שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > גזרי דין מחמירים בפרשת "קוד שביר": מאסר וקנס של מיליוני שקלים על עבירות מס

חדשות

גזרי דין מחמירים בפרשת "קוד שביר": מאסר וקנס של מיליוני שקלים על עבירות מס, צילום: צילום: אתר בתי המשפט
גזרי דין מחמירים בפרשת "קוד שביר": מאסר וקנס של מיליוני שקלים על עבירות מס
16/08/2015, עו"ד אורי ישראל פז

עונשי מאסר ממושכים וקנסות של מיליוני שקלים נגזרו על שני קבלני עבודות עפר ותשתיות שהורשעו בעבירות מס בהיקף של כ-120 מיליון שקל ובסחיטה באיומים של ראש רשות מקומית. ביהמ"ש: "גישת הסנגור שקראה להתייחס למעשים 'בפרופורציה' מצביעה על התנערות מוחלטת ואפילו סלחנית כלפי תופעה עבריינית חמורה"

עונשי מאסר ממושכים וקנסות של מיליוני שקלים נגזרו על האחים ג'קי שבירו (מור) ואבנר שפיר, קבלני עבודות עפר ותשתיות שהורשעו בביצוע עבירות מס בהיקף של כ-120 מיליון שקל, ובעבירות של סחיטה באיומים נגד ראש רשות מקומית, בפרשה שכונתה "קוד שביר". בית מהשפט השלום בתל אביב גזר על שבירו מאבן יהודה תשע שנות מאסר בפועל, קנס של ארבעה מיליון שקל ו-28 חודשי מאסר על תנאי. על אחיו, אבנר שפיר מנתניה, נגזרו 6.5 שנות מאסר בפועל, קנס כספי של 800 אלף שקל ו-15 חודשי מאסר על תנאי.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

האחים, קבלני עבודות עפר ותשתיות, הורשעו במאי 2015 בביצוע שורה ארוכה של עבירות מס בהיקף של כ-120 מיליון שקל, ובעבירות של סחיטה באיומים נגד ראש מועצה אזורית עמק חפר ומפקח בנייה במועצה ונגד חייב של אחד המורשעים.

בהכרעת דין, המחזיקה 186 עמודים המתארים את השתלשלות הפרשה, הורשעו האחים בכך שהוציאו חשבוניות פיקטיביות בסכום כולל של לפחות כ-85 מיליון שקל, במטרה לסייע לאחרים להתחמק ממס מבלי שבוצעו העסקאות המפורטות בהן. סכומי המע"מ שגבו הנאשמים מלקוחותיהם בגין החשבוניות הפיקטיביות, בסך של כ-14 מיליון שקל ועמלות נוספות, שולשלו לכיסיהם. יתרה מזאת, הנאשמים ניכו תשומות שלא כדין ודרשו הוצאות כוזבות בדוחות למס הכנסה, בסכום כולל של למעלה מ-20 מיליון שקל, מעשיהם אלו נועדו לאפשר להם להתחמק ממס.

נוסף על עבירות המס, הרשיעה השופטת דניאלה שריזלי את הנאשמים בעבירות של סחיטה באיומים, בכך שאיימו ברני אידן, ראש המועצה האזורית עמק חפר, ובדניאל אלעל, מפקח בנייה במועצה, שפעלו לאכיפת צו הריסה מינהלי שהוצא למבנה במושב בורגתא, ששבירו (מור) ביצע בו עבודות בנייה ללא היתר כדין.

שבירו (מור) איים על דניאל אלעל ואמר לו – "הפעם ויתרנו לך, פעם הבאה תקבל ישר כדור בראש". האחים אף איימו על ראש המועצה, התפרצו לישיבת המועצה, כשאקדחו של שבירו (מור) גלוי על מותנו והוא צועק ומקלל את ראש המועצה. כשהתבקש לצאת מהאולם הוא איים על ראש המועצה ואמר לו כי אם ייהרס הנכס "יישפך פה דם".

בית המשפט קיבל את עמדת המדינה והרשיע את שבירו (מור) שעבירות של שיבוש מהלכי משפט, לאחר שהוא יצר קשר טלפוני מבית המעצר עם שניים מעדי התביעה, שעה שהיה עצור עד תום ההליכים.

