שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > שופטי בג"ץ ביטלו את צו המעצר המנהלי של פעיל הג'יהאד האיסלאמי השובת רעב

חדשות

שופטי בג"ץ ביטלו את צו המעצר המנהלי של פעיל הג'יהאד האיסלאמי השובת רעב , צילום: בית המשפט העליון. צילום: שפרה לויתן
שופטי בג"ץ ביטלו את צו המעצר המנהלי של פעיל הג'יהאד האיסלאמי השובת רעב
20/08/2015, עו"ד אורי ישראל פז

השופטים הדגישו כי שביתת הרעב כשלעצמה לא יכולה להיות גורם בהחלטה הנוגעת לתקפותו של צו מעצר מנהלי, אולם נוכח מצבו הרפואי הקשה של מוחמד נצר אלדין עלאן, השובת רעב מה-18 ביוני, לא נשקפת ממנו עוד סכנה. בג"ץ: "ברי שהעותר המיט על עצמו את מצבו, אך אין בכך כדי למנוע כל מאמץ להצלת חייו"

לאחר הפגנות אלימות באשקלון ואינספור התדיינויות תקשורתיות סביב מעצרו המינהלי של פעיל הטרור האיסלמי השובת רעב, מוחמד נצר אלדין עלאן, החליט אמש (ד', 19.8) בג"ץ לשים סוף פסוק לפרשה הנפיצה ולהתלות את צו המעצר המינהלי שלו. והמשמעות היא כי הצו אינו מופעל עוד עתה.

המשנה לנשיאה, ד"ר אליקים רובינשטיין קבע, בהסכמת השופטים חנן מלצר וניל הנדל כי בשל מצבו הרפואי של עלאן הוא יישאר במחלקת טיפול נמרץ בבית החולים "ברזילי" באשקלון. בני משפחתו ומקורביו יוכלו לבקרו שלא כעצור, בכפוף להנחיות הרפואיות הרגילות לביקורי חולים. המשמעות היא כי בשלב זה, נוכח מצבו הרפואי של שובת הרעב, הצו המנהלי אינו מופעל עוד. לאחר שיתייצב מצבו, ובאם יבקש עלאן לעבור לבית חולים אחר, עליו לפנות לרשויות, וככל שיתעוררו קושי או אי הסכמה – ניתן יהיה לפנות לבג"ץ.

"לפנינו מקרה קשה משפטית, ציבורית ולא פחות מזה – בנסיבות – אנושית", פתח השופט רובינשטיין את פסק הדין בעניינו של עלאן, פעיל ארגון הטרור הג'יהאד האסלאמי בן ה-31, הנמצא במעצר במעצר מינהלי מה-6 בנובמבר 2014, לאחר שריצה עונש מאסר בין 2006 ל-2009 בשל איתור מפגע לפיגוע התאבדות. המעצר הנוכחי בוסס על חומר מודיעיני מהימן, לפיו קשור עלאן עם פעילים נוספים שמטרתם להניע טרור, בגדרי פעילות ענפה נגד הביטחון באזור. מעצרו הוארך ועתיד היה להסתיים ב-4 בנובמבר 2015.

שני הרכבים שונים של שופטי בג"ץ שדנו בעתירות של עלאן – תחילה השופטים סלים ג'ובראן, ניל הנדל ונעם סולברג ואחר כך ההרכב הנוכחי – הגיעו למסקנה כי אכן המעצר המינהלי של עלאן הוא מוצדק ואין מקום להתערב בהחלטות של בית המשפט הצבאי ובית המשפט הצבאי לערעורים, שאישרוהו כשלעצמן. "אין צורך להרחיב דברים כאן על המעצר המינהלי בכלל, שהוא ברירת מחדל קשה ובלית ברירה, נוכח חוסר האפשרות לחשוף את החומר המודיעיני שבבסיסו", פסק כעת בג"ץ.

אך העתירה הנוכחית של עלאן לבג"ץ לא עסקה בטענה כלפי המעצר המינהלי במקרה זה כשלעצמו, אלא בשביתת הרעב של עלאן שראשיתה ב-18 ביוני 2015 ושבגינה הוא מצוי בהשגחה רפואית, תחילה בבית החולים סורוקה בבאר שבע ועתה בבית החולים ברזילי באשקלון.

סנגוריו של עלאן מארגון עדאללה טענו לפני בג"ץ כי מעצר מינהלי הוא אמצעי מניעתי ולא עונשי, שנועד למנוע פעילות נגד ביטחון המדינה. לדידם, מצבו הרפואי של עלאן, גם אם הביא אותו על עצמו, הוא כזה שאינו יכול לפגוע בביטחון, ולכן יש לשחררו.

"ברי שהעותר המיט על עצמו את מצבו, אך אין בכך כדי למנוע כל מאמץ להצלת חייו", פסקו שופטי בג"ץ. לאחר הדיון הראשון בעתירה לבג"ץ, הוחלט לקיים דיון המשך אתמול בצהריים, הן כדי לעמוד על מצבו הרפואי של עלאן, שבאותו שלב היה לאחר אובדן הכרה ותוך קבלת טיפול נמרץ רפואי כדי להציל את חייו.

לקראת הדיון אתמול הוברר כי חלה ירידה קוגניטיבית אצל עלאן, לאחר שיצא לפני כן ממצב של חוסר הכרה, והיכולת לתקשר עמו שהיתה תקינה עד אתמול בבוקר – פחתה משמעותית, באופן שחייב בדיקות פסיכיאטריות ונוירולוגיות ובדיקות הדמיה כדי לעמוד על מצבו. נציגי פרקליטות המדינה הצהירו לפני שופטי בג"ץ, גם נוכח הערות השופטים בדיון עימם במעמד צד אחד, כי ככל שיתברר שמצבו של עלאן אינו הפיך, יבוטל הצו המינהלי שתלוי כנגדו.

בשלב זה, אין לדעת אם הנזק שנגרם לעלאן הוא הפיך אם לאו, והנושא מצוי בבדיקה, ויתכן שיידרשו שבועות ואף חודשים כדי לברר אם הוא הפיך במלואו או בחלקו אם לאו. "צר לנו כבני אנוש על כך ועל העותר שבהחלטותיו הגיע הלום, ואנו מאחלים לו רפואה שלמה", פסקו שופטי בג"ץ.

באשר לשאלה המשפטית, האם מוצדק המעצר המינהלי במצב הנוכחי, שופטי בג"ץ חזרו על פסיקת בית המשפט העליון בפרשת חלאחלה כי "אין שביתת הרעב יכולה להוות גורם בהחלטה באשר לתקפותו של מעצר מינהלי כשלעצמו, דבר שהוא עירוב מין שאינו במינו", אך הפעם הוסיפו כי על פני הדברים אין עלאן מהווה סיכון לעת הזאת בשל מצבו הרפואי הנוכחי, והעתיד לוט בערפל.

 

בג"ץ 5580/15

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:47
קומיט וכל טופס במתנה