שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > השופט משה גלעד פורש; נשקלת העמדתה לדין של רעייתו בגין החזקת חשבון בשוויץ

חדשות

השופט משה גלעד פורש; נשקלת העמדתה לדין של רעייתו בגין החזקת חשבון בשוויץ, צילום: השופט משה גלעד. צילום: אתר בתי המשפט
השופט משה גלעד פורש; נשקלת העמדתה לדין של רעייתו בגין החזקת חשבון בשוויץ
12/08/2015, עו"ד אורי ישראל פז

היועמ"ש אימץ את המלצת הפרקליטות לשקול את העמדתה לדין של רעיית השופט אביבה גלעד בגין עבירות הנגזרות מהחזקת כסף בחשבון בנק שוויצרי לא מדווח, ולסגור את התיק נגד השופט בשל היעדר ראיות מספיקות המוכיחות כי הוא היה מודע לקיום החשבון וכי הכספים שייכים לו, לבד או ביחד עם אשתו

שופט בית המשפט המחוזי בחיפה משה גלעד יפרוש מתפקידו על רקע החשדות לעבירות מס שביצע לכאורה, במסגרת איתור חשבון בנק סודי של השופט ורעייתו בבנק UBS בשווייץ. כך הודיעה אתמול (ג, 11.8) דוברות הנהלת בתי המשפט.

בלשכת היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, אישרו אמש כי היועמ"ש החליט לאמץ את המלצת הפרקליטות, לשקול את העמדתה לדין פלילי של רעייתו של השופט גלעד, הגב' אביבה גלעד, בגין עבירות הנגזרות מהחזקת כסף בחשבון בנק שוויצרי לא מדווח.

חשד סביר לביצוע עבירה 

עוד החליט היועץ וינשטיין לסגור את התיק נגד השופט גלעד, בעילה של "היעדר ראיות מספיקות", לנוכח הקושי להוכיח ברף ההוכחה הנדרש בפלילים כי השופט גלעד מודע לקיום החשבון, וכי הכספים שייכים לו, לבד או ביחד עם אשתו.

מתמצית ההחלטה של היועמ"ש, שהועברה לכלי התקשורת, עולה כי במסגרת חקירה שניהלה רשות המיסים לבירור חשדות לפיהן תושבי ישראל העלימו מיסים, באמצעות הפקדת הכנסות בחשבונות בנק בשוויץ ואי דיווח עליהן בישראל, התקבלה עדות לפיה אחד החשבונות הנחקרים שייך לגברת אביבה גלעד, רעייתו של שופט בית המשפט המחוזי בחיפה, השופט משה גלעד.

בשים לב לטיב החשד וכן לעובדה שבני הזוג גלעד ניהלו חיים משותפים ואף ניהלו בישראל חשבון בנק משותף, אימץ היועץ המשפטי לממשלה את המלצת הפרקליטות שסברה כי מתגבש חשד סביר לביצועה של עבירה, ולפיכך אישר לפתוח בחקירה פלילית נגד השופט גלעד.

במסגרת החקירה נתפסו מסמכים, נחקרו מספר עדים, וכן נחקרו כחשודים השופט גלעד ורעייתו. מחומר החקירה שנאסף עלה כי אכן קיים לכאורה חשבון בנק שוויצרי שהופקד בו כסף, השייך מזה מספר שנים לגברת אביבה גלעד. כמו כן, התברר כי בני הזוג גלעד לא דיווחו מעולם על חשבון בנק בשוויץ – לא בהצהרת ההון שהגישו לתום שנת 2005, ולא באף אחד מהדו"חות שהגישו לרשות המיסים על הכנסותיהם לשנים 2003-2013 – וכי לא דיווחו על הכנסות כלשהן הנובעות מניהול החשבון (כגון ריבית, דיבידנד, מכירת ניירות ערך וכיוצא באלה). 

ביחס לגב' גלעד, החליט היועץ וינשטיין כי נוכח התמונה שעלתה מחומר הראיות, יש לשקול אפשרות העמדתה לדין פלילי בגין עבירות הנגזרות מהחזקת כסף בחשבון בנק שוויצרי לא מדווח. עם זאת, בטרם תתקבל החלטה סופית על כך, תינתן לגב' גלעד אפשרות להעלות את טענותיה בהליך שימוע, ככל שתחפוץ בכך.

ביחס לשופט גלעד החליט היועץ וינשטיין כי מתעורר קושי להוכיח ברף ההוכחה הנדרש במשפט פלילי כי השופט גלעד היה מודע לקיום החשבון ושהכספים שייכים לו, לבד או ביחד עם אשתו, ולכן החליט היועץ לסגור את התיק נגדו בעילה של "היעדר ראיות מספיקות".

למען שלמות התמונה מציינים בלשכת היועץ וינשטיין כי היועמ"ש העביר את ממצאי החקירה לעיונן של נשיאת בית המשפט העליון השופטת מרים נאור ושרת המשפטים איילת שקד, כדי שישקלו אם יש לנקוט בפעולה המצויה בתחום סמכותן.

