שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > איגוד שמאי הביטוח: "אם הגדרת שמאי הרכב לא תתוקן בחוק, זהו סופו של המקצוע"

חדשות

איגוד שמאי הביטוח: "אם הגדרת שמאי הרכב לא תתוקן בחוק, זהו סופו של המקצוע", צילום: עו"ד שלמה תוסיה כהן. צילום: אביב בן אברהם
איגוד שמאי הביטוח: "אם הגדרת שמאי הרכב לא תתוקן בחוק, זהו סופו של המקצוע"
16/09/2015, ליאור שדמי שפיצר

באיגוד השמאים מזהירים מהצעת החוק שמקדם משרד התחבורה, המאפשרת לכל אדם לתת חוות דעת של שווי רכב ללא צורך ברישיון. עו"ד שלמה תוסיה כהן: "כל פקיד יוכל לשבת מול מצלמת וידאו ולתת הערכה לגבי עלות הנזקים, תיקון וירידת ערך, מבלי לעבור הכשרה, ללא רישיון ומבלי לראות את הרכב"

"לפי הצעת החוק שמקדם משרד התחבורה, יכול כל אדם לבוא ולתת חוות דעת של שווי רכב, והוא אפילו לא חייב ברישיון. ברגע שכל פקיד יכול לשבת מול מצלמת וידאו ולתת הערכה לגבי עלות הנזקים, תיקון וירידת ערך, מבלי לעבור הכשרה, ההחזקה של הרישיון היא לא נכס, היא רק נטל שמטיל אחריות משמעתית וחובות נוספות. זה יהיה סופו של המקצוע כפי שאנו מכירים אותו נכון להיום". כך אמר עו"ד שלמה תוסייה כהן, היועץ המשפטי של איגוד שמאי הביטוח, בהשתלמות שקיים האיגוד בנושא חוות דעת מומחה.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

"אנו פועלים בכל ענפי האיגוד להסדרת המקצוע בתחום הרכב", הסביר עו"ד תוסיה כהן. "זה כבר קרוב ועוד כמה חודשים יהי חוק שמסדיר את פעילות שמאי הרכב. במשרד התחבורה אפילו לא מבינים ששומה היא הערכת שווי. לפי הצעת החוק שמקדם משרד התחבורה, כל אדם יכול לתת חוות דעת של שווי רכב. זה שונה משומת מקרקעין שעליהם חלה הוראה ספציפית, ובית משפט לא יקבל שומת מקרקעין ממי שאינו שמאי".

עו"ד תוסיה כהן הוסיף כי "משרד התחבורה סבור ששומה המתייחסת רק לחלק מרכיבי הנזק גם היא לא שומה. זאת אומרת, אם שמאי נותן שומה לגבי ירידת ערך של רכב זוהי איננה שומה (בניגוד למצב היום) גם אם ייתן אדם חוות דעת לגבי עלות התיקון ללא התייחסות לירידת הערך זוהי אינה שומה (בניגוד למצב היום), ולכן והמשמעות של כל אלו היא שאין צורך בהכשרה, רישיון או כל דבר אחר על מנת להוציא שומה וגם אין צורך לראות את הרכב, כי ההוראה לראות את הרכב חלה רק על שמאי. יכולים לשבת שני פקידים וכל אחד מהם ייתן חוות דעתו לגבי מחצית מרכיבי הנזק, ובאותו רגע חוות הדעת הזאת איננה שומה. אנחנו נמצאים במושא ומתן מול משרד התחבורה בנושא, מבחינתנו ברגע שדבר כזה עובר, אין יותר משמעות לרישיונו של שמאי הרכב".

לדברי יו"ר איגוד השמאים, עו"ד דורון חבקין, "לא רק שחשוב לערוך חוות דעת בצורה בהירה, אלא אנו גם נחקרים על חוות דעתנו במטרה לקעקע אותה, ולכן שמאי טוב הוא זה שעומד ביום הבחינה בבית משפט ויודע לענות תשובות לעורך הדין שעושה לו חקירה נגדית וגם לענות לשאלות של בית המשפט".

אילן בן ארצי, יו"ר הוועדות המקצועיות באיגוד השמאים, הסביר את המנגנון של הוועדות: "רוב הוועדות המקצועיות מגיעות אלינו דרך בית המשפט, הוועדות עוסקות במחלוקות בין חברות הביטוח, גופים פרטיים, בנקים וכדומה. השופט מחליט האם למנות בורר מטעם האיגוד או וועדה מקצועית. אנו מקבלים את החומר משני הצדדים, לומדים אותו וממנים שמאים שיש להם מיומנות ספציפית התואמת לנסיבות התיק, למשל – ציוד הנדסי, רכוש, חקלאות, אופנועים, משאיות וכו'. הדבר החשוב ביותר הוא לבחור אנשים שאין להם משוא פנים, שאינם עובדים עם נשוא המחלוקת ואין להם כל קשר אחר אליו".

שופט בית משפט השלום בתל אביב גלעד הס הסביר מנקודת ראותו מהם הדברים עליהם יש להקפיד בכתיבת חוות הדעת ובהופעה כעד מומחה בבית המשפט. המשתתפים הפנו אליו שאלות רבות וענייניות על הדרך הרצויה להתנהלותם כעד מומחה וכמגישי חוות דעת בבית המשפט.

לדברי עו"ד עופר ברטל, "המומחה הוא האיש עם הפנס שצריך להאיר את האמת. רמת הזהירות של כתיבת חוות הדעת הולכת ויורדת כי השופטים פחות מתחשבים בה, עם זאת הפגיעה של בית המשפט גדולה מאוד וכששופט כותב עליך או על חוות הדעת שלך משהו רע, זה הולך אתך לכל מקום. ראה google. לכן, עליכם להיות מאוד זהירים ותמיד להתייחס לחוות הדעת כאילו היא תגיע להכרעה אצל שלושה שופטים בבית משפט עליון".

עמוס ז'ורבסקי, חבר בוועדה המקצועית הארצית של איגוד השמאים, אמר כי "משרד התחבורה עומד לבטל את כל החוזרים הקודמים לשמאים ולהוציא במקומם אוגדן שירכז את כל ההנחיות המקצועיות לשמאי הרכב. על פי הנחיות אלה, חוות הדעת היא העיקר בעבודת השמאי וחשוב שהשמאי יפעיל שיקול דעת מקצועי ועצמאי, שאיננו מושפע מהמוסך, או מבעל הרכב, או מהמבטח  וכדומה. בסופו של דבר, על השמאי לקבוע את היקף הנזק על בסיס הידע והניסיון המקצועי שלו".

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:215
קומיט וכל טופס במתנה