה וכן למימון מטרותיה של מפלגת ישראל ביתנו.

במרכזה של פרשת חל"פ שומרון עומדת העברת כספים מתקציב המדינה שסווגו ככספים קואליציוניים בשליטתה של מפלגת ישראל ביתנו, באמצעות סגנית השר לשעבר, לטובת מחיקת חובות עבר של החברה לפיתוח השומרון. בתמורה, שילמה החברה לפיתוח "עמלה" לצדדים שלישיים המקורבים לקירשנבאום והעמידה לרשותה "קופה" על סך של כ-1.5 מיליון שקל המיועדים לצריכה ולצרכים פוליטיים מפלגתיים. כמו כן, סיפקה החברה לישראל ביתנו הסעות ללא תשלום, רכשה שירותים במחירים מופרזים ממקורבים לסגנית השר לשעבר והעבירה כספים לשותפיה העסקיים.

פרשה נוספת היא פרשת הרשות למלחמה בסמים ובאלכוהול, שבמסגרתה שילמה הרשות באמצעות המנכ"ל יאיר גלר כספים לצרכים שונים על פי דרישותיהם של קירשנבאום וראש מטה המפלגה דאוד גודובסקי.

הכספים הקואליציוניים שבשליטת ישראל ביתנו שימשו גם להעברות תקציבים למועצות אזוריות ואיגודים ציבוריים תמורת מיליון שקלים במזומן באמצעות תשלום "דמי ייעוץ" ל"מאכערים" מבלי שניתנו שירותי ייעוץ כלשהם בפועל.

ממצאי החקירה מתייחסים גם להתנהלותו של שר התיירות לשעבר סטס מיסז'ניקוב במכרזים שונים שהיו בתחום אחריותו, הנאמדים במיליוני שקלים, תוך הטייתם למקורביו. חומר החקירה יועבר בימים הקרובים מהמשטרה למחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, אשר ליוותה את החקירה, לעיון והחלטה.

 

לקריאה נוספת, ראו:

בג"ץ: ח"כ פאינה קירשנבאום לא תודח מתפקידה כסגנית שר על רקע פרשת השחיתות

 

התנועה לאיכות השלטון מבקשת להפסיק את כהונתה של ח"כ פאינה קירשנבאום

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:145
קומיט וכל טופס במתנה