שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > רפ"ק ערן מלכה שמכר מידע מודיעיני לעו"ד רונאל פישר נידון ל-8 שנות מאסר

חדשות

רפ"ק ערן מלכה שמכר מידע מודיעיני לעו"ד רונאל פישר נידון ל-8 שנות מאסר , צילום: פרשת רונאל פישר. צילום: רונן פדידה
רפ"ק ערן מלכה שמכר מידע מודיעיני לעו"ד רונאל פישר נידון ל-8 שנות מאסר
20/09/2015, ליאור שדמי שפיצר

ביהמ"ש העמיד את העונש על הרף העליון של מתחם הענישה וקבע כי מלכה שימש כחפרפרת שכרסמה מבפנים ומתחת ליסודות יחידה חוקרת, תוך ניצול תפקידו הבכיר ומעמדו ותוך פגיעה חמורה באמון הציבור: "אמון כזה נקנה לאורך ימים בעבודה מתמשכת וסיזיפית וניתן להרסו במחי יד. הנאשם עשה זאת בשתי ידיים, פעם אחר פעם"

 

רפ"ק ערן מלכה, שקשר קשר עם עו"ד רונאל פישר לסחור במידע פנים שאליו נחשף במסגרת תפקידו כקצין משטרה בכיר, נידון לשמונה שנות מאסר בפועל ולשנתיים מאסר על תנאי. השופט יעקב צבן קבע כי מלכה פגע בעבודת המשטרה ובתדמיתה בשורה של עבירות, כחלק מתכנית עבריינית שיטתית וכמעט ממוסדת, כשהוא מנצל את רום תפקידו ומעמדו, יוזם פעילות ומקבל שוחד. לדברי השופט, מודעות הנאשם למעשיו, הבנת הפסול והנזק החמור שגרם, מטה הכף לכיוון הרף העליון של מתחם הענישה, הן כעונש מרתיע ובעיקר כעונש הולם.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

רב פקד מלכה בן ה-40, עורך דין בהשכלתו, שימש ראש צוות ביחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית, שהיא חלק מיחידת להב 433, המבצעת חקירות רגישות בתחומי פשיעה כלכלית חמורה ואנשיה נחשפים למידע מודיעיני רגיש.

בחודש מאי 2012, הכיר מלכה את עו"ד רונאל פישר ומכר לו מידע תמורת כסף, תוך פגיעה באינטרסים ציבוריים חשובים ובערכי המשטרה. פישר ניצל את מעמדו כדי לסחוט כספים באמצעות המידע ולשבש חקירות רגישות וסמויות. כאשר מעללים אלה החלו להיחשף, פעלו מלכה ופישר לשבש את חקירתם עד שבמשך מספר חודשים נקלעה החקירה למבוי סתום.

כדרך ושיטת פעולה סוכם כי מלכה יעביר לפישר ישירות או באמצעות מזכירתו חומרים הנוגעים לעבודתו במשטרה ובהם מידע מחקירות סמויות וגלויות, מידע מודיעיני, נוסחי שאלות מתוך חקירות עתידיות, התראות לגבי מעצרים צפויים והתראות לגבי מועדים מתוכננים להפיכת חקירה סמויה לגלויה. השניים תאמו ביניהם פניות של פישר למעורבים שונים בחקירות, בין כחשודים ובין כעדים. לאחר יצירת הקשר נהג פישר להיפגש עם חשודים או עדים, להרשימם בבקיאותו ברזי החקירה, לגייסם כלקוחות ולנקוב בשכר טרחה מופקע וזאת על סמך מצגים שערך לגבי רמת נגישותו לחקירת המשטרה ולכוחו להשפיע עליה ולסייע ללקוחותיו באמצעות גורם פנים משטרתי. באמצעות השיטה הביאו מלכה ופישר לפגיעה בחקירות ובמאמצי היחידות החוקרות לאיסוף ראיות בתיקים מורכבים או בשיבוש מהלכי משפט.

במאי 2015 הוגש כתב אישום נגד שבעה נאשמים, בהם מלכה ופישר. בין הפרקליטות למלכה נחתם הסדר טיעון והוא הורשע על פי הודאתו באחד עשר אישומים, בהם מרמה והפרת אמונים, שיבוש מהלכי משפט, לקיחת שוחד, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות וגילוי בהפרת חובה לפי סעיף 117 לחוק העונשין.

בהסדר הטיעון נקבע כי מלכה ימסור את כל המידע הידוע לו ויגיש כל עזרה למח"ש לשם פיענוח העבירות הנחקרות בתיק. המדינה התחייבה שלא לנקוט אמצעי אכיפה וחילוט כלכליים והודיעה כי היא אינה מתכוונת לבחון אפשרות לפגוע בפנסיה שלה זכאי מלכה, שתשולם לו גם בתקופת מאסרו, ולא תעתור לעונש כספי כלשהו.

