שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > נפגעי טרור נגד שחרור מיליארדי דולרים בנכסים איראניים במסגרת הסכם הגרעין

חדשות

נפגעי טרור נגד שחרור מיליארדי דולרים בנכסים איראניים במסגרת הסכם הגרעין , צילום: צילום: istock
נפגעי טרור נגד שחרור מיליארדי דולרים בנכסים איראניים במסגרת הסכם הגרעין
06/08/2015, ליאור שדמי שפיצר

 

קבוצה של 24 נפגעי טרור ומשפחותיהם, שנפסקו להם פיצויים בתביעות נגד איראן, עתרו לקבלת צו מניעה נגד ממשלת ארה"ב שיאסור עליה לשחרר סכום של 100 מיליארד דולר, הנמצא בנכסים איראנים מוקפאים. עו"ד ניצנה דרשן לייטנר: "כספים אלה הם המינוף היחיד שיש בידי המשפחות. שחרורם לידי איראן יהפוך את ההליך המשפטי ארוך השנים ורב המאבקים לפארסה"

קבוצה של קרבנות טרור איראני בעלי אזרחות אמריקאית ומשפחותיהם, המחזיקים ביותר ממיליארד דולר בפסקי דין לפיצויים נגד הרפובליקה האסלאמית בגין חסותה לפיגועי טרור, עתרו לקבלת צו מניעה שיחייב את ממשל אובמה שלא לשחרר סכום של למעלה מ-100 מיליארד דולר הנמצא בנכסים איראניים מוקפאים, במסגרת הסכם הגרעין עם טהרן. במסגרת ההסכם, התחייבה ארה"ב להפשיר את הכספים השייכים לבנק המרכזי של איראן (CBI), ומוחזקים בעיקר בחשבונות בנק מחוץ לארה"ב. לטענת המבקשים, שחרור הכספים ימנע מהם אי פעם את גביית הפיצויים ומימוש של פסקי הדין שלהם, וישלול מהם בכך את המינוף היחידי שיש בידם כנגד איראן.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

עשרים וארבע הקורבנות הגישו השבוע את הבקשה בבית המשפט הפדרלי של ארה"ב, במחוז הדרומי של ניו יורק. התביעה הוגשה נגד מחלקת המדינה האמריקאית ומשרד האוצר, מזכיר המדינה ג'ון קרי ושר האוצר ג'ייקוב לו. הבקשה הוגשה באמצעות עורכי דין רוברט טולצ'ין מניו יורק וניצנה דרשן-לייטנר מתל אביב, המייצגים את המשפחות.

פסקי הדין לטובת המבקשים ניתנו בגין פיגועים קטלניים, בהם פיגועי התאבדות וירי מרכבים חולפים, שבוצעו בין השנים 1995-2006 על ידי חמאס, חיזבאללה והג'יהאד האסלאמי הפלסטיני, שלוחיה של איראן, שבהם נפגעו התובעים. מלבד המבקשים, קיימות עוד מאות משפחות נוספות של נפגעי טרור שזכו בפסקי דין נגד איראן בבתי המשפט והפיצויים שנפסקו להם מעולם לא שולמו.

הבקשה מוגשת על רקע הסכם הגרעין עם איראן, העומד כעת לבחינת הקונגרס, שבמסגרתו נדרשת ארה"ב ומדינות נוספות להסיר את הסנקציות הכלכליות ארוכות השנים, לרבות הפשרת חשבונות בנק בחו"ל, בתמורה להגבלת תכנית הנשק הגרעיני של טהרן. איראן עשויה לקבל בין 100 ל-150 מיליארד דולר הנמצאים בחשבונות קפואים ששוחררו במסגרת ההסכם.

משפחות נפגעי הטרור חוששות כי אותם מיליארדים שישוחררו ינוצלו על ידי משמרות המהפכה האיראנית, המספקת תמיכה פיננסית ונשק לארגוני הטרור, לצורך מימון הפצצות טילים והתקפות טרור בעתיד. בבקשתם מציינים המבקשים כי המשפחות עשו מאמצים, חלקן במשך למעלה מעשור, בניסיון לאתר נכסים איראניים ולממש באמצעותם את פסקי הדין. חשבונות הבנקים המוקפאים כיום על ידי משרד האוצר אינם נמצאים בארה"ב, אלא מוחזקים על ידי הבנק המרכזי של איראן בחשבונות בנקים זרים.

עוד נטען כי הסרת הסנקציות תכלול גם את חידוש השתתפותה של איראן במערכת הפיננסית SWIFT, מה שיחבר מחדש בנקים איראניים למערכת הפיננסית העולמית. לצד הסרת סנקציות נגד בנקים איראניים גדולים, החיבור המחדש ל-SWIFT "יאפשר לאיראן להלבין כסף בקלות רבה יותר, להעביר כספים לשימוש טרור ולהפוך את אכיפת חוקי מימון הטרור לקשה הרבה יותר", נטען בבקשה.

"זו תהיה שערורייה לשחרר 100 מיליארד דולר בכסף איראני מוקפא, בעוד למשפחות אלה טרם שולמו פסקי הדין נגד הטרור בחסות המשטר בטהרן", אמרה עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר. "במשך למעלה מעשור סירבה איראן לשלם פסקי דין אלה ואטמה את אזניה בפני אותן משפחות קרבנות טרור ובפני מערכת בתי המשפט האמריקאית. סכום זה, של 100 מיליארד הדולרים המוקפאים, הינו המינוף האחרון בידי המשפחות, שבידו  להכריח את איראן לשלם. אם ישוחררו כספים אלה, יש בכך כדי למחוק כל שארית תקווה למשפחות שאי פעם הן תוכלנה לקבל מידה מסוימת של צדק כנגד משטר בלתי חוקי זה".

לטענת עו"ד דרשן לייטנר, "ארה"ב עודדה את המשפחות הללו, שנפגעו קשות על ידי הטרור, להגיש תביעה נגד איראן, וכעת יש לממשלה חובה מוסרית לסייע להם בגביית פסקי הדין שלהן. שיחרור הכספים חלף הפנייתם לקורבנות יהפוך את ההליך המשפטי ארוך השנים ורב המאבקים הזה לפארסה".

 

לקריאה נוספת, ראו:  

 

תקדים: קורבנות טרור מעקלים את רישיון האינטרנט ונכסי הדומיין של איראן 

 

הרשות הפלסטינית תשלם פיצויים על פיגוע ירי שבו נרצחו שלושה ישראלים 

 

בימ"ש בארה"ב: משפחת הכומר שנחטף ונרצח תוכל לתבוע פיצויים מצפון קוריאה 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:70
קומיט וכל טופס במתנה