שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > "אמרו שאני מגלה את כל הסודות, אבל זו רק הטכניקה, ברמה הגבוהה של המשפט"

חדשות

"אמרו שאני מגלה את כל הסודות, אבל זו רק הטכניקה, ברמה הגבוהה של המשפט", צילום: עו"ד אריאל דרור
"אמרו שאני מגלה את כל הסודות, אבל זו רק הטכניקה, ברמה הגבוהה של המשפט"
03/09/2015, ליאור שדמי שפיצר

הספר "חלוקת רכוש בהליך גירושין" שכתב עו"ד אריאל דרור נולד ככלי עזר פרקטי לעורכי דין, שיורד לפרטים הקטנים ומציג את התמונה השלמה גם כאשר הדין תלוי דיין. בראיון לתקדין מסביר דרור על תהליך הכתיבה ומספר מהן המגבלות של הסכם ממון ולמה הוא לעולם לא ישתמש בתלונה למשטרה כאסטרטגיה

"ברשותי ספרים רבים בנושא חלוקת הרכוש בין בני זוג, אולם טרם נתקלתי בספר כה מקיף, מקצועי וממצה, אשר נוגע בצורה מקיפה, ברורה ומפורטת בכל הסוגיות הממוניות העולות בעת הגירושין". ההמלצה הזו, שכתבה עורכת דין לענייני משפחה וירושה, היא רק אחת מהתגובות החמות שמקבל בימים אלה ספרו החדש של עו"ד אריאל דרור "חלוקת רכוש בהליך גירושין, שיצא לאחרונה בהוצאת בורסי.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

הספר מציג באופן מקיף את כל הסוגיות המרכזיות הרלוונטיות בכל הנוגע לחלוקת רכוש בין בני זוג, הן אלו החוסים תחת הלכת השיתוף והן אלו החוסים תחת משטר חוק יחסי ממון. הספר כולל סקירת פסיקה עדכנית בכל אחת מהסוגיות המופיעות בו, לרבות סיכומי ההלכות העדכניות, והוא מסדיר באופן מפורט וברור סוגיות חדשניות שטרם גיבשו צורה סופית בפסיקה, כגון נכסי קריירה, חישוב מוניטין אישי ועסקי וביצוע חלוקה לא שווה של רכוש. כמו כן, כולל הספר התייחסות נרחבת לחוק לחלוקת חיסכון פנסיוני בין בני זוג, שנכנס לתוקף בחודש פברואר 2015.

בראיון ל"תקדין", מספר עו"ד דרור כי הספר שיצא לאור לפני כשלושה חודשים מכר עד כה כבר 150 עותקים, מספר חסר תקדים בהתחשב בעובדה שמדובר בנישה צרה ובספר ראשון של עו"ד דרור. "אני מופתע מקצב המכירות של הספר, וגם בהוצאה לאור מציינים את הקצב החריג", הודה עו"ד דרור. "הוא נרכש על ידי משרדי עורכי דין גדולים, בהם הרצוג פוקס נאמן, ש. הורוביץ, גורניצקי, יגאל ארנון. הוא נרכש להפתעתי על ידי רואי חשבון וגם על ידי אנשים פרטיים, שמאים, וכן נרכש לספריית הכנסת ולספריות של הפקולטאות למשפטים. בחודשים הקרובים תתכנס ועדה במשרד המשפטים שתחליט אילו ספרים יירכשו. אני מאמין שאם הספר יירכש תהיה לו תרומה אדירה לשופטים".

לראיון מגיע דרור יחד עם עו"ד צילה קניג לביא, יד ימינו בשש השנים האחרונות. יחד איתה, עובדת במשרדו של דרור גם עו"ד ענבל שמיע, ודרור שופע מחמאות לשתיהן ומדגיש את היתרונות שיש לאימהות לילדים קטנים כעובדות מצטיינות. "יש להן יתרון יחסי אדיר", הוא אומר. "הן מאוד ממוקדות, רציניות ועובדות בשיתוף פעולה מלא".