בשלב הטיעונים לעונש טענה המדינה כי מלכה הצטרף לתכנית עבריינית נועזת, ללא אח ורע בשיבוש חקירות חשובות ורגישות ותוך גרימת נזק גדול לשלטון החוק. לטענת הפרקליטות, תפקידו של מלכה היה כה חשוב וכה רגיש, עד שאין לתאר את מעשיו אלא כבגידה וכפגיעה בקודש הקודשים, שהרי מדובר בחקירות סבוכות, יקרות ומושקעות.

הפרקליטות הדגישה בעיקר את כמות העבירות, הימשכן על פני תקופה ארוכה, וכן את הפעילות היזומה של מלכה שפנה בעצמו לפישר, מתוך תאוות בצע ומתוך רצון לנצל את כוחו ומעמדו.

באי כוח המאשימה, עוה"ד קרן אלטמן וליאורה נהון, טענו כי אין תקדים לעבירות כה חמורות במשטרה וביחידותיה הנבחרות, וכי העונש ההולם הוא הרף העליון של ההסדר – עשר שנות מאסר ומאסר על תנאי.

סנגוריו של מלכה, עוה"ד עופר ברטל ודב גלעד כהן, טענו כי עו"ד רונאל פישר הוא זה שטווה את הקורים סביב מלכה, וכי זה לא עמד בפני אישיותו הכריזמטית ונכנס למלכודת. עוד נטען כי מכלול האישומים בפרשות השונות מהווה אירוע עברייני יחיד, שכן במרבית המקרים מלכה לא ידע כיצד יתגלגלו וינוצלו המסמכים והמידע שמסר לפישר.

הסנגור ציין את החרטה שהביע מלכה, את הפרסום הגורף והמתמשך בתקשורת, שפגע גם בילדיו, ואת העובדה כי הוא יהיה אסיר בתנאי בידוד, עקב תפקידו במשטרה.

השופט יעקב צבן קבע כי בתכנית העבריינית שנרקמה בין מלכה לפישר ידע כל אחד מהמעורבים את מקומו ותפקידו. לכאורה, קבע השופט, אפשר היה לקבוע כי מדובר באירוע אחד, שכן החוט המקשר הוא הציר פישר-מלכה, אלא שמדובר בשורה של מקרים לאורך חודשים ארוכים, כלפי אנשים שונים ובחלק מהמקרים היו תוצאות שונות עקב ביצוע העבירות.

השופט הדגיש כי מלכה פגע בטוהר ההליך החקירתי והשיפוטי ובאמון הציבור בו. "אמון כזה נקנה לאורך ימים בעבודה מתמשכת וסיזיפית וניתן להרסו במחי יד", כתב השופט. "הנאשם עשה זאת בשתי ידיים, פעם אחר פעם".

עוד ציין השופט צבן כי המעשים העבריינים נעשו בתוככי המשטרה, בתוכנית עבריינית שיטתית, פעילה, לאורך חודשים ארוכים. "הסיבות הללו מהוות סיוט לציבור, שכן במקום שנועד להילחם בשחיתות, היא פשטה", נכתב בגזר הדין. "הנאשם היה מודע לאורך כל הדרך לפסול במעשיו, המשיך בהם ובכך יש נסיבה מחמירה, שהרי לפנינו קצין משטרה בכיר במקום חשוב ורגיש, בעל השכלה משפטית וכישרונות מוכחים. נסיבה מחמירה נוספת המלמדת על מודעות מלאה לשחיתות ולפסול הינה מערך הסודיות שיצר הנאשם בדרכי העברת המידע לפישר ולע'. פישר אומנם הוא מחולל העבירות, הנאשם שימש כחפרפרת, אולם, כאמור, מדי פעם יזם בעצמו, חפרפרת זו כרסמה מבפנים ומתחת ליסודות יחידה חוקרת במערך החקירה הארצי".

לצד זאת, ניתן משקל גם להודאתו של מלכה, הכאתו על חטא, החרטה העמוקה שהביע, שיתוף הפעולה המלא שלו וכן לתנאי מאסרו, ואלו העמידו בסופו של דבר את העונש ההולם על שמונה שנות מאסר בפועל ושנתיים מאסר על תנאי.

 

ת"פ 44139-07-15

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

פרשת רונאל פישר: אלון חסן זומן לשימוע, ערן מלכה הודה בהסדר טיעון והורשע 

 

כתב האישום נגד רונאל פישר: כך התבצע הסחר במידע מתוך חקירות המשטרה

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:237
קומיט וכל טופס במתנה