שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > תנאי הכליאה בבתי הסוהר: צפיפות בלתי נסבלת, מקקים ומצב תברואתי ירוד

חדשות

תנאי הכליאה בבתי הסוהר: צפיפות בלתי נסבלת, מקקים ומצב תברואתי ירוד, צילום: צילום: Getty images Israel
תנאי הכליאה בבתי הסוהר: צפיפות בלתי נסבלת, מקקים ומצב תברואתי ירוד
12/08/2015, ליאור שדמי שפיצר

דוח שפרסמה הסנגוריה הציבורית אודות תנאי המעצר והמאסר ב-27 מתקני כליאה במהלך השנים 2013-2014 חושף תמונה עגומה: תנאי הפרדה ובידוד קשים, תנאים תברואתיים ירודים לפעמים עד כדי סכנה ממשית לבריאות האסירים, בעיית מזיקים, היעדר אוורור וליקויים במתן טיפול רפואי

במתקנים שבאחריות שירות בתי הסוהר, שנבדקו במהלך השנים 2013-2014 על ידי אנשי הסנגוריה הציבורית, אותרו מספר הפרות קשות של זכויות אסירים. "התמונה המצטיירת בחלק מבתי הסוהר היא עגומה: תנאי הפרדה ובידוד קשים; צפיפות בלתי נסבלת; שימוש בכבילה לא מידתית; תנאים תברואתיים ירודים, לפעמים עד כדי סכנה ממשית לבריאותם של אסירים; מצב היגייני גרוע ובעיית מזיקים; תנאי אוורור בלתי נאותים; אי הפרדה בין המקלחת לשירותים כך שאסירים נאלצים להתקלח מעל המקום בו עשו אסירים אחרים את צרכיהם, מחסור בציוד בסיסי לאסירים; ליקויים במתן טיפול רפואי ועוד", כך קובע דוח שפרסמה לאחרונה הסנגוריה הציבורית, המתאר את תנאי המעצר והמאסר ב-27 מתקני הכליאה.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

בשמונה מתקני כליאה שבהם ביקרו אנשי הסנגוריה הציבורית, הוחזקו כלואים בתנאי הפרדה, בידוד או שמירה קשים ביותר. בחלק לא מועט מהמקרים ההחזקה בתנאי הפרדה נבעה ממצב נפשי קשה של כלוא או כלואה, עילה שאינה מצדיקה החזקה בהפרדה ומנוגדת לחוק. בפרט צוין בית הסוהר נווה תרצה, שזכה במהלך השנים לביקורות קשות ונוקבות בדוחות רשמיים של הסנגוריה הציבורית ושל לשכת עורכי הדין. הדוח מציין כי אגף ההפרדה והבידוד בבית הכלא לנשים בלט בתנאי השהייה הקשים וכי מרבית הכלואות המוחזקות בו סובלות מבעיות פסיכיאטריות ומוחזקות בו בשל מצבן הנפשי. לדברי מפקדת הכלא, כלואות אלה מוחזקות באגף ההפרדה בשל העובדה שאין חדר ייעודי לנשים במרכז לבריאות הנפש, והעברתן לבית חולים פסיכיאטרי אזרחי מחוץ לכותלי הכלא בהשגחה של איש סגל מעוררת קושי.

הדוח התייחס עוד להשלכות הנפשיות של הבידוד וההפרדה על הכלואים הקטינים, המובילה על פי מחקרים רבים להגברת שיעור המקרים של דיכאון ופגיעה עצמית ומחמירה את בעיות ההתנהגות של הקטינים. החזקת כלוא קטין בהפרדה סותרת במפורש את הוראות חוק הנוער, את הוראות חוק לימוד חובה ואת הוראות האמנה הבינלאומית לזכויות הילד, מתריעים בסנגוריה הציבורית.

