שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > מרכז למשפט יהודי ודמוקרטי ייפתח בפקולטה למשפטים של אוניברסיטת בר אילן

חדשות

מרכז למשפט יהודי ודמוקרטי ייפתח בפקולטה למשפטים של אוניברסיטת בר אילן, צילום: צילום: Getty images Israel
מרכז למשפט יהודי ודמוקרטי ייפתח בפקולטה למשפטים של אוניברסיטת בר אילן
18/08/2015, ליאור שדמי שפיצר

המרכז ייכנס חוקרים ופעילי ציבור מרקעים שונים, שיעסקו בין היתר בהגירה, מעמדם של מיעוטים דתיים ולאומיים, הזכות להתנגד לאופייה של המדינה כיהודית או דמוקרטית והשפעת זהותה של המדינה על עיצוב המשפט, המרחב הציבורי וחיי הכלכלה והתרבות

הפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר אילן משיקה מרכז למשפט יהודי ודמוקרטי שייתן מענה לדיאלוג הדל בין השיח היהודי והשיח הדמוקרטי. מטרות המרכז הן כינוס חוקרים, מורים ופעילי ציבור מרקעים שונים לחקור את הצימוד "יהודית ודמוקרטית" ולהציע חלופות מעשיות להגשימו הן במשפט והן בחברה. זאת מתוך הכרה בחשיבות לריבוי עמדות, זהויות וגישות מחקריות ועיוניות באקדמיה ובחברה.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

המרכז יעסוק בתכנים הנוגעים לזהות יהודית-דמוקרטית של המדינה, בהם ישראל כמדינת לאום, הגירה, מעמדם של מיעוטים דתיים ולאומיים, המתחים בין מובָנים שונים של יהדות ובין זרמים יהודיים שונים, הזכות להתנגד לאופייה של המדינה כמדינה יהודית או דמוקרטית, השפעת זהותה של המדינה כמדינה יהודית ודמוקרטית על עיצוב משפטה, מרחבה הציבורי, מוסדותיה וחיי הכלכלה והתרבות שלה, ומקומם של המשפט העברי והיהדות בעיצוב משפט המדינה. המרכז יעסוק גם בדמוקרטיה ובסוגיות כגון מבנה החוקה, עיצוב מוסדות, זכויות האדם ומעמדם של מיעוטים בה.

המרכז ייפתח בכנס בין לאומי בחודש דצמבר, בהשתתפות פרופ' רות גביזון, פרופ' אמנון רובינשטיין, פרופ' ידידיה שטרן, פרופ' מני מאוטנר, פרופ' מרדכי קרמניצר, פרופ' משה הלברטל, שישה שופטי בית המשפט העליון בעבר ובהווה – אהרן ברק, דורית ביניש, דפנה ברק ארז, נעם סולברג, חנן מלצר וניל הנדל – וכן חוקרים אורחים מחו"ל. הכנס ישלב פאנלים אקדמיים מסורתיים, במה ספרותית, כיתות אמן, שולחנות עגולים ועוד.

במקביל מוקם פורום לעיצוב קוד אתי לשימוש במשאבי לאום במדינה יהודית ודמוקרטית, וכן תחנך במה לשיח ציבורי בנושא יהדות ודמוקרטיה שתדון בנושאים של נישואים אזרחיים, גיור, שבת ברשות הרבים חינוך יהודי ודמוקרטי ועוד. את פעילות המרכז מוביל דקאן הפקולטה פרופ' שחר ליפשיץ.

 לקריאה נוספת, ראו:

פרופ' רות גביזון: "הצהרות וחוקי יסוד אינם דרך טובה להתמודד עם מחלוקות"

 

בג"ץ: איננו הכתובת לשחיקת מהותה ואופייה של ישראל כמדינה יהודית

 

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:71
קומיט וכל טופס במתנה