האחים אף הסתירו במחסן הצמוד לדירת מגוריה של אימם המנוחה ברמת אביב מסמכים של החברות שפעלו באמצעותן, שמבדיקתם התברר כי הנפיקו חשבוניות בסכומים של כ-350 מיליון שקל, בעוד שבפועל הם דיווחו לרשות המסים על עסקאות בסך של כ-50 מיליון שקל בלבד. ג'קי שבירו (מור) הורשע גם בהעלמת הכנסות בסכום של כמיליון שקל, בגין השכרת נכסים שונים.

את המורשעים ייצגו עורכי הדין אהרן בן שחר ותמיר חזז, שטענו להגנת האחים כי הפרקליטות הוציאה את הפרשה מכל פרופורציה, שכן לשיטתם הנזק שנגרם למדינה מצטמצם לעמלו שנטלו המורשעים לעצמם מהחשבוניות שהפיצו לאחרים, שעליהם לא דיווחו ולא שילמו מס. ואילו הנזק הממשי נגרם לקופה הציבורית מידי המקזזים, מקבלי החשבוניות הפיקטיביות, שלא נתנו את הדין על מעשיהם. באשר לאירועי הסחיטה באיומים, טענו סנגוריהם של המורשעים בפרשה כי מדובר באירועים מינוריים ומתונים, בניגוד לקביעות בהכרעת הדין.

"גישת הסנגור שקרא להתייחס למעשי הנאשמים 'בפרופורציה' מצביעה, לצערי, על התייחסות ערכית מפחתת, המבטלת את המעשים והמחדלים העברייניים כאפיזודות של מה בכך, ממש כפי שעשו הנאשמים", קבעה השופטת דניאלה שריזלי בגזר הדין. "זוהי גישה מקוממת בעיניי אשר יש בה משום התנערות מוחלטת ואפילו סלחנית כלפי תופעה עבריינית חמורה. התופעה שבמוקדה מנפיקים שני אנשי עסקים מאות חשבוניות פיקטיביות בסכומי עתק, מוליכים שולל את רשויות המס, ובמקביל מסייעים לאחרים לעשות כן, אינה אפיזודה של מה בכך".

ג'קי מור הביע בסיום הדיון בעניינו צער על מעשיו, ואמר לבית המשפט שלמד לקח. לדבריו, הוא אינו רוצה שוב לנהל עסקים, ואיננו רוצה דבר אלא לחיות את חייו בשקט, והדגיש כי חווה בשנתיים האחרונות סבל קשה ביותר. אחיו, אבנר שפיר, המשיך לדבוק בטענת חפותו בפרשה. הוא נשא דברים על סבלו, ועל הרחקתו הקשה מבנו בן השלוש וחצי, והוסיף שבית המשפט הרשיע אותו על דברים שלא עשה, כי הוא לא עבר כל עבירה, ומעצרו היה לשווא. "אני אלך בראש מורם, אני מאמין בחפותי המלאה. לא עשיתי כלום", אמר לשופטת.

השופטת שריזלי ציינה בגזר הדין כי "החומרה היתרה שאני רואה במעשי הנאשמים היא לאו דווקא במספרן הגדול של העבירות; היא מתבטאת בהתנערות הנאשמים מהוראות דיני המס, התנערות שורשית וחצופה, היא מתבטאת ביחסם הבוטה והמזלזל כלפי רשויות המס. הנאשמים פעלו במסגרת ארגון עסקי יזום, קבוע ושיטתי שתכליתו הייתה לכאורה עסקית, אולם, התגלה כבעל תכלית מרמתית. בהתאם למדיניות הענישה הנוהגת בעבירות מס בתחום  העבירות שבהן הורשעו הנאשמים...אני סבורה כי העונש ההולם את המעשים הוא עונש מאסר ממושך לריצוי בפועל, ורכיבים עונשיים בצדו, ביניהם, קנס כספי משמעותי".

עורכות הדין רבקה פיינר ועילית פאלוך, מהמחלקה המשפטית ברשות המסים, ייצגו את המדינה בתיק בנוגע לעבירות המס ועו"ד כנרת מור מפרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי) ייצגה את המדינה בעבירות על חוק העונשין. החקירה המורכבת בפרשת "קוד שביר" נוהלה על ידי צוות חקירה משותף ליחידת יהלום, חקירות מע"מ חיפה, יחידת יעדים מרשות המסים ולהב 433 – יאל"כ במשטרה. לצד הטיפול הפלילי בפרשה, ענייניהם של האחים טופלו במישור האזרחי ביחידה הארצית לשומה וביחידה לפשיעה חמורה ברשות המסים. 

 

ת"פ 7493-03-13

 

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:151
קומיט וכל טופס במתנה