מה מאפיין את המשרד שלכם?

דרור: "אנחנו משרד בוטיק, במלוא המשמעות של המילה. כל תיק עובר קודם כל חשיבה, סיעור מוחות, בחינת אסטרטגיה. תוך כדי ההתפתחות בתיק יש חשיבה מחודשת על התהליך, יש הפקת לקחים. כל כתב תביעה וכתב הגנה עובר כמה גרסאות, גם בתוך המשרד וגם בינינו לבין הלקוח. כבר קרה שכתב טענות עבר 20 גרסאות. אנחנו לוקחים מעט תיקים, כדי שתהיה אפשרות להקדיש לכל תיק את הזמן הראוי. לא מעט מהתיקים שמגיעים אלינו הם תיקים סבוכים וחלקם עם אוריינטציה מסחרית מובהקת".

אתם מייצגים גם לא מעט עורכי דין. זה שונה מלייצג לקוח רגיל?

דרור: "אני לא ראיתי שום יתרון משמעותי כשאתה מייצג עורך דין. הם מבינים עם הזמן שברמה המקצועית אין להם יכולת לתרום. אני מאמין שהעבודה המשפטית היא רק זרוע אחת בניהול תיק. תיק צריך להיות מנוהל תוך מבט רוחבי על סך המשתנים, בין היתר משתנים פסיכולוגים".

"אין נוסחה ברורה לחלוקה"

סוד ההצלחה של הספר "חלוקת רכוש בהליך גירושין" טמון בירידה לפרטים קטנים מנקודת מבט פרקטית ובחיסכון העצום שהוא מאפשר לעורכי הדין העוסקים בתחום בזמן יקר של חיפוש ונבירה בספרות ובמאגרים משפטיים. בכל מקום שבו מוצגת ההלכה המשפטית הנוהגת, מוצגים אחריה גם החריגים השונים בפסיקת בתי המשפט, כך שבפני הקורא נפרשת התמונה המלאה, וכל סוגיה כוללת התייחסות באותו פרק הן להלכת השיתוף והן לחוק יחסי ממון. בנוסף, הספר אינו מסתפק בהפניה למספר ההליך, אלא מציג בהערות השוליים הארוכות והמפורטות את הציטוט הרלוונטי במלואו, כך שאין צורך לגשת לפסק הדין המצוטט.

"שמרנו לאורך השנים את הספר מעודכן, משימה קשה בפני עצמה, וערכנו שינויים בהתאם להתפתחויות בחקיקה ובפסיקה", מספרת עו"ד קניג לביא. "הספר גם בנוי בצורה כרונולוגית, על פי סדר הפעולות בניהול התיק – איך מעלים את הטענה, מה בית המשפט בודק, איך צריך לחשב".

"הספר נולד מתוך ראייה פרקטית, במטרה לשמש כלי עזר לעורכי דין. החומר מוגש ממש בכפית, זה לא נעשה בעבר", אומר עו"ד דרור. "אמרו לי שאני מגלה את כל הסודות, אבל הסודות הם אני ואנחנו. אנחנו חושבים באופן יצירתי, זו רק הטכניקה, ברמה הגבוהה ביותר של המשפט. בחלק מהנושאים המוצגים בספר אין חקיקה ברורה או פסיקה אחידה. ניסינו לעשות סדר במקום שבו הדין תלוי דיין".

"בסוגיה של נכסי קריירה, למשל, אין נוסחה מסוימת לחלוקה", אומרת קניג לביא. "יש שיטות שונות לחישוב ולחלוקה, בהתאם למשטרים השונים – שיתוף/יחסי ממון. הספר מציג את כל שיטות החישוב הקיימות, את כל שיטות החלוקה והקריטריונים. פרשנו את התמונה המלאה – בין היתר, מהם נכסי קריירה, מתי ניתן לדרוש אותם ואיך ראוי לחלק". 

