שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > 5 שנות מאסר למנהל תיקי השקעות שמעל בתיקים ויצר הפסדים מובטחים ללקוחותיו

חדשות

5 שנות מאסר למנהל תיקי השקעות שמעל בתיקים ויצר הפסדים מובטחים ללקוחותיו, צילום: צילום: istock
5 שנות מאסר למנהל תיקי השקעות שמעל בתיקים ויצר הפסדים מובטחים ללקוחותיו
20/09/2015, עו"ד לילך דניאל

הנאשם עבד כמנהל תיקים בחברת מרץ וניהל בין היתר חשבונות השייכים לאיש העסקים דב לאוטמן ז"ל. במשך שנה וחצי ביצע הנאשם פעולות בניירות ערך שהניבו רווחים מובטחים בחשבונות של מקורביו על חשבון הפסדים שנגרמו לחשבונותיו של לאוטמן ולחשבונות קופות הגמל של בנק מזרחי טפחות

 

בית משפט השלום גזר חמש שנות מאסר על מנהל תיקי ניירות ערך בחברה שהורשע בשורת עבירות גניבה, מרמה, זיוף ועבירות על חוק נירות ערך. זאת, לאחר שנמצא כי הוא ביצע פעולות בניירות ערך בחשבונות לקוחותיו שגרמו להפסדים בטוחים בחשבונות הללו ויצרו רווחים מובטחים בחשבונות של מקורביו. השופטת מיכל ברק נבו קבעה כי במעשיו פגע הנאשם באופן קשה בערכים חברתיים מוגנים וכי אף שחלפו יותר משמונה שנים מאז ביצוע העבירות, יש לתת את הדעת לכך שתיקי עבירות כלכליות בכלל ותיקי ניירות ערך בפרט הם תיקים שמתנהלים בדרך כלל שנים ארוכות וכי מדובר בעבירות קשות לגילוי. נוסף לעונש המאסר, נידון הנאשם לעונשי מאסר על תנאי וקנס בגובה 150 אלף שקל.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

הנאשם, מיכאל גביש, הורשע לאחר הליך הוכחות בחמישה אישומים שעניינם ריבוי עבירות של גניבה בידי מורשה, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, זיוף, שיבוש הליכי משפט, מרמה והפרת אמונים בתאגיד, השפעה בדרכי תרמית על שערי ניירות ערך ועבירות נוספות על חוק נירות ערך.

על פי כתב האישום, הנאשם עבד בתקופה הרלוונטית כמנהל תיקים בחברת "מֶרֶץ", חברה לניהול תיקי ניירות ערך. שני הלקוחות הגדולים ביותר של הנאשם בחברה היו קופות הגמל בניהול בנק מזרחי טפחות וקבוצת חשבונות השייכת לאיש העסקים דב לאוטמן ז"ל. דובר בלקוחות שעברו לחברה עם הנאשם לאחר שעזב מקום עבודה קודם והם נחשבו ללקוחות "שלו", בנוסף ללקוחות נוספים שחלקם אנשים המקורבים אליו.

בשלב מסוים פוטר הנאשם ממרץ על רקע חילוקי דעות בינו לבין הבעלים, אלא שחודשים לאחר עזיבתו עלה חשד בקרב נציגי לאוטמן כי חשבונותיהם התנהלו שלא כראוי ושנוצרו בהם הפסדים משמעותיים. לפיכך פנו בעניין זה לבעל החברה ולרשות לנירות ערך, ולאחר בדיקה וחקירה של הרשות התברר שבמהלך כשנה וחצי בוצעו פעולות בניירות ערך בחשבונות לאוטמן והקופות, שגרמו להפסדים בטוחים בחשבונות הללו ויצרו רווחים מובטחים בחשבונות של מקורביו.

במסגרת הכרעת הדין נקבע כי הוכח שהנאשם הוא שביצע את הפעולות האסורות הללו, וכי פעל באופן שפעולותיו המרמתיות השונות הניבו לחשבונות המפצלים של מרץ רווחים מובטחים, על חשבון הפסדים מובטחים שנגרמו לחשבון הקופות ולחשבונות לאוטמן. לאחר מכן דאג הנאשם לכך שהרווחים שהופקו במרמה באותם ימי מסחר יועברו בלעדית למספר חשבונות של לקוחותיו שאיתם חפץ להיטיב. נוסף על כך, הנאשם השקיע באמצעות חשבונות לאוטמן באופן מסיבי במניות מסוימות בניגוד למדיניות ההשקעה שהוסכמה בין הצדדים. באישום האחרון הורשע הנאשם בשיבוש מהלכי משפט, בגין כך ששעה שידע שחוקרי רשות ניירות ערך מחפשים אחריו כדי לזמנו לחקירה, הסתתר מפניהם בחלקו העליון של חדר המדרגות בבניין שבו חיפשו אותו, בסמוך לגג.

השופטת מיכל ברק נבו גזרה על הנאשם חמש שנות מאסר בפועל ועונשים נלווים וקבעה כי משך ביצוע העבירות, ביצוען במסגרת תפקידו בחברה לניהול תיקים, ניצול יחסי האמון המיוחדים בין מנהל תיקים ללקוח, שימוש בפלטפורמה של הבורסה לביצוע הגניבות תוך פגיעה במסחר ושליחת אינפורמציה כוזבת לשוק וההיקפים הכספיים הגדולים שבהם מדובר ממחישים את החומרה הרבה ואת הפגיעה בערכים המוגנים. העובדה שמדובר במקרה זה גם בעבירות ניירות ערך מוסיפה לדעת השופטת ממד של חומרה ותחכום לתמונה הכוללת.

מנגד שקלה השופטת את העובדה כי הנאשם נעדר עבר פלילי ואת הפגיעה שתיגרם לו ולמשפחתו. עם זאת, ציינה השופטת כי הנאשם לא נטל אחריות למעשים, וכי אף שחלפו יותר משמונה שנים מאז ביצוע העבירות יש לתת את הדעת לכך שתיקי עבירות כלכליות בכלל ותיקי ניירות ערך בפרט הם תיקים שמתנהלים בדרך כלל שנים ארוכות, וכי מדובר בעבירות קשות לגילוי, קשות לחקירה והוכחה, ומרובות פרטים ועדים.

 

ת"פ 4130-09

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:183
קומיט וכל טופס במתנה