השופט גלעד ורעייתו, חברת מועצת העיר עכו אביבה גלעד, הם כאמור מבעלי החשבונות שנחקרו בפרשת UBS שווייץ, אשר שמם אותר ברשימת הלקוחות של הבנקאי רוני אליאס. בפרשה נחקרו עשרות חשודים, ולאחרונה זומנו להליכי שימוע חמישה חשודים, בעקבות ניהול של חשבונות בנק בלתי מדווחים לרשות המסים.

בהודעת הפרישה של השופט גלעד צוין: "אני מברך על החלטת היועץ המשפטי לממשלה לסגור את תיק החקירה שנפתח נגדי על ידי רשות המסים. למרות זאת, החלטתי לפרוש מכהונתי כשופט בבית המשפט המחוזי בחיפה, כדי להתייצב לצד רעייתי".

השופט גלעד מיוצג בידי עורכי הדין ד"ר יעקב וינרוט ועמית חדד ממשרד י. וינרוט ושות', שמסרו בתגובה לפניית פורטל חדשות תקדין: "אנו מברכים על החלטת היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין לסגור את תיק החקירה בעניינו של השופט גלעד".

עשרות חשודים נעצרו

כפי שסוקר לאחרונה בפורטל תקדין, עד כה נעצרו במסגרת החקירה בפרשה עשרות חשודים, בהם יועץ השקעות בכיר בבנק השוויצרי UBS, שניים עשר ישראלים המחזיקים חשבונות בבנק ובהם גם שני חשודים בעלי רשת המונה עשרות מרפאות בחו"ל שהיקף פעילותן עומד על 40 מיליוני יורו והרשומות במקלטי מס, תוך הסתרת הניהול והשליטה המתבצעים מישראל.

במסגרת זו נחקרו ושוחררו בערבות בחודשים האחרונים עשרה חשודים נוספים, בהם בעל משרד עורכי דין מתל אביב, שעל פי החשד הסתיר את קיומו של חשבון בבנק UBS שיתרתו עומדת כיום על מיליון דולר, תוך הסתרת קיום החשבון בהצהרות ההון שהגיש וזאת במזיד ובכוונה להתחמק ממס.

פרקליטות מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה) וכן המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה הודיעו לאחרונה (14.7) לבוריס ויסמן ולבנו אבישר ויסמן, כי נשקלת העמדתם לדין במסגרת פרשת בנק UBS השוויצרי, בגין עבירות מרמה לפי פקודת המסים ועבירות הלבנת הון, בכפוף לשימוע שייערך להם, ככל שיחפצו בכך.

הפרקליטות הודיעה למירון נאמן ומשה רחמות, שעבדו עבור בוריס ואבישר ויסמן, וכן לאריק ישראלי, כי נשקלת העמדתם לדין בפרשה זו, בגין עבירות של הלבנת הון ועבירות של עזרה לאחר להתחמק ממס, בכפוף לשימוע שייערך להם.

על פי הודעת הפרקליטות לחשודים, בוריס ואבישר ויסמן שלטו ברשת של עשרות מרפאות בחו"ל, בעיקר במדינות מזרח אירופה. השניים ניהלו את הרשת מישראל וקיבלו את ההחלטות המהותיות המרכזיות לגביה. בוריס ואבישר ויסמן יצרו מבנה אחזקות שנועד להסתיר את שליטתם בחברות אשר שלטו במרפאות. בנוסף, פתחו בוריס ואבישר חשבונות בבנק UBS בשוויץ על שם חברות תושבות מקלטי מס, אליהם העבירו את הכנסות רשת המרפאות.

היקף הכנסות המרפאות הגיע למאות מיליוני שקלים. על פי החשד, מחשבונות אלה הועברו כספים לחשבונות האישיים של השניים בשוויץ, בבנק UBS, בהיקף של עשרות מיליוני שקלים. במשך השנים, הגישו בוריס ואבישר ויסמן שורה של דיווחים כוזבים לרשויות המס, שבהם הציגו את עצמם כשכירים בלבד, והסתירו את שליטתם בחברות ואת ההכנסות שצמחו להם מן החברות.

מדובר בתיק הראשון שנחקר במסגרת פרשת בנק UBS השוויצרי, ושלגביו התקבלו החלטות. עניינם של שאר התיקים והחשודים בפרשה זו ממשיך להיבחן על ידי רשויות אכיפת החוק.

לקריאה נוספת, ראו:

מעצרים בפרשת הבנק השוויצרי: עו"ס בת 42 החזיקה מיליון דולר בחשבון בחו"ל

 

זימונים לשימוע לחמישה חשודים בעבירות מס והלבנת הון בפרשת הבנק השוויצרי

 

הותר לפרסום: אלפי ישראלים מנהלים חשבונות לא מדווחים בבנקים בשוויץ

 

 

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:25
קומיט וכל טופס במתנה