שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > חוק חדש יאפשר שלילת קצבאות ילדים מהוריהם של מי שהורשעו ביידוי אבנים

חדשות

חוק חדש יאפשר שלילת קצבאות ילדים מהוריהם של מי שהורשעו ביידוי אבנים , צילום: צילום: Getty images Israel
חוק חדש יאפשר שלילת קצבאות ילדים מהוריהם של מי שהורשעו ביידוי אבנים
24/09/2015, עו"ד אורי ישראל פז

תזכיר חוק שיפורסם היום יאפשר שלילת זכויות סוציאליות מהורים לקטינים שהורשעו בעבירות של יידוי אבנים ונידונו לעונש מאסר. השרה איילת שקד: "הצעת החוק תפגע במקום החשוב ביותר – בכיס. 50% מכתבי האישום המוגשים בגין יידוי אבנים בירושלים הם של בני נוער. מי שצריך לקחת אחריות אלה ההורים"

שרת המשפטים איילת שקד ושר הרווחה חיים כץ יפרסמו היום (ה', 24.9) תזכיר חוק אשר יאפשר שלילת קצבאות הביטוח הלאומי מן ההורים אשר ילדיהם הורשעו בעבירת יידוי אבנים. השלילה תהא להורה לקטין אשר הורשע בעבירות של יידוי אבנים ונגזר עליו עונש מאסר, ולמשך כל תקופת המאסר.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

בין היתר ישללו קצבת הילדים, הנעה בין 200 ל-300 שקל לחודש לילד, התוספת לכל ילד על הבטחת הכנסה והתוספת לכל ילד על קצבת הנכות (תוספות הרלוונטיות לזכאים) וכן מענק לימודים בסך 865 שקל לשנה, שלה זכאי הורה לילד עד גיל 14.

שרת המשפטים צפויה להעביר בנוסף הוראת שעה לשלוש שנים, לפיה יינתנו עונשי מינימום על עבירת יידוי אבנים בערכאות בתי המשפט. עונשי המינימום יהיו כחמישית מהעונש המקסימלי ויהוו צעד נוסף ומשמעותי כהרתעה נוספת בנושא. כך למשל, בכוונת פגיעה באדם העונש המקסימלי הוא 20 שנים ועונש המינימום יהיה ארבע שנים.

לדברי שרת המשפטים שקד, "הצעת החוק תפגע במקום החשוב ביותר – בכיס. כיום, כ-50% מכתבי האישום המוגשים בפרקליטות ירושלים בגין יידוי אבנים היא כנגד בני נוער. זוהי תופעה רחבת היקף ורגישה עד מאוד ומי שצריך לקחת אחריות עליה הם ללא ספק – ההורים. כל זאת מתוך ניסיון למנוע מאותם ילדים, אשר הולכים שבי אחרי אידיאולוגיה מסיתה ושקרית, להידרדר למעגל הפשיעה. וכן, ילדים אשר מרצים תקופת מאסר בגין מעשי טרור אין כל סיבה שהמדינה תמשיך להעביר עבורם קצבאות והטבות".

שר הרווחה חיים כץ הוסיף כי "הגיע הזמן שההורים ייקחו אחריות על ילדיהם ויפעלו למנוע מהם לעשות פשעים".

היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, הביע הסתייגויות מהמהלכים החדשים של ממשלת נתניהו נגד מיידיי אבנים וטען כי החוק הקיים מאפשר את מה שהממשלה מנסה לתקן.

היועץ וינשטיין מצר את צעדי הממשלה, ויש מי שסבור שבכך הוא מסכן את אזרחי ישראל, עד שבכוונתו להגן על האזרחים באמצעות חקיקה ראשית בכנסת. ח"כ בצלאל סמוטריץ' הגיש השבוע (ב', 21.9) הצעת חוק חדשה המבקשת לקבוע עונשי מינימום על זורקי האבנים ובקבוקי התבערה.

