שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > מאחורי הקלעים: כשחוסר הניסיון של עורך הדין גורם נזק ללקוח

חדשות

מאחורי הקלעים: כשחוסר הניסיון של עורך הדין גורם נזק ללקוח , צילום: נדב נשרי
מאחורי הקלעים: כשחוסר הניסיון של עורך הדין גורם נזק ללקוח
30/09/2015, נדב נשרי

עורכי דין חסרי ניסיון הנאבקים על כל תיק מובילים לפעמים את הלקוח לפעול נגד האינטרסים שלו עצמו, תוך החמרת מצבו המשפטי. בחלק מהמקרים, הפתרונות יכלו להימצא בחצי שעה של גישור

מעמדו של מקצוע עריכת הדין בשנים האחרונות נמצא בשפל אל מול מקצועות אחרים. אם בעבר היה חלומם של טובי בנינו ובנותינו להיות עורכי דין, מתוך רצון לשלב פרנסה טובה יחד עם הזכות להילחם למען החלש ולנצח בקרבות רבי משמעות בבית המשפט, היום נראה שהחלום כבר אינו רלוונטי. היכולת לשלב עבודה משמעותית עם סיפוק אישי מעשיית מעשים טובים לטובת הפרט והציבור, תוך כדי פרנסה טובה, כבר אינה נתפסת כחלק מעבודתו של עורך הדין. אני תוהה מה הוביל לפיחות זה בתפיסת העולם של המקצוע בישראל? מה גרם להשלמה של רבים עם אובדן הצדק וההיגיון במקצוע?

אם בעבר הסיפורים על התנהלות בעייתית של עורך הדין שפעל בניגוד לטובת הלקוח שלו היו נדירים, היום הסיפורים מגיעים חדשות לבקרים. בכאב ובתסכול רב אני רואה יותר ויותר עורכי דין הפועלים בטקטיקה משפטית המעודדת דווקא את החמרת מצבם המשפטי של לקוחותיהם וסותרת כל היגיון בסיסי הפועל לטובת הלקוח ולמען האינטרסים שלו.

במצב בו יש עודף כל כך גדול של עורכי דין הנאבקים על כל לקוח, רבים מהם נאלצים לשים בצד את שיקולי טובת הלקוח ולפעול במטרה להגדיל את הרווח האישי שלהם. אך לא רק הצפת המקצוע היא הגורם לבעיה. גורם משמעותי נוסף הוא חוסר המקצועיות של עורכי הדין שמייצגים בכל שנה במספר תיקים בודדים ולא קיבלו הכשרה טובה דיה, או כאלה שהתמחו בתחום מסוים ומייצגים בתחום אחר. שילוב שני הגורמים הללו יחדיו מוביל למציאות בה חוסר מקצועיות יחד עם הרצון להרוויח בכל מחיר פוגשים ביכולות שיווק אישי מעולות וחזות מרשימה וכריזמתית, ומובילות את הלקוח שנמצא במצוקה רגשית לפעול לטובתו של אחר ולא לטובתו האישית.

להמחשת המצב, זכור לי במיוחד המקרה של זוג שהגיע אלי לגישור גירושין. ההחלטה להתגרש הייתה משותפת ומקובלת על שניהם ביחד. לא היו בגידות ולא היו העלמות נכסים –מצב שכיח וטבעי בו האהבה נגמרה ומחליטים להיפרד. לכל אורך התהליך דאגתי לוודא ששניהם יבינו מה חשוב לכל אחד מהם עבור עצמו ועבור ילדיו, ונתתי להם את הכלים ואת האפשרות ליצור לעצמם את מסלול החיים לאחר הגירושין.

כעבור מספר פגישות קצרות הגיעו בני הזוג להבנות ולהסכם גירושין שהקיף את כל הנושאים החשובים לשניהם. לא אפרט את תוכן ההסכם, אך אומר שמדובר היה בחלוקה שיוויונית של הבית וגמישות גדולה של האב בכל הקשור למימון הוצאות הילדים (הוסכם על מזונות גבוהים יחסית) עד לסיום לימודיהם האקדמאיים.

