שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > רשות ני"ע הטילה עיצום כספי של 750 אלף שקל על בנק לאומי בשל הפרת חוק הייעוץ

חדשות

רשות ני"ע הטילה עיצום כספי של 750 אלף שקל על בנק לאומי בשל הפרת חוק הייעוץ, צילום: צילום: Getty images Israel
רשות ני"ע הטילה עיצום כספי של 750 אלף שקל על בנק לאומי בשל הפרת חוק הייעוץ
11/08/2015, עו"ד אורי ישראל פז

בביקורת שערכה רשות ניירות ערך בבנק לאומי במהלך החודשים פברואר עד יולי 2014, נמצאו בין היתר כשלים בביצוע הליך בירור צרכי הלקוח על ידי יועצים בבנק ותיעוד לקוי של פעולות הייעוץ. עיצומים נוספים הוטלו על חברות שאיחרו או לא הגישו דוחות תקופתיים, ניהלו תיק לקוח ללא הסכם בכתב או פעלו ללא יו"ר דירקטוריון מכהן

הרשות לניירות ערך הטילה עיצומים כספיים על גופים מפוקחים בסך כולל של 875 אלף שקל, מתוכם 750 אלף שקל על בנק לאומי לישראל בשל הפרת הוראות חוק הייעוץ וההוראות לבעלי רישיון בקשר לבירור צרכיו והנחיותיו של הלקוח. עיצום כספי הוטל גם על החברה לניהול תיקים הרי ספיר ניהול השקעות בשל הפרת הוראות חוק הייעוץ ותקנות הדיווח ללקוח, על חברת פרוטאולוג'יקס בגין אי כהונת יו"ר דירקטוריון בחברה במשך תקופה העולה על 60 ימים בניגוד להוראות חוק החברות ועל חברת וו.טי.פי ישראל (פסולת למוצר) וחברת ווידמד בגין אי הגשה במועד של דוחות תקופתיים.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

בביקורת שערכה רשות ניירות ערך בבנק לאומי במהלך החודשים פברואר עד יולי 2014, נתגלו הפרות אשר יש בהן כדי להעיד על התנהגות לקויה של הבנק ביישום הוראות הדין. חלק מהליקויים שנמצאו הם ליקויים שחזרו ונשנו עוד מביקורת קודמת שנערכה בבנק. הליקויים שאותרו מהווים הפרה של חוק הייעוץ, תקנות הרישום והוראת בירור הצרכים. הרשות החליטה לקבץ את ההפרות ולייחס לבנק שלוש הפרות: ליקויים וכשלים שנמצאו במערכת הייעוץ הממוחשבת בבנק, שהביאה לביצוע לא תקין של הליך בירור הצרכים ותיעודו; ביצוע לקוי של הליך בירור צרכי הלקוח על ידי יועצים בבנק שאינו נובע מכשלים במערכת הממוחשבת; ותיעוד לקוי של פעולות הייעוץ על ידי היועצים.

בהחלטת הרשות נאמר כי מערכת הייעוץ הממוחשבת לא הותאמה לדרישות הוראת בירור הצרכים, אשר בשילוב עם התנהגות היועצים גרמו לביצוע לקוי של הליך בירור צרכי הלקוח ועדכונו על ידי היועצים. כמו כן, צוין כי כשלים אלה נמצאו בכמה היבטים של הליך בירור הצרכים, כאשר חלק מהכשלים הללו הובילו להפרות רוחביות שבאו לידי ביטוי בעניינם של כלל לקוחות הבנק.

עיצום כספי בסך 36,196 שקל הוטל על חברת הארי ספיר ניהול השקעות. במהלך ביקורת שערכה רשות ניירות ערך בחברה, נמצאו שתי הפרות של הוראות חוק הייעוץ ותקנות הדיווח ללקוח בקשר עם ניהול תיק לקוח ללא קיומו של הסכם בכתב וללא קיום הליך בירור צרכי לקוח, וכן בפירוט הנדרש בדיווחים הרבעוניים של החברה ללקוחותיה.

בחוק הייעוץ נקבעה החובה המהותית החלה על בעל רישיון להתאים את מתן השירותים לצרכיו והנחיותיו של כל לקוח, ובכלל זה לברר עם הלקוח פרטים על מצבו הכספי, מטרות ההשקעה ונסיבות אחרות הרלוונטיות לעניין מתן השירות. כמו כן, נקבע גם כי תיעוד הליך בירור הצרכים הינו חלק מהותי גם בהסכם שבין הצדדים נוכח החובה לכלול בתיעוד ההליך את הפרטים שבוררו עם הלקוח בהסכם עמו. רשות ניירות ערך קבעה את הוראת בירור הצרכים על מנת להבטיח ככל שניתן את הצלחת שיתוף הפעולה בין בעל הרישיון ללקוח, מתוך ההנחה כי לבעל הרישיון ישנה השפעה מהותית על נכונות הלקוח לשתף פעולה במסגרת הליך הבירור. הצלחת ההליך כרוכה בהבנת הלקוח את ההסבר שניתן לו על ידי בעל הרישיון ואת מכלול הפרטים המהותיים המשמשים לצורך קבלת החלטת ההשקעה על ידו.

עיצום כספי בסך 41,040 שקל הוטל על חברת פרוטאולוג'יקס, שבה לא כיהן יו"ר דירקטוריון כ-124 ימים. בכך הפרה החברה את הוראות חוק החברות, האוסרות על אי כהונת יו"ר דירקטוריון מעל לתקופה העולה על 60 ימים.

עיצום כספי בסך 12,240 שקל הוטל על חברת וו.טי.פי ישראל (פסולת למוצר), שאיחרה בהגשת הדוחות התקופתיים לשנת 2014 בהתאם להוראות חוק ניירות ערך ותקנות ניירות ערך (דוחות תקופתיים ומיידיים), התש"ל-1970. על חברת ווידמד, שלא הגישה את הדוחות התקופתיים ל-2014 ולרבעון הראשון של  2015, הוטל עיצום כספי בסך של 35,400 שקל.

בכל המקרים הנדונים נהגה רשות ניירות ערך בהתאם למדיניותה בשנים האחרונות, ליישום תקנות ההפחתה לטובת המפרים. סכומי העיצום הבסיסי על פי החוק הופחתו בשיעורים של בין 37.5%-70% בהתאם לנסיבות כל מקרה וליישומן על פי התקנות.

 

 

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:152
קומיט וכל טופס במתנה