בתקופה האחרונה מדינת ישראל מתמודדת עם אירועי טרור עממיים הכוללים יידוי אבנים, בקט"בים, ירי זיקוקים ועוד באזור ירושלים וסביבתה. אירועי הטרור היומיומיים בעיר הבירה הם בראש ובראשונה בעיה לאומית וריבונית והם מסכנים את חיי האזרחים ומשבשים את שגרת החיים לאזרחי הבירה. כחלק ממיגור תופעה זו מציע ח"כ בצלאל סמוטריץ' חוק בו תקבע ענישת מינימום של המפגעים.

בהצעת החוק, מבקש ח"כ סמוטריץ' לקבוע כי מי שזורק אבן, בקבוק תבערה או זיקוק בנסיבות מחמירות כדוגמת השתתפות בהתפרעות, השלכה לעבר רכב נוסע וכו', יושת עליו עונש של בין שנה לשנתיים בהתאם לחומרת העבירה. עוד מבקש סמוטריץ' להחיל את עונשי המינימום גם על קטינים מגיל 14 ולקבוע כי גרימת מוות באמצעות זריקת אבן או בקת"ב תחשב רצח בכוונה תחילה.

בנוסף, כוללת הצעת החוק היתר לשימוש בכוח סביר כולל ירי על מנת למנוע את המשך ההתפרעות ולתפוס את המחבלים.

לדברי חה"כ סמוטריץ', "רק בשבוע שעבר ראינו איך אבנים הורגות! לא נאפשר את השתוללות הטרור בבירה. לא ייתכן שיהודי יפחד מלהלך ברחובות ירושלים. תדע כל אימא ששולחת את ילדיה לפגוע באזרחי ישראל שדמו בראשו. אני מציע את החוק הזה כי מדינת ישראל חייבת להחזיר את ההרתעה ולסכל את הטרור באופן מיידי, ולצערי היועץ המשפטי לממשלה  קושר את ידיהם של הממשלה ושל כוחות הביטחון מלבצע את עבודתם. התפקיד שלנו הוא להעמיד למערכת הביטחון את הכלים הדרושים לה בכדי למגר את התופעה וכך בעזרת ה' נעשה".

בתוך כך, פרקליטות מחוז ירושלים הגישה בערב יום כיפור (ג', 22.9) לבית המשפט המחוזי לנוער בעיר כתב אישום נגד חמישה קטינים בני 13-16 תושבי מזרח ירושלים בגין יידויי אבנים לעבר כלי תחבורה.

על פי כתב האישום ביום 9.9.2015 בשעות הערב נכנס המתלונן, יהודי חובש כיפה לחנות בשכונת ואדי אל-ג'וז. הקטינים הבחינו בו, וכאשר יצא עם רכבו מהחניה יידו לעברו אבנים. אחד הקטינים התקרב אל הרכב ודפק בחוזקה באגרופיו בכוונה להפחיד את המתלונן. קטינים נוספים שהיו באזור יידו אף הם אבנים לעבר הרכב. המתלונן אשר נבהל מההתרחשות, פנה לסמטה סמוכה ומשהבחין כי הסמטה ללא מוצא, יצא מרכבו וברח רגלית מהמקום.

כתוצאה מהאירוע נופצו שמשות הרכב ונגרמו לרכב נזקי פח. במעשיהם יידו הנאשמים אבנים לעבר כלי תחבורה בנסיעה, באופן שיש בו כדי לסכן את בטיחותו של הנוסע בכלי התחבורה, במטרה לפגוע בנוסע. הפרקליטות מבקשת מבית המשפט לעצור ארבעה מהנאשמים (בני 15-16) עד תום ההליכים המשפטיים נגדם.

 

לקריאה נוספת, ראו:

נאור מגנה את דרישת השר ארדן שלא לקדם שופטים המקלים עם מיידי אבנים

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:7
קומיט וכל טופס במתנה