שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > 16 שופטים חדשים הושבעו על רקע הטרור. נאור: עליכם לשפוט באופן א-פוליטי

חדשות

16 שופטים חדשים הושבעו על רקע הטרור. נאור: עליכם לשפוט באופן א-פוליטי, צילום: טקס השבעת השופטים. צילום: מארק ניימן, לע"מ
16 שופטים חדשים הושבעו על רקע הטרור. נאור: עליכם לשפוט באופן א-פוליטי
18/10/2015, עו"ד אורי ישראל פז

בטקס שבו הצהירו אמונים השופטים החדשים שימונו לביהמ"ש המחוזי והשלום התייחס נשיא המדינה לאירועים האחרונים ואמר: "האמת איננה יחסית. אי אפשר להפוך רוצח לקורבן ולהאשים את הקורבן שביקש להגן על עצמו". נשיאת ביהמ"ש העליון: "על השופט לפסוק על סמך הערכים והעקרונות של החברה ולא על סמך ערכיו הפרטיים"

"מערכת המשפט והשופטים העומדים בראשה משמשים כעמודי האש והענן ההולכים לפני המחנה. תפקידכם לתת אור ולהנחות בתוך החשיכה, להגן ולהדריך. אליכם נשואות עיני העם כולו. אתם משמשים כמצפן המוליך את העם ומראה לו את הדרך, הן בתקופות של אור והן בתקופות של חושך". כך אמרה שרת המשפטים איילת שקד בנאומה ביום חמישי (15.10) בטקס שבו הצהירו אמונים בפני נשיא המדינה 16 שופטים חדשים. 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

השרה ציינה כי "במדינת ישראל קיימת מציאות חברתית מורכבת – ערב רב של תרבויות, עדות, מגזרים ודתות, לצל מורכבות פוליטית ביטחונית בלתי פוסקת. כל אלו מהווים אתגרים של ממש עבור שופטי מדינת ישראל. בעבודתכם המורכבת יהיה עליכם לשלב בין מידת הדין הכה חשובה לעשיית צדק, אך לצידה לזכור תמיד את הקשת ולדאוג להיות רחומים וקשובים".

בטקס השתתפו גם חברי הוועדה לבחירת שופטים, נשיאי בתי המשפט ובני משפחות השופטים המתמנים. נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, אמר כי "גם ברגעים אלו בצוק העיתים, איננו יכולים להתעלם מהמאורעות לנגד עיננו. האמת איננה יחסית, אי אפשר להפוך רוצח לקורבן, ולהאשים את הקורבן שביקש להגן על עצמו. אנחנו מדינת חוק ומשפט, הדמוקרטיה הישראלית מבוססת על חוק ומשפט. מדינת ישראל לא התפשרה מעולם ולא תתפשר לעולם, לא על המשפט ולא על הצדק. בפני השופט מונחים כל העת על כפות המאזנים שיקולים נוגדים וסותרים; והוא נדרש כל העת לאזן ולהכריע ביניהם. שמה של מערכת המשפט בישראל יוצא לפניה; והיא נמנית עם הטובות שבמערכות המשפט בעולם כולו. זאת, על אף שהיא נדרשת לפעול במציאות לאומית, ביטחונית וחברתית, מורכבת ביותר שבה אכיפת החוק ועשית הצדק והמשפט קשות שבעתים. למלאכת השיפוט, נדרשים חכמה ובקיאות בעולם המשפט, אך באלה לא די. בראש ובראשונה, נדרשת לו לשופט אנושיות. רגישות, אנושית וחברתית – לציבור ולעומדים לפניו בדין".

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, הדגישה בנאומה כי "עצמאות שיפוטית אין משמעותה כי השופט עושה ככל העולה על רוחו. עם זאת השופט צריך להיות מוגן מניסיונות השפעה על תוכן החלטותיו השיפוטיות. על השופט לפעול בלא משוא פנים. כך נשבעתם היום לעשות. עליו לפעול באופן א-פוליטי. על השופט לפסוק על סמך העובדות שהוכחו בהליך ועל סמך עובדות אלה בלבד. עליו לפסוק בהתאם לתקדימים, וכשאין תקדים עליו לפסוק על סמך הערכים והעקרונות של החברה ולא על סמך ערכיו הפרטיים. השופט מחנך את עצמו מן היום הראשון על כס השיפוט לפעול כך, והדברים הופכים לטבע שני".

הנשיאה נאור התייחסה לאירועי הימים וציינה בנאומה כי "ככלל ימי השבעת שופטים במשכן נשיאי ישראל הם ימי חג במערכת המשפט. אולם השבעה זו נערכת הפעם בצל הירצחם של חפים מפשע ופציעתם של אנשים רבים כולל ילדים בכל רחבי הארץ. קשה לחגוג בימים קשים אלה. אני מבקשת להביע בשם מערכת המשפט ובשמי תנחומים למשפחות הנרצחים ואיחולי החלמה לפצועים".

מיהם 16 השופטים שהצהירו אמונים? כפי שדווח לאחרונה בפורטל חדשות תקדין, הוועדה למינוי שופטים, שהתכנסה לפני כחודשיים בלשכת שרת המשפטים, מינתה את שופט בית משפט השלום ישראל פבלו אקסלרד ואת רשם בית המשפט המחוזי אריאל חזק לשופטים בבית המשפט המחוזי בבאר שבע. השופט ג'ורג' אזולאי מונה לנשיא בית המשפט המחוזי בנצרת והשופטת דפנה בלטמן קדראי מונתה לנשיאת בית המשפט המחוזי מרכז שבלוד.

לבית המשפט המחוזי מרכז קודם גם השופט צבי ויצמן. לצדו מונתה למחוזי בלוד גם השופטת ריקי שמולביץ. השופט בני שגיא, מבית משפט השלום בתל אביב, קודם לשיפוט בבית המשפט המחוזי בתל אביב. והשופטת עירית כהן קודמה לשיפוט בבית המשפט המחוזי בירושלים.

לבית משפט שלום במחוז דרום מונה לשיפוט עו"ד יהודה לייבלין, ואילו עו"ד דוד שאול גבאי ריכטר מונה לשיפוט בבית משפט השלום בירושלים, לצידה של הרשמת הבכירה מאיה אב גנים וינשטיין, שמהיום תיקרא שופטת. הרשם אריה ביטון מונה לשיפוט בבית משפט השלום במחוז תל אביב, והשופט יהושע (שוקי) צימרמן מונה לשיפוט בבית משפט השלום לענייני תעבורה במחוז המרכז.

 

לקריאה נוספת, ראו:

הנשיאה נאור: אי מינוי שופטים בשנה האחרונה גרם לאובדן אלפי ימי שיפוט

 

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:183
קומיט וכל טופס במתנה