שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > האגודה לזכויות האזרח מוחה על השימוש שעושה המשטרה בפרופיילינג נגד חרדים

חדשות

האגודה לזכויות האזרח מוחה על השימוש שעושה המשטרה בפרופיילינג נגד חרדים , צילום: צילום: Getty images Israel
האגודה לזכויות האזרח מוחה על השימוש שעושה המשטרה בפרופיילינג נגד חרדים
09/08/2015, עו"ד אורי ישראל פז

המשטרה מנעה מאזרחים חרדים להשתתף בעצרת המחאה שהתקיימה בכיכר ציון לפני כשבוע. באגודה לזכויות האזרח מחו נגד הפרקטיקה הבעייתית: "ייחוס מסוכנות לאדם בשל השתייכותו לקבוצה גזעית, לאומית או דתית גם כאשר אין מידע הקושר אותו לפעילות המסכנת את הציבור מוביל לפגיעה חמורה בזכות לכבוד ולשוויון"

האגודה לזכויות האזרח פנתה למפקד מחוז ירושלים, ניצב משה אדרי, בעקבות שימוש בפרופיילינג כלפי אזרחים חרדים בעצרת המחאה שהתקיימה בכיכר ציון בירושלים ביום 1.8.2015. לטענת האגודה, שימוש בשיטת פרופיילינג, כפי שנעשה בעצרת זו, כרוך באפליה פסולה ומוביל לפגיעה בלתי מידתית בזכויות האדם.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

במוצאי שבת שעברה התקיימה עצרת מחאה בעקבות מעשי הרצח ואלימות קשה שהתרחשו במצעד הגאווה בבירה ובכפר דומא. העצרת נערכה בכיכר ציון בירושלים במעמד נשיא המדינה, ראובן ריבלין. כדי לאבטח את האירוע, העמידה המשטרה מחסומים ברחובות המובילים אל כיכר ציון (מדרחוב בן יהודה, רחוב הרברט סמואל ורחוב יפו). על פי דיווחים שונים, וכן לפי סרטון שפורסם באתר "כיכר השבת", נראה כי  שוטרי מחוז ירושלים עיכבו צעירים חרדים תמימים למראה שביקשו להיכנס לכיכר דרך המחסום המשטרתי ומנעו מהם את הכניסה. ביניהם היו גם חרדים שביקשו לקחת חלק בעצרת או להקשיב לנאומים שנשמעו בה.

"ההתייחסות השונה והמפלה של המשטרה לחרדים באבטחת האירוע כרוכה בשימוש בשיטת הפרופיילינג הגזעי (Racial Profiling), דהיינו ייחוס מסוכנות לאדם בשל השתייכותו לקבוצה גזעית, אתנית, לאומית או דתית", טוענת האגודה לזכויות האזרח במכתב לניצב אדרי. "זאת, גם כאשר אין מידע או אינדיקציה הקושרת את אותו אזרח ספציפית לפעילות המסכנת את הציבור".

בפנייה מציין המשפטן עמוס לאור מהאגודה כי השימוש בפרופיילינג כלפי חרדים מעודד סטיגמה חברתית שלילית כלפיהם, ומעמיד אותם בסיטואציה מעליבה ומשפילה, שסותרת את זכותם לכבוד ולשוויון. "הידיעה של אדם כי העיכוב בא לו אך ורק בשל השתייכותו הדתית לקבוצה החרדית – מרכיב רב משמעות בזהותו – מקבעת תחושות קשות של נחיתות חברתית", כותב לאור לניצב אדרי. "מעבר לכך, העלבון וההשפלה הכרוכים בסיטואציה מתחזקים נוכח העובדה שהעיכוב נעשה לעיניהם של המוני המפגינים שהגיעו לכיכר. כל אלה מובילים לפגיעה חמורה בזכותם של האזרחים החרדים לכבוד ובזכותם לשוויון".

התנהגות המשטרה הובילה גם לפגיעה בחופש הביטוי של האזרחים החרדים, קובלת האגודה לזכויות האזרח, ומזכירה מושכלות יסוד: "חירות הביטוי היא 'ציפור נפשה של הדמוקרטיה' ומוכרת כזכות יסוד חוקתית במשפט הישראלי. השתתפות בהפגנה במרחב הציבורי, במסגרתה אדם יכול לשמוע את דברי זולתו ולהשמיע את דעתו, הינה חלק בלתי נפרד ממנה. מניעת השתתפות חרדים בהפגנה היוותה אם כן השתקה בוטה של הקול אותו ביקשו להשמיע ושללה למעשה את זכותם לחופש הביטוי. היא גרמה גם לפגיעה בחופש הביטוי וההפגנה של כלל המפגינים שהגיעו לכיכר ציון, שכן השימוש בפרופיילינג סיכל את כוונתם המקורית של מארגני העצרת להביא קהל רחב ומגוון ככל הניתן לתמוך במסרים שנשמעו בה".

באגודה מציינים כי אין חולק כי הבטחת שלומם וביטחונם של המפגינים הרבים בכיכר ציון היא משימה בעלת חשיבות ממדרגה ראשונה המטילה אחריות כבדה על המשטרה. עם זאת, לרשות המשטרה עומדים אמצעים אחרים שביכולתם להגשים תכלית זו במידה זהה בלי להביא לפגיעה חמורה בזכויות אדם.

האגודה קוראת למפקד מחוז ירושלים להנחות את השוטרים לחדול משימוש בפרקטיקה מפלה זו.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:204
קומיט וכל טופס במתנה