שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > שופט בית המשפט העליון בדימוס מישאל חשין הלך לעולמו אתמול בגיל 79

חדשות

שופט בית המשפט העליון בדימוס מישאל חשין הלך לעולמו אתמול בגיל 79 , צילום: צילום: Getty images Israel
שופט בית המשפט העליון בדימוס מישאל חשין הלך לעולמו אתמול בגיל 79
20/09/2015, עו"ד אורי ישראל פז

השופט חשין שהתבלט בסגנון כתיבתו הציורית, נפטר אמש לאחר מאבק ממושך במחלה קשה. הלווייתו תיערך היום בשעה 17:30 בקיבוץ גבעת השלושה. נשיא המדינה ראובן ריבלין:  "הלך לעולמו מורה, רב וידיד. אדם שגלימת השופט והמשפטן שלו ניזונה לא רק מחריפות וצלילות מחשבתו אלא מחום ליבו ויושר מצפונו"

 

השופט והמשנה לנשיא בית המשפט העליון בדימוס, מישאל חשין, הלך אתמול (ש', 19.9) לעולמו, לאחר מאבק ממושך במחלה קשה. השופט חשין, בן 79 בפטירתו, נחשב לאחד השופטים הבולטים שכיהנו בשנים האחרונות בבית המשפט העליון, שנודע בקרב המשפטנים בסגנון כתיבתו הציורית והקולחת. הלווייתו תיערך היום (א', 20.9) בשעה 17:30 בקיבוץ גבעת השלושה. ביקורי תנחומים עד למוצאי שבת 26.9.15, בבית המשפחה, רחוב העוגן 7 הרצליה פיתוח.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

השופט חשין, יליד שנת 1936, הוא בנו של ד"ר שניאור זלמן חשין, אחד מחמשת השופטים הראשונים של בית המשפט העליון. הוא החל את דרכו המשפטית כבר בגיל 17, כאשר החל את לימודיו באוניברסיטה העברית בירושלים. בשנת 1957 סיים את לימודיו באוניברסיטה ושלוש שנים לאחר מכן קיבל רישיון לשמש כעורך דין. בשנת 1962 קיבל תואר דוקטור במשפטים. בין לבין, משנת 1957 ועד אמצע שנות ה-80, לימד בפקולטה למשפטים של האוניברסיטה.

בשנת 1973 מונה חשין למשנה לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה דאז מאיר שמגר, ולאחר מכן פרש וניהל משרד עורכי דין פרטי בירושלים, שבו ייצג בין היתר בכירים בשב"כ במסגרת פרשת קו 300. ב-1992 מונה לכהונת שופט בית המשפט העליון ובשנת 2005 מונה למשנה לנשיא בית המשפט העליון. שנה לאחר מכן, עם הגיעו לגיל 70, פרש השופט חשין לגמלאות.

בתקופת היותו שופט בדימוס נודע השופט חשין כמגן בית המשפט העליון, ואף זכורה אמירתו החריפה כי "אבא שלי היה שופט בית המשפט העליון הראשון. אני הייתי לאחר מכן. הוא הגיע להיות ממלא מקום קבוע לנשיא בית המשפט העליון. אני הייתי משנה לנשיא בית המשפט עליון. זה ביתי. מי שירים יד על ביתי, אני אגדע את ידו". וזאת, בתגובה לניסיונות של שר המשפטים דאז פרופ' דניאל פרידמן לקצץ בכנפי המהפכה החוקתית שהתבטאה באקטיביזם השיפוטי של בג"ץ.

בשנת 2010 שכל השופט חשין את בנו שניאור ז"ל בתאונת פגע וברח כאשר רכב על אופניו בסמוך למחלף קסם, ומאז השקיע השופט חשין משאבים רבים בהנצחתו. מלבד הבן שניאור שנהרג, הותיר אחריו השופט חשין את רעייתו רות, מנהלת "הקרן לירושלים", ושלושה ילדים.