מתי לא ראוי לחלק נכסי קריירה?

דרור: "בעיני לא ברור באופן חד משמעי באיזה מתווה משפטי בהתאמה לחוק יחסי ממון נכנסים נכסי קריירה. האם הם נכנסים בגדר סעיף 5 לחוק יחסי ממון ומהווים עוד נכס מלבד הנכסים המוחשיים הניתנים לחלוקה או בגדר סעיף 8 לחוק, ואז ניתן לומר שבגלל שיש נכסי קריירה, יש לחלק את הנכסים המוחשיים באופן לא שוויוני. נכסי קריירה הם, בין היתר, ניסיון, ותק, מוניטין, לקוחות. לפעמים הפיתוח שלהם הוא תוצאה של כישרון אישי ולא בהכרח מצב שבו בן הזוג השני אפשר את יצירתם בכך שטיפל בבית ובילדים בזמן הזה.

"על מנת לחלק נכסי קריירה צריך להראות גם מסה קריטית של נכסים. לדוגמה, יש לי לקוח שהוא עורך דין, הנתבע בין היתר לחלוקה של נכסי קריירה. הטענה של האישה הייתה שהיא גידלה את הילדים והוא פיתח את המשרד. אנחנו טענו מנגד שההתפתחות שלו הייתה תוצאה של הכישרון האישי, ואין שם צבירה של נכסי קרירה הדורשת חלוקה או כושר השתכרות יוצא דופן.

"יש לדוגמה הרבה פסקי דין שבהם שני בני הזוג התפתחו והגיעו להישגים בקריירה שלהם, כל אחד בזכות עצמו, ואף אחד לא בהכרח ויתר על משהו לטובת האחר. כדי להחליט שיש מקום לחלוקה הלוקחת בחשבון נכסי קרירה , צריך, בין היתר, להראות שיש תרומה של בן הזוג האחד לטובת בן הזוג האחר, על מנת שהוא יוכל להתקדם, וגם אז צריך להראות מסה קריטית של נכסים. בספר יש הרבה דוגמאות כאלה, של רופאים, עורכי דין, רופאי שיניים".

בכל מקרה שיש תרומה של בן הזוג אפשר לחלק?

קניג לביא: "בתי המשפט נוטים יותר לפסוק נכסי קריירה במקרים שבהם יש הפרשי השתכרות גדולים בין הצדדים. יש פסיקה בעליון שאומרת במפורש שעזרה לגיבוש המוניטין אינה מספיקה, צריך להראות גם הפרשים כלכליים משמעותיים כדי שיהיה מוצדק לחלק את הנכסים. בספר מוצגים קריטריונים לחלוקה, בהם המצב של כל אחד מבני הזוג אחרי הגירושין".

מה לגבי בתי הדין הרבניים?

דרור: "הספר סוקר את ההליך הפרוצדורלי להגשת תביעה רכושית לבית המשפט לענייני משפחה ולבית הדין הרבני. הערבוב הזה בין דין מהותי לדין פרוצדורלי הוא אחד מתכונותיו הייחודיות של הספר, כי המחשבה מאחוריו הייתה ליצור כלי עזר פרקטי. מרוץ הסמכויות בין בית הדין הרבני לבית המשפט מוסבר שם בפרספקטיבה של ההליך הרכושי. בין היתר מוסבר כיצד מגישים תביעת גירושין כרוכה לבית הדין הרבני שבה יש גם את ענייני הרכוש, מתי תביעה כזו תתקבל, מתי היא תיפול, מרוץ הסמכויות בענייני רכוש, איך מצרפים צד ג' שהוא בן משפחה או חברה – כל מיני היבטים של תביעה רכושית שזכו עד כה פחות להתייחסות. בסוגיה של מועד הקרע, למשל, הפסיקה כמעט לא מסתמכת על החוק, אלא מתמקדת בפועל בחריגים – תקופת הפירוד, הגשת התביעה. פרק נוסף שהכנסנו מוקדש לצווים זמניים שאפשר לדרוש בתביעה רכושית, כשבכל צו מפורטים המהות, המטרה, התנאים לקבלתו ודוגמאות פרקטיות".

