שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > תזכיר חוק חדש יאפשר קבלת מידע על קיומו של חוב מזונות לבעלי חוב רגילים

חדשות

תזכיר חוק חדש יאפשר קבלת מידע על קיומו של חוב מזונות לבעלי חוב רגילים , צילום: צילום: Getty images Israel
תזכיר חוק חדש יאפשר קבלת מידע על קיומו של חוב מזונות לבעלי חוב רגילים
16/08/2015, עו"ד אורי ישראל פז

על פי תזכיר החוק, מוצע לזוכה המנהל תיק הוצאה לפועל נגד חייב לברר תחילה האם מתנהל נגדו מזונות שקיים בו חוב משמעותי. מסירת המידע נועדה לאפשר לזוכה ולעורך דינו לשקול את כדאיות הליכי הגבייה והעיקולים שברצונם לנקוט, נוכח הקדימות הניתנת לחוב מזונות בחוק ההוצאה לפועל

הממשלה הפיצה היום (א', 16.8) להערות הציבור תזכיר חוק חדש בנוגע להליכי ההוצאה לפועל, שיאפשר מתן מידע על קיומו של חוב מזונות, מידע שיימסר לעורכי דין שיוכלו לבדוק האם ישנו חוב מזונות לחייב לפני שיינקטו הליכי גבייה ועיקולים בגין חוב רגיל.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

מטרת החוק המוצע והצורך בו מנומקת בכך שבמערכת ההוצאה לפועל יכול ויתנהלו נגד חייב אחד מספר תיקים בגין החובות שצבר. סעיף 76(א3) לחוק ההוצאה לפועל קובע מתן קדימות בסדר זקיפת הכספים כך שכספים המתקבלים בתיק ההוצאה לפועל נזקפים תחילה (ולאחר כיסוי חוב הוצאות ואגרות) לטובת חוב מזונות, גם אם ההליך שכתוצאה ממנו התקבלו הכספים אינו תולדה או פעולה של הזוכה בתיק המזונות. יוצא כי ייתכנו מצבים שבהם זוכים יפעלו לעיקול ומימוש נכסים ועל אף המאמצים שיושקעו בכך, הרי שבשל העדיפות הקיימת בזקיפת הכספים לטובת תיק המזונות, לא יקבלו אותם זוכים שפעלו למימוש הנכסים כספים כתוצאה מההליך.

על כן מוצע בתזכיר החוק הממשלתי לאפשר לזוכה, המנהל תיק נגד חייב לברר תחילה האם נגד אותו חייב מתנהל תיק מזונות שקיים בו חוב משמעותי. בירור זה יהיה באמצעות אתר האינטרנט, כאשר מגיש השאילתא יצטרך למסור כמה שיותר פרטים כדי להבטיח כי רק זוכים המנהלים תיקים נגד החייב יוכלו לקבל מידע זה.

בשלב השני, ואם תינתן אינדיקציה לפיה קיים חוב מזונות, הזוכה יהיה רשאי להגיש בקשה לרשם ההוצאה לפועל, אשר רשאי, לאחר שקילת האיזונים האמורים בחוק ומתן זכות תגובה בכתב לחייב, למסור לו מידע על היקף החוב בתיק המזונות, לפי מדרגות חוב, שיקבעו על ידי שרת המשפטים איילת שקד. מטרת מסירת המידע על קיום תיק מזונות ועל גובה החוב בו, היא כדי לאפשר לזוכה לשקול את כדאיות ההליך שאותו הוא מבקש לנקוט.

במסגרת האזהרות שישלחו לחייבים בתיקי המזונות, הם יוזהרו כי יכול ויימסר לזוכים שונים מידע על קיומו של חוב המזונות, בהינתן תנאים הקבועים בחוק.

זוכה או עורך דינו יהיו רשאים להגיש בקשה באתר האינטרנט של רשות האכיפה והגביה על מנת לבדוק אם נגד חייב כנגדו מנוהל תיק הוצאה לפועל קיים חוב מזונות. המידע יימסר לזוכה רק בחלוף 45 ימים מיום מסירתה של אזהרה לחייב, בהינתן קיומו של תיק מזונות שגובה חוב המזונות המצטבר בתיק ההוצאה לפועל עולה על סכום חיוב חודשי שנפסק על פי פסק דין למזונות של שישה חודשים, או על 25 אלף שקל, על פי הנמוך מבין שניהם.

במסגרת תיק המתנהל במסלול המקוצר, לא קיימת הצדקה למסירת מידע לזוכה, שכן ממילא התיק מתנהל על ידי עובדי מערכת ההוצאה לפועל המודעים לקיומו של תיק מזונות. על כן, במקרים אלו, הזוכה לא יוכל להגיש את הבקשה באמצעות אתר האינטרנט אלא יהיה עליו להגיש בקשה לרשם ההוצאה לפועל שישקול האם הדבר נחוץ לצורך ניהול התיק.

זוכה שקיבל מידע על קיומו של חוב מזונות לפי סעיף [7ב3], רשאי להגיש בקשה לרשם ההוצאה לפועל, לשם קבלת גובה החוב בתיק המזונות. רשם ההוצאה לפועל רשאי למסור לזוכה את המידע על גובה חוב לפי מדרגות חוב שתיקבענה על ידי שר המשפטים, לאחר ששקל האם מסירת המידע מוצדקת לשקילת כדאיות נקיטת הליך מסוים לגביית החוב, על ידי הזוכה, ולאחר שנתן לחייב אפשרות להגיב בכתב לבקשה והביא בחשבון את הפגיעה בפרטיות החייב, אם שוכנע כי המידע שנמסר לפי סעיף [7ב3] אינו מספיק כדי לשקול את  כדאיות נקיטת ההליך וכי הדבר מוצדק בנסיבות העניין.

על פי נתוני הדו"ח השנתי האחרון של רשותה אכיפה והגבייה לשנת 2014, עולה כי במערכת ההוצאה לפועל התנהלו 79,314 תיקי מזונות, המהווים 3.1% מכלל התיקים שבהוצאה לפועל.

כמו כן, נכון לשנת 2004, קיים חוב בסך של כ-2.5 מיליארד שקל למוסד לביטוח לאומי בגין מזונות עבר הנגבים בלשכות ההוצאה לפועל – בנוסף לכ-19 מיליארד שקל המצויים בהליכי גבייה בהוצל"פ. כך עולה מנתוני אגף התקציבים במשרד האוצר, שהתפרסמו ב"דוח ועדת המשנה בנושא סרבני מזונות וזכות הילדים לאכיפת מזונותיהם", בראשות השופט המחוזי בדימוס דוד בר-אופיר, שהוגש בשנת 2004 לוועדת שרים לקידום פרויקטים למאבק באלימות בישראל.

 

לקריאה נוספת, ראו:

הוצל"פ: משקי הבית חייבים 53 מיליארד שקל, מתוכם 7 מיליארד שקל לעורכי דין

 

שרת המשפטים מקדמת מתן הפטר לחייבים מוגבלים בהיקף של 10 מיליארד שקל

 

מחקר חדש מתריע: ישראל קשוחה יותר כלפי בעלי חוב שלא מסוגלים לשלם

 

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:98
קומיט וכל טופס במתנה