שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > השופטת בדימוס עדנה ארבל: בזירה האינטרנטית קיים חופש שיסוי נטול גבולות

חדשות

השופטת בדימוס עדנה ארבל: בזירה האינטרנטית קיים חופש שיסוי נטול גבולות, צילום: ועדת ארבל. צילום: דוברות שרת המשפטים
השופטת בדימוס עדנה ארבל: בזירה האינטרנטית קיים חופש שיסוי נטול גבולות
31/08/2015, עו"ד אורי ישראל פז

שופטת ביהמ"ש העליון בדימוס אמרה בפתח הכינוס הראשון של הוועדה בראשותה, שנועד לבחון אמצעים להגנה מפני בריונות ברשת, כי קיום קיימות תופעות ההולכות ומחמירות, שלא היו ידועות בעבר. שרת המשפטים איילת שקד: "זוהי ועדה שמטרתה להציל נפשות"

"זה התחיל בטלוויזיה הרב-ערוצית, שפתחה פתח לעולם הרחב, והמשיך בעידן הטכנולוגי הנוכחי, בו קיימת רשת האינטרנט ומכשירי טלפון סלולריים מתקדמים, ששם נוצרה מציאות חדשה, שמצד אחד טובה ומעשירה ומאידך פוגענית וקשה. לדאבוננו לא רק חופש ביטוי קיים שם, אלא גם חופש שיסוי, שלעיתים לא יודע גבולות". כך אמרה שופטת בית המשפט העליון בדימוס, עדנה ארבל, בפתח הכינוס הראשון של הוועדה החדשה שהקימה שרת המשפטים איילת שקד לבחינת גבולות חופש הביטוי וחופש השיסוי, אשר התכנסה אתמול (א', 30.8) לראשונה, בלשכת שרת המשפטים בתל אביב.

"כיום קיימות תופעות, שאינני זוכרת שהיו קיימות בעבר, ההולכות ומחמירות", הוסיפה השופטת ארבל. "בעצם הקמת הוועדה נרתמנו כולנו ללמוד את היקף התופעה, את היקף פגיעותיה, לקבל תמונת מצב, ואז לבחון כיצד אנו, אסופה של אנשי אקדמיה, תקשורת משפטנים ומומחי אינטרנט יכולים באופן מקצועי לתרום לעניין".

"אני עדה מדי יום לנחיצותה של הוועדה ומאחלת למסקנות ישימות, שישימו סוף לתופעות מכוערות של פגיעה בשמם הטוב של פרטים ועובדי ציבור", הצהירה בפתיחת ישיבתה הראשונה של הוועדה שרת המשפטים איילת שקד. "זוהי ועדה שמטרתה להציל נפשות. יש לנו אחריות לדאוג לציבור מפני פגיעות משולחות רסן המתרחשות כיום באופן בלתי מבוקר בעיקר ברשת האינטרנט. ציבור רחב נפגע, ולצערי אין דרך מבוקרת כעת להתמודד עם היקף התופעה ועם ההשלכות הרות הגורל של פגיעות מסוג זה. זהו אתגר אמיתי, ואני מקווה שנצליח להפיק מן הוועדה הצעות ייעול מעשיות".

השופטת בדימוס ופרקליטת המדינה לשעבר עדנה ארבל, העומדת בראש הוועדה, פתחה את הישיבה ואמרה: "אני מתכבדת לפתוח את הישיבה הראשונה של הוועדה, ככל שניסינו למצוא עבורה שם קצר לא הצלחנו. הוועדה שהורכבה על ידי שרת המשפטים שמה לה למטרה לגבש אמצעים להגנה על הציבור ובהם נושאי משרה בשירות הציבורי מפני פעילות ופרסומים פוגעניים, כמו גם בריונות ברשת האינטרנט".

כפי שסוקר בפורטל חדשות תקדין, בוועדה חברים בנוסף נשיאת בית המשפט המחוזי בתל אביב השופטת דבורה ברלינר, המשנה ליועמ"ש פלילי עו"ד רז נזרי, הסנגור הציבורי הארצי ד"ר יואב ספיר, פרופ' אסא כשר, העיתונאי חגי סגל, שופט בית משפט השלום מיכאל קרשן, ד"ר נמרוד קוזולובסקי, ד"ר הדר דנציג, ד"ר חיים ויסמונסקי, העיתונאית ענת פלד, פרופ' אריה אלדד והעיתונאית שרי רוט.

"הנכם מתמנים בזאת לכהן בוועדה במטרה לגבש אמצעים להגנה על הציבור, ובהם נושאי משרה בשירות הציבור, מפני פעילות ופרסומים פוגעניים, כמו גם בריונות ברשת האינטרנט... פרסומים הפוגעים קשות בשמם הטוב או בפרטיותם של מושאי הפרסום", נאמר בכתב המינוי של הוועדה. "כאשר מדובר בעובדי ציבור, בהם שופטים, שוטרים, עובדים בתחום הרווחה, מגייסים לצה"ל ועוד, קיים חשש נוסף מלבד הפגיעה בזכויותיהם, והוא כי עלולה להיפגע גם תקינות תפקודו של השירות הציבורי. תוצאות פרסומים אלו, לעיתים, הרות גורל. לא לשווא נכתב בספר משלי 'חיים ומוות ביד הלשון' ".

מטרת הוועדה לספק לשרת המשפטים כלים פרקטיים וחוקתיים לשמירת והגנה על הציבור מפני פרסומים פוגעניים, תוך שמירה על חופש הביטוי והשיח החופשי המייחד את רשת האינטרנט.

הוועדה תוציא קול קורא לציבור בימים הקרובים, שמטרתו לפנות אל הציבור הרחב על מנת שיביא בפני הוועדה, בכתב או בעל פה, מקרים של פגיעה ברשתות השונות, כמו גם הצעות לגיבוש אמצעים להגנה על הציבור ולהתמודדות עם התופעה. כמו כן, תזמן הוועדה את הגורמים הרלוונטיים על פי שיקול דעתה.

לקריאה נוספת, ראו:

המשנה ליועמ"ש: גוגל תסיר השמצות על עובדי ציבור ושופטים מתוצאות החיפוש

 

ועדה בראשות השופטת בדימוס עדנה ארבל תדון באמצעים להגנה מפני בריונות ברשת 

 

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:62
קומיט וכל טופס במתנה