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, פרסמה במוצאי שבת הודעת אבל ואמרה: "נגאל מייסוריו המשנה לנשיא בית המשפט העליון בדימוס, השופט מישאל חשין, שהיה מעמודי התווך של בית המשפט העליון, הלך היום לעולמו. פסקי הדין שלו השפיעו רבות על עיצוב החשיבה המשפטית גם כשנותר בדעת מיעוט. שופטי ישראל כולם אבלים על פטירתו וכואבים יחד עם משפחת חשין". הנשיאה נאור סיפרה שהתמחתה בזמנו אצל השופט חשין עת כהן כראש מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, וכי "הוא למדני תמיד להציב את החתירה לאמת ולצדק במרכז העשייה. אני מבכה את מותו. זכרו ינון בבית המשפט העליון ובקרב שופטי ישראל".

שרת המשפטים איילת שקד ספדה לחשין בשם מערכת המשפט ואמרה כי "פסיקותיו המקוריות של השופט חשין בשפתו הציורית ימשיכו להיות מופת ומקור השראה לדורות של משפטנים בעתיד. יהי זכרו ברוך".

נשיא המדינה ורעייתו, רובי ונחמה ריבלין, מסרו בעקבות פטירתו של השופט חשין: "מישה איננו. הלך לעולמו מורה, רב וידיד. אדם שגלימת השופט והמשפטן שלו ניזונה לא רק מחריפות וצלילות מחשבתו אלא מחום ליבו ויושר מצפונו. מישה היה מגדולי המשפטנים והוגי הדעות בישראל שעמד קלה כבחמורה על עמדותיו בכל הקשור לזכותה של מדינת ישראל להגן על עצמה ועל חובתה להגן על זכויות כל בני האדם החיים בה. הוא היה נוח לכעוס כשהמציאות הצדיקה זאת, אך גם רך לרצות כי כזו היתה נפשו העדינה. בשנותיו האחרונות מישה היה גם אבא שליבו הרחב והחזק כל כך נשבר, עת נלקח ממנו בנו אהובו שניאור ז"ל. נחמתנו לרות, בונת ירושלים, שבשנים האחרונות סעדה ודאגה למישה שלה, מישה של כולנו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע תנחומים למשפחת חשין על לכתו של השופט ד"ר מישאל חשין, ש"היה מבכירי המשפטנים של ישראל, ובעל מח חריף, מקוריות ורגישות. ראיתי אותו גם בהדרו וגם בצערו הגדול על מות בנו שניאור ז"ל. חשין היה ידען וחובב גדול של התנ"ך ושל השפה העברית אותן ידע על בוריין".

יו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג הביע צער על לכתו של השופט חשין: "כבוד השופט מישאל חשין היה מענקי המשפט הישראלי. הוא המשיך את דרכו של אביו, משופטי העליון הראשונים והיה משפטן נדיר ומשומרי החותם של הדמוקרטיה ומערכת המשפט הישראלית. הישירות והכתיבה מעוררת ההשראה שלו הן מאבני היסוד של בניין הצדק הישראלי אשר לימדו אותנו שמירה על זכויות אדם ואזרח, שוויון וחופש ביטוי תוך הקפדה על ביטחון ישראל וזהותה היהודית והדמוקרטית. דווקא בימים אלה, בהם מתקיים מאבק על עצמאותו וחופש פעולתו של בית המשפט העליון, פסיקותיו ומורשתו השיפוטית יהדהדו ויסמנו דרך אמיצה ונכונה שלאורה עלינו לפעול".

ח"כ ניסן סלומינסקי, יושב ראש ועדת החוקה בכנסת, אמר כי "השופט חשין ז"ל היה ממשיך דרכו של אביו. היה לו ידע רב ומעמיק בכל סוגיה בה עסק. סגנונו היצירתי והייחודי יישאר כחותם בפסקי הדין אותם השאיר כמורשת לדורות הבאים. אני שולח תנחומים למשפחתו ושלא ידעו עוד צער".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:251
קומיט וכל טופס במתנה