"רוצים יותר משמורת משותפת"

החוק לחלוקת חיסכון פנסיוני בין בני זוג נכנס לתוקף רק בפברואר 2015, אבל הוא כבר מופיע כפרק בספר. גם הוא, מספר דרור, מובנה בספר בצורה כרונולוגית – איך פונים לבית המשפט, מי הוא הגוף המשלם, איך מקבלים את הכספים, צבירת כספים מול צבירת זכויות ועוד.

מה אתם רואים היום שלא היה בעבר בתחום של דיני משפחה?

קניג לביא: "רואים יותר מקרים של משמורת משותפת, גם של ילדים קטנים. הלקוחות מבקשים את זה. בפירוש יש יותר פתיחות למשמורת משותפת או הסדרי ראייה נפרדים גם של ילדים מאוד קטנים. יש גם פסיקה של בית המשפט המחוזי שמפחיתה מזונות בכמה עשרות אחוזים במקרה של משמורת משותפת, אבל הפסיקה לא אחידה בנושא זה. זה עדיין דין תלוי דיין".

דרור: "היום האפשריות להצקה הדדית בין בני זוג פחתו, כיוון שיש כיום את החוק למניעת אלימות, החוק למניעת הטרדה מאיימת, סעיף 68 א לחוק הכשרות המשפטית, שעורכי דין לא כל כך ערים לו. בפועל יכול להינתן היום צו הרחקה בגין מניעת אורח חיים תקין. מבחינתי, תלונת שווא למשטרה לא יכולה להיות לעולם חלק מאסטרטגיה. זה לא נכון לעשות את זה משום בחינה, גם כיוון שזה גורם שלא תלוי בשליטתך. בסופו של דבר, השם שלי הוא הדבר הכי חשוב לי. הלקוחות מתחלפים, אבל השופט והקולגות נשארים".

אתם ממליצים ללקוחות לערוך הסכמי ממון?

דרור: "הסכם ממון נותן רמת ביטחון גבוהה יותר, אבל הוא לא הרמטי. לדוגמה, אם  רשום בהסכם שדירה שהביא אחד מבני הזוג שייכת לו בלבד ואין התייחסות מה קורה אם הדירה הזאת מוחלפת בדירה אחרת ובעצם מערבבים את הנכסים, זה עשוי להגיע לפרשנות כזאת או אחרת. אתן דוגמא למצב שבו מגיעים שנים עם הפרשי ממון ניכרים: הגיעה אלי מישהי בשנות העשרים שעמדה להינשא לאחד מעשירי המדינה. קראתי את ההסכם והופתעתי עד כמה לא ניתן לה דבר".

האם העיסוק במלחמות גירושין משפיע עליכם באופן אישי?

דרור: "בעיני זה לא עוות את תפיסת עולמי. להיפך, אתה מקבל פרספקטיבה אל אנשים שונים במקצועות שונים ובמצבים לא פשוטים. אנחנו מדברים בשפה אחרת – אנחנו מדברים על סיכונים וסיכויים, על פוטנציאל נזק ופוטנציאל מחיה. זה השפה שלי. כששואלים אותי אם אני לוחמני או לא – אין לי אידיאולוגיה של מלחמה כן או לא, אני פועל לפי הנסיבות. אני בוחן מה הלקוח רוצה ולפי זה אני מתווה מדיניות".

לקריאה נוספת, ראו:

מזונט – כלי עזר לעורכי דין להשוואת פסיקת מזונות בבתי המשפט ברחבי הארץ

 

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:108
קומיט וכל טופס במתנה