בשלב זה הלכו שניהם להתייעץ עם עורכי דינם על מנת ולקבל גושפנקא שההסכם אכן מתאים לכל אחד מהם ועונה על צרכיו. בעוד הבעל הלך לעורך דין שהוא בן משפחה שלו, האישה פנתה להתייעץ עם עורך דין צעיר, מבלי שקיבלה המלצות ומידע קודם לגביו. בשלב זה נעלמה האישה כאילו בלעה אותה האדמה. כעבור שבוע התקשר אלי הבעל וסיפר שהאישה הגישה כתב תביעה נגדו. כאשר ביקשתי להבין מה היה הדבר שהיה חסר בהסכם הגישור ושהיה נדרש להגיש תביעה כוללת כדי לקבלו, הסתבר שסלע המחלוקת היה חלוקת כספי הפנסיה וקופות הגמל. בעוד שבגישור הוסכם על ויתור הדדי של שניהם על כספי הפנסיה שנצברו אצל כל אחד מהם, בכתב התביעה נטען שמאחר ולבעל יש 150 אלף שקל יותר מאשר לאישה, היא דורשת מחצית מהסכום שנצבר אצלו.

מעבר לעובדה ששכר טרחת עורכי הדין שנשכרו יעלה ככל הנראה יותר מהסכום של 75 אלף שקל שבגללו הוגשה התביעה, משך הזמן והפגיעה בילדים יעלו להערכתי הרבה יותר. קשה הייתה לי ההבנה שהזוג הזה הולך לבית המשפט על נושא שבחצי שעה של גישור היה נפתר אילו רק הייתה האישה משתפת אותי לפני שהגישה את התביעה. סל הפתרונות במצב הזה היה גדול וכעת הנכונות לפתרון יצירתי ירדה לטמיון.

מקרה אחר הוא של בני זוג שמשבר הגירושין פגע מאוד באחד מהם, לאחר שבן הזוג השני הודיע על עזיבתו כרעם ביום בהיר. במקום לגשת לעזרה מפסיכולוג שיעזור לו להתמודד עם הכאב, כפי שאני ממליץ לכל זוג שבא להתגרש אצלי, הוא פנה לעורך דין שזיהה את הרצון לנקום ולהכאיב בחזרה. מכאן הדרך הייתה קצרה לסיום הגישור ולהגשת כתבי טענות. במקרה הזה לא היה רכוש משותף משמעותי והילד הצעיר היה בן 16. היה ניתן לסיים את המקרה תוך זמן קצר ולתת לבן הזוג הפגוע את המקום להתמודד ולאסוף את השברים. במקום זאת הם נגררו למלחמה יקרה וארוכה בבית המשפט, לשווא.

בימים אלו כאשר שרת המשפטים הודיעה על הארכת ההתמחות של עורכי הדין לשנתיים, אני מבקש לחזק את החלטתה של השרה וקורא ללשכת עורכי הדין לפעול בעוצמה רבה להעצמתו המקצועית שלל עורך הדין ולביסוס כללים שימנעו מעורכי דין חסרי ניסיון לגרום ללקוח לפעול בניגוד לטובתו האישית. המשך המצב הנוכחי והימנעות של לשכת עורכי הדין בטיפול בסוגייה עלולים להוביל בסופו של דבר לאובדן אמון טוטאלי של הציבור בעורכי הדין.

 

נדב נישרי הוא מגשר, חבר לשכת המגשרים בישראל.

 

לקריאה נוספת, ראו:

האמת המטרידה מאחורי הנתונים על הירידה במספר המתגרשים 

 

שרת המשפטים הודיעה על הארכת תקופת ההתמחות בעריכת דין לשנתיים 

 

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:95
קומיט וכל טופס במתנה