שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > שרת המשפטים בכנס השופטים הארצי: זרזו הליכים פליליים וצמצמו עינוי דין"

חדשות

שרת המשפטים בכנס השופטים הארצי: זרזו הליכים פליליים וצמצמו עינוי דין", צילום: שרת המשפטים איילת שקד. צילום: דוברות שרת המשפטים
שרת המשפטים בכנס השופטים הארצי: זרזו הליכים פליליים וצמצמו עינוי דין"
31/08/2015, עו"ד אורי ישראל פז

השרה איילת שקד קראה לשופטים ולרשמים ליישם את החוק כלשונו, לקצר הליכים פלילים מתקופה של שנים לחודשים בודדים ולהקפיד על שמיעה רצופה של הראיות, על מנת לייעל את המערכת ולהגביר את אמון הציבור בה

"יישמו את חוק 'מיום ליום' והביאו לצמצום עינויי דין, כי אין דבר קשה יותר מעננה המרחפת מעל ראשו של אדם תקופה ארוכה", כך אמרה שרת המשפטים איילת שקד בכנס השופטים והרשמים הארצי שנערך הבוקר (ב', 31.8) במלון רמדה בירושלים.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

השרה שקד פתחה את דבריה בדברים הנוגעים לשנת השמיטה ואמרה: "אנו נמצאים כעת לקראת סיומה של שנת השמיטה. מצוות לקט שכחה וּפאה, הפקרת קרקעות ושמיטת חובות, כולם מבוססים על ההנחה כי הנותן לא נותן משל עצמו, אלא משל האל, ועל כן בכסף ובַכח הניתנים לו, עליו לעשות למען אחרים ולא רק לביתו.

"אתם, השופטים והרשמים, ואנו – נציגי הממשלה וחברי הכנסת, זכינו לשמש בתפקידי הנהגה. הכוח אשר נמצא ברשותנו הוא מנדט אשר ניתן לנו על ידי העם וּלמענו. הכוח עלול להשחית. לכן חשוב לזכור יום יום ושעה שעה, שניתן לנו פיקדון – לשמור, להגן ולהוביל עם שלם".

לאחר מכן קראה השרה לשופטים לקיים את החוק: "סעיף 125 לחוק סדר הדין הפלילי קובע: "כל עוד לא הוחל בגביית ראיות, רשאי בית המשפט מזמן לִזמן לדחות את מועד תחילת המשפט או המשכו כפי הצורך; הוחל בגביית הראיות, ימשיך ברציפות יום יום עד גמירא, זולת אם ראה, מטעמים שיֵרשמו, כי אין כל אפשרות לנהוג כך". על מנת לקדם את רַווחתם של האזרחים, לייעל את המערכת המשפטית ולהגביר את אמון הציבור בה, סבורה השרה שקד כי על החוק להיות מקוים כלשונו.

השרה שקד ציינה כי גם הנשיא בדימוס ד"ר אשר גרוניס הנחה את השופטים לפעול בהתאם לנוהל שפרסם בנושא. "אני יודעת כי כבר היום ישנו מספר שופטים לא מבוטל הנוהג כך, ואני תקווה כי היד עוד נטויה", אמרה השרה שקד. "נהלים אלו מבקשים למנוע עינויי דין, לזרז הליכים פליליים ולקצרם מתקופה של שנים לחודשים. יישום החוק כלשונו, יאפשר בירור מהיר בדבר אשמתו או חפותו של אדם. כי אין דבר קשה יותר מעננה המרחפת מעל ראשו של אדם תקופה ארוכה".

עוד ציינה השרה שקד בנאומה את שיתוף הפעולה הפורה שנוצר בינה לבין נשיאת בית המשפט העליון השופטת מרים נאור ואת עבודתן המשותפת בוועדה למינוי שופטים: "לאחר קרוב לשנה ללא מינוי שופטים, התחילה הוועדה בראשותי למנות שופטים נוספים לערכאות השונות. הנשיאה ואנוכי עובדות בשיתוף פעולה צמוד ופורה, ואני סמוכה ובטוחה כי נזכה למנות שופטים מצוינים לרוב".

השרה שקד אף התייחסה לקורס ההכנה לשפיטה, שהועלה לאחרונה בשבט הביקורת במספר כלי תקשורת, ואמרה כי "בשבועות האחרונים התעורר דיון ציבורי בעקבות פרסומים בעניין קורס ההכנה לשיפוט. אני מאמינה כי מערכת השפיטה בישראל צריכה לבטא את ההטרוגניות בחברה הישראלית. מובן כי עליה לשמש דוגמא בכל הנוגע לעיקרון השוויון ומתן הזדמנות הוגנת".

"קורס ההכנה לשפיטה היחיד מסוגו בעולם צריך להיות בעל מנגנון המחייב מתן הזדמנות שווה לעורכי דין המגיעים מן המגזר הציבורי ולאלו המגיעים מן המגזר הפרטי, לבחון יכולות שונות וכמובן להגיש נימוקים ענייניים ומפורטים. מעל לכל נדרשת עבודה להחזרת אמון הציבור בעניין זה. אני שמחה על שיתוף הפעולה שנוצר בין הנהלת בתי המשפט לבין לשכת עורכי הדין. ואני מאמינה כי שילוב של גורמים נוספים בקורס ההכנה לשיפוט יסייעו בקידום השוויון והשקיפות".

את דבריה סיימה השרה ברעיון הבא: "'כשם שפרצופיהם שונים – כך דעותיהם שונות", נאמר במסכת ברכות. היהדות מלמדת אותנו כי לכל אדם בעולם יש אופי שונה, שליחות שונה ודרך משלו. לכל אחד תפקיד בעולם. רבי חיים בן עטר כתב על יעקב אבינו, שייעד לבניו תפקידים שונים וברך אותם בהתאם לייעודם: 'כי יש לך לדעת כי הנפשות, כל אחת יש לה בחינת המעלה. יש במעלתה כהונה ויש מלכות'. התכוון יעקב בנבואה לברך כל אחד כפי ברכתו הראוי לה – המלך במלכות והכהן בכהונה. ברכתי אל כולנו הנמצאים כאן היום, שנדע כל אחד את תפקידו, את מימדי השפעתו על הציבור ועל ההיסטוריה, ונעשה בהם שימוש חכם וצודק. בברכת שנה טובה, שנת עשייה שיתוף פעולה והצלחה".

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:167
קומיט וכל טופס במתנה