בסנגוריה הציבורית חוזרים מתריעים על תנאי הצפיפות הקשים בבתי הסוהר, המגיעים לכדי 2-3 מ"ר לאסיר בלבד, ולעיתים אף פחות מכך. הדוח הנוכחי מציין כי לראשונה נתקלו אנשי הסנגוריה בבעיה חמורה אשר נדמה היה שכבר פסה ממדינת ישראל – הלנת כלואים ללא מיטה ראויה.

ב-15 מתקני כליאה שבהם ביקרו אנשי הסנגוריה הציבורית התקבלו תלונות שונות הנוגעות לטיב הטיפול הרפואי ולזמינותו. בין היתר, צוינו כמות תורים מוגבלת, היעדר זמינות של רופא בשעות אחר הצהריים, הלילה או במהלך סוף השבוע ויחס מזלזל של הרופא האחראי במתקן כלפי האסירים.

ב-16 מתקני כליאה קיימת בעיית חום קשה, מאחר שלא מותקנים בהם אמצעי אוורור או שהמאווררים המותקנים אינם מותאמים להתמודד עם החום הכבד  השורר בתאי האסירים. בחלק מהמקומות חסומה כניסת האור והאוויר לתאים, ובמקומות אחרים סובלים האסירים מריח חזק של סיגריות החושף אותם לעישון פסיבי מתמשך.

במספר רב של מתקני כליאה נמצאה בעיית מזיקים, בהם – חרקים, קרציות ופשפשים, הגורמת לכלואים לעקיצות ולפצעים ומחייבת טיפול דחוף. ב-17 מתקני כליאה שבהם ביקרו אנשי הסנגוריה הציבורית התעוררו בעיות שונות הקשורות לטיב המזון, לכמות המוקצית לכל כלוא ולסדרי האכילה. תלונות שכיחות היו כי האוכל המוגש אינו אכיל, בלתי מזין, עתיר שמן וכולל מעט ירקות באיכות ירודה, וכי כמות המזון אינה מספקת.

ב-17 מתקני כליאה התקבלו תלונות על מחסור בציוד אישי ובסיסי לכלואים, כגון ביגוד, שמיכות, מוצרי היגיינה, אביזרי חימום, בידוד וקירור, אשר גורם לסבל רב לכלואים ואף עלול לפגוע בבריאותם ולהפוך את תנאי הכליאה לבלתי אנושיים.

ב-9 מתקני כליאה התעוררו בעיות שונות המקשות על קיום מפגש ראוי בין עצורים ואסירים לעורכי דינם, בהם היעדר תנאים המאפשרים פרטיות, היעדר אוורור בחדרי המפגש וזמני המתנה ארוכים בין הגעתו של עורכך הדין ועד לקיום הפגישה עם הכלוא.

ליקוי מדאיג נוסף המצוין בדוח קשור לפן הטיפולי סוציאלי, והוא מתבטא, בין היתר, במחסור בעובדים סוציאליים ביחס למספר האסירים, בשלילה גורפת של טיפול סוציאלי לאוכלוסיית האסירים הביטחוניים ולחלק ניכר מדוברי השפות הזכות ובליקויים הנוגעים למסגרות החינוך, התעסוקה והפנאי. הסנגוריה הציבורית הדגישה כי הליקויים בתחומים אלה אינם מתיישבים כלל עם מטרת הכליאה, שאינה רק הרחקה מן החברה אלא גם הזדמנות לשיקום ולשילוב נורמטיבי בקהילה לטובת החברה כולה.

עם זאת, הדוח מציין לטובה את הרצינות שבה התייחס השב"ס לאמור בדוחות הקודמים ולשיפור המסוים שנמצא בתנאי המחייה בחלק מהמתקנים.

לקריאה נוספת, ראו:

לדו"ח המלא

 

הסנגוריה הציבורית: "הצפיפות בבתי הסוהר בישראל – מהקשות במערב" 

 

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:77
קומיט וכל טופס במתנה