שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > פניה לשרת המשפטים: קורס השופטים מתקיים בלי כל מקור חוקי ויש לבטלו

חדשות

פניה לשרת המשפטים: קורס השופטים מתקיים בלי כל מקור חוקי ויש לבטלו, צילום: צילום: Getty images Israel
פניה לשרת המשפטים: קורס השופטים מתקיים בלי כל מקור חוקי ויש לבטלו
18/08/2015, עו"ד אורי ישראל פז

התנועה למשילות ודמוקרטיה פנתה לשרה איילת שקד בבקשה להורות על ביטול הקורס המרוכז שעורכת הנהלת בתי המשפט למועמדים לשפיטה, שהופך לטענתה בפועל לכלי לסינון מועמדים ללא כל מקור בחוק או בכללים אחרים, באופן הפוגע בעיקרון שיתוף שלוש הרשויות בבחירת המועמדים

הקורס שנערך למועמדים לשפיטה על ידי הנהלת בתי המשפט מתקיים בלי מקור בחוק ומנוגד לעיקרון שיתוף שלוש הרשויות בבחירת מועמדים. כך טוענת התנועה למשילות ודמוקרטיה בפניה ששלחה לשרת המשפטים איילת שקד בבקשה להורות על ביטול הקורס.

לטענת התנועה, הקורס המרוכז שעורך המכון להשתלמות שופטים הופך בפועל לכלי לסינון מועמדים בלי כל מקור בחוק או בכללים אחרים. התנועה למשילות ודמוקרטיה פנתה לשרת המשפטים שקד בבקשה כי תורה על ביטול הקורס בטענה כי מלבד העובדה שאין לכך מקור בדין, עצם קיום הקורס על ידי שופטים בלבד מנוגד לכוונת המחוקק.

במכתב לשרת המשפטים כותבים אנשי התנועה כי "כל האיזונים שבחוק היסוד, חוק בתי המשפט וכללי השפיטה מצביעים על רצון המחוקק שכל רשויות השלטון יהיו שותפות, במידה דומה, בהליכי המיון והבחירה של השופטים, כדי לתרום לבקרה ולפיקוח בין הרשויות ולמנוע מצב בו הרשות השופטת ממנה את עצמה. הכנסת הקורס כחלק מהליך הבחירה, חוטאת לאיזונים שבחוק היסוד, שכן היא מעניקה לרשות השופטת שליטה כמעט מלאה על העוברים בשערי ההליך ומבטיחה שמועמדים לשפיטה שהשופטים הקיימים אינם חפצים ביקרם לא יזכו להליך הוגן".

בתנועה למשילות מסבירים כי אין ספק שמועמד לשפיטה שיזכה לחוות דעת שלילית מהשופטים שהנחו את קורס המועמדים לשפיטה, נמצא בעמדת נחיתות מלכתחילה. במיוחד כאשר אין כל בקרה או פיקוח של הרשויות האחרות או של הוועדה לבחירת שופטים על תכני הקורס, אופן גיבוש עמדות השופטים המנחים אותו או התכונות הנבדקות במהלכו.

היועץ המשפטי של התנועה למשילות ודמוקרטיה, עו"ד שמחה רוטמן, אומר כי "חשוב להזכיר את חשיבות עיקרון שלטון החוק וחוקיות המנהל, לפיו רשות ציבורית אינה מוסמכת לפעול אלא במסגרת הסמכות אשר העניק לה החוק וההליך המדובר מתקיים בחוסר סמכות".

עוה"ד רוטמן מוסיף כי "מכל ההליכים הקיימים במנהל הציבורי במדינת ישראל, הליך בחירת השופטים הינו ההליך בו יש להקפיד על קוצו של יוד, שכן מינוי שופט הינו צעד בלתי הפיך, ואמון הציבור בטוהר ההליך ובהקפדת כל המעורבים בו על החוק ועל שיקולים ענייניים הוא נדבך מרכזי באמון הציבור בכלל מערכת השפיטה ובשלטון החוק בישראל".

​​

 

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:153
קומיט וכל טופס במתנה