שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > רשלנות רפואית בעת הרדמה – מהם הסיבוכים ואיך ניתן לתבוע?

חדשות

רשלנות רפואית בעת הרדמה – מהם הסיבוכים ואיך ניתן לתבוע?, צילום: בלוריה דיין. צילום: סטודיו לצילום עידית והעדשה
רשלנות רפואית בעת הרדמה – מהם הסיבוכים ואיך ניתן לתבוע?
07/09/2015, בלוריה דיין

נפילה מהמיטה במהלך הניתוח הגורמת לשיתוק, אלרגיה לחומרי ההרדמה, נזק מוחי כתוצאה מניטור כושל של לחץ הדם או רמות החמצן והכרה מלאה במהלך הניתוח הם חלק מהסיבוכים האפשריים הנגרמים מרשלנות של הרופא המרדים. בלוריה דיין, מנכ"לית חברת אולמד, מסבירה מה יכול להשתבש ומתי צריך לתבוע

רשלנות רפואית בהרדמה יכולה להתרחש בכל עת במהלך התהליך כירורגי, בחדר הניתוח, במהלך ההכנה טרום ניתוחית, בחדר ההתאוששות, בקליניקה  של הרופא ובמהלך הלידה.

תפקידו של הרופא המרדים מתחיל הרבה לפני שהוא מתחיל את הפעולה הרפואית או הניתוח. הרדמה כללית דורשת תשומת לב מהרופא המרדים והצוות שלו, החל מקבלת החולה למחלקה, ועד לשחרורו מהמרפאה או מבית החולים.

לרופא המרדים נדרשות פעולות מקדימות לפני קבלת החולה לפעולה או לניתוח, הערכת המקרה, אימות נתונים רפואיים מול החולה בדבר רגישות, היסטוריה, תיאום בין צוות האחיות, המנתחים והמטופל. הרופא המרדים גם אחראי לאיסוף ותיעוד כל המידע אודות הפעולה או הניתוח. מידע זה חייב להיות מתועד בתיק האישי של החולה בצורה מסודרת וברורה טרום ההרדמה, בין היתר באמצעות הדגשת סימנים חיוניים, תרופות, רגישויות או הערות בנוגע לאירועים חשובים שהתרחשו. הרשומות הרפואית של הרופא המרדים צריכות גם לתעד ולפרט את כל הנוכחים בהליך, לרבות אחיות, רופאים מרדימים, מנתחים ואפילו עוזריהם. רישומים אלה יכולים לסייע במקרה של רשלנות רפואית.

לפני הפעולה או הניתוח, יש לוודא שהחולה ממוקם נכון במיטתו וכי המיטה סגורה על מנת להפחית את הסיכון בנפילה או בפציעה במהלך הניתוח, העשויות לגרום לפגיעות נוירולוגיות ואפילו לשיתוק. כמו כן, יש לוודא את מיקום הציוד הרפואי, כגון אק"ג, ECG, מד דופק וחמצן לתפקוד תקין במהלך כל הניתוח והתאוששות.

ישנם שני סוגים של הרדמה – הרדמה מקומית והרדמה כללית, ההופכת את המטופל ללא מודע. בשני המקרים קיימים סיכונים ונדרש רופא מרדים מיומן לביצוע ההרדמה.

מהם הסיבוכים האפשריים?

סיבוכים ותופעות לוואי במהלך הניתוח או הפרוצדורה הרפואית עשויים להיגרם מתהליך לא תקין, הכולל בין היתר מינון שגוי של ההרדמה, ציוד פגום, אי פיקוח וניטור מתאים לחולה או תגובות שליליות ואלרגיות לחומרי ההרדמה.

בשל סיבוכים, ישנם מקרים רבים שבהם מטופלים לא מתעוררים לאחר הניתוח, או במקרים קיצוניים מטופלים ערים בכל מהלך הניתוח וקשובים לנעשה בגופם. טיפול רשלני בתהליך ההרדמה, כגון ניטור כושל של רמות החמצן במהלך הניתוח, עשוי לגרום לנזק מוחי בלתי הפיך.

מעבר לתופעות הרגילות של ההרדמה, ישנם מצבים של סיבוכים באופן החדרת הצינור לקנה הנשימה של החולה, אי החדרה תקינה של האינטובציה (צנרור הקנה)  בדרכי הנשימה של החולה יכולה לגרום למצוקה נשימתית, פגיעה בקנה הנשימה או סיבוכים אחרים, מיקום גרוע יכול לגרום לנזק עצבי בלתי הפיך באיבר הפגוע.

באחריותו של הרופא המרדים בתהליך הניתוח לוודא שהחולה מקבל את הנוזלים המתאימים, ולעקוב אחר חמצן, מתן שתן ואיבוד דם. לאחר הניתוח, חולים בדרך כלל מועברים לחדר התאוששות להשגחת הצוות הרפואי, האחיות והרופא המרדים. שם נבדקים ומנוטרים סימנים חיוניים, דופק, חמצן, מתן שתן וכד'. המטופל ישוחרר רק לאחר בדיקת יציבותו ובדיקת כל הפרמטרים הנדרשים.

איך אפשר לתבוע?

עורכי דין המתמחים ברשלנות רפואית יכולים להגיש תביעות בגין נזקי הרדמה בשל ארבע סוגי נזקים:

שבץ שנגרם על ידי מחסור בחמצן במהלך ההליך.

נזק מוחי ושבץ – לחולה לא בוצע ניטור לחץ דם, ובמהלך הניתוח עלה לחץ הדם והחולה לקה בשבץ מוחי חמור, כתוצאה מכך נגרם נזק מוחי לצמיתות.

אי מתן כמות נכונה של הרדמה לחולה. בהרבה מקרים החולה נשאר ער במהלך הניתוח, היה מודע להליך ולפעמים הרגיש גם כאב.

פגיעות בעצב ועמוד שדרה כתוצאה בהרדמה מקומית – לחולה הוזרק אפידורל טרום לידה; תוך כדי ההרדמה החולה חשה כאבים עזים, שכתוצאה מהם שותק פלג גופה התחתון ונגרמה לה נכות לכל החיים.

הגשת התביעה וקבלת הפיצוי על הנזקים היא חיונית להבטחת איכות החיים הטובה ביותר לצד המוגבלויות החמורות שיצרו הרופאים המרדימים.

אם נגרם לך או לבן משפחתך נזק כתוצאה מרשלנות רפואית בנוגע להרדמה יש להתחיל את תהליך התביעה בזמן, בשים לב לתקופת ההתיישנות הנמנית החל מהרגע שבו ניתן הטיפול הרפואי הרשלני. במקרה של קטין, ניתן להגיש את התביעה מהיום שבו נוצרה עילת התביעה ועד גיל 25. חשוב להתייעץ בסוגיית ההתיישנות עם עורך דין המומחה בתחום.

בלוריה דיין היא מנכ"לית חברת אולמד, המתמחה בחיבור בין עורכי דין לרופאים לצורך מתן חוות דעת רפואית במקרה של תביעה בגין רשלנות רפואית.

 http://www.allmed.co.il

 

לקריאה נוספת, ראו:

האם אבחון מאוחר של סרטן הוא עילה לתביעת רשלנות

 

המחוזי: רופא אינו מחויב לפרט את כל האלטרנטיבות לטיפול כשאין הבדלים ביניהן 

 

"התשלום הממוצע לתובע בתביעת רשלנות רפואית מכפיל את עצמו כל 4-5 שנים"

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:81
קומיט וכל טופס במתנה