שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ייצוגית: סטודנטים לחקלאות מאסיה ואפריקה מועסקים בישראל ככוח עבודה זול

חדשות

ייצוגית: סטודנטים לחקלאות מאסיה ואפריקה מועסקים בישראל ככוח עבודה זול, צילום: עובד בחקלאות. צילום: שרון בן אריה. למצולם אין קשר לכתבה
ייצוגית: סטודנטים לחקלאות מאסיה ואפריקה מועסקים בישראל ככוח עבודה זול
23/07/2015, עו"ד אורי ישראל פז

לטענת עמותת קו לעובד, חברת אגרוסטאדיס אחראית להונאה של אלפי סטודנטים זרים לחקלאות שהגיעו לישראל במסגרת תכנית לימודית אקדמית מעשית ששווקה להם. בפועל, טוענת קו לעובד, נועדה התוכנית לעקוף את מכסות העובדים הזרים בחקלאות, תוך גביית שכר לימוד ודמי תיווך של עשרות מיליוני שקלים

תובענה ייצוגית בסך 101 מיליון שקל הוגשה נגד חברת אגרוסטאדיס ונגד גרנות, אגודה שיתופית המאגדת עשרות קיבוצים ומושבים ומנהלת תשלובת חקלאית-תעשייתית מהגדולות בישראל, בטענה כי החברה אחראית מזה שנים להונאת אלפי סטודנטים לחקלאות ממדינות במזרח אסיה ובאפריקה, להם היא משווקת "תכנית לימודים" בת 11 חודשים הכוללת לימודים עיוניים לצד לימודים מעשיים. בבקשה נטען, כי לאחר הגעתם לישראל מגלים הסטודנטים ש"תכנית הלימודים המעשיים" היא למעשה דרך לעקוף את מכסות העובדים הזרים בחקלאות ולספק לחקלאים בישראל כוח עבודה זול, שכלל אינו זוכה ללימודים המעשיים שעבורם הוא משלם.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

בתובענה הייצוגית, שהגישו עמותת "קו לעובד" ואזרח הרפובליקה של סנגל בשם עבדול עזיז דיופ, נטען כי חברת אגרוסטאדיס היא למעשה חברת כוח אדם במסווה של מוסד לימודים, המרוויחה משכר הלימוד שהיא גובה מהסטודנטים עבור מה שאמור להיות תכנית לימודים מעשית, ומרוויחה גם דמי תיווך המשולמים לה על ידי החקלאים שאמורים להעביר את הסטודנטים הכשרה מעשית אך למעשה משתמשים בהם ככוח עבודה.

"ברקע הדברים עומדת מדיניות הממשלה בשנים האחרונות לצמצם את מספר העובדים הזרים המועסקים בענף החקלאות ולהגביל את גובה דמי התיווך הנגבים מהם", טוענים המבקשים המיוצגים על ידי עו"ד יונתן ברמן ממשרד עורכי הדין אדלשטיין-ברמן. "על מנת לעקוף את המגבלות על מספר מהגרי העבודה המוזמנים לעבוד בישראל מפעילה גרנות, התשלובת החקלאית הגדולה בישראל המאגדת עשרות קיבוצים ומושבים, באמצעות מיגר, אגודת האחזקות שבבעלותה, חברה בשם אגרוסטאדיס".

"אגרוסטאדיס משמשת בפועל כחברת כוח אדם הפועלת שלא כדין להבאת עובדי חקלאות זרים, על ידי הונאת סטודנטים זרים, כאילו בפניהם תכנית לימודית אקדמית מעשית המשתלבת בלימודיהם האקדמיים בחו"ל", נטען בעתירה. "אגרוסטאדיס משווקת עצמה למוסדות אקדמיים במדינות שונות בעולם כגוף חינוכי המקיים בישראל תכנית אקדמית ללימודי חקלאות. דרך אותם מוסדות אקדמיים מגיעה אגרוסטאדיס לאלפי סטודנטים, ומשווקת את "התכנית האקדמית" שלה בישראל. היא מציגה בפני סטודנטים לחקלאות באוניברסיטאות שונות ברחבי העולם מצג של תכנית בת 11 חודשים בישראל המשלבת לימודים עיוניים עם לימודים מעשיים.

עבודת כפיים ללא הדרכה או חשיפה לטכנולוגיה

מהבקשה לתובענה ייצוגית עולה כי באמצעות מצגות, סרטונים והרצאות אגרוסטאדיס מציגה בפני סטודנטים במדינות אחרות תכנית, שבה מתקיימים לימודים מעשיים במשקים חקלאיים בישראל. בתכנית מעשית זו, כך מוצג לסטודנטים עובר להגעתם לישראל, יוצמד לכל סטודנט שיבוא ארצה חקלאי שידריך אותו. עוד לפי המצג, הלימודים המעשיים יכללו התנסות בשלל סוגי עבודה וענפי משק שונים שמטרתה לימוד שיטות החקלאות החדישות והמשוכללות בישראל, לרבות התנסות בשיטות השקיה מיוחדות, במכשור חקלאי מתקדם ועוד. כן מוצג לסטודנטים כי יזכו ללמוד מהחקלאים שבמשקיהם יתלמדו, על תהליכי התכנון המשמעותיים שנדרשים לשם הייצור החקלאי, ועל תהליכי קבלת ההחלטות הנדרשות במסגרת הייצור החקלאי.

לצד זאת, מבטיחה אגרוסטאדיס לסטודנטים תכנית לימודים עיונית, שבה ייחשפו לידע הישראלי הייחודי מפיהם של מומחים. "היא יוצרת מצג של לימודים ברמה מתקדמת, התנסות בעבודה במעבדות משוכללות ותוך זיקה מתמדת בין הלימודים העיוניים ללימוד המעשי".

התכנית מוצעת לרוב לסטודנטים במדינות זרות המצויים בשנת לימודיהם השנייה או השלישית והמתמקדים בלימודי חקלאות. כדי ליטול חלק בתכנית זו משלם כל סטודנט סכום בסך של 11,440 שקל. בנוסף, נושא כל סטודנט בעלות כרטיס הטיסה לישראל ובחזרה ממנה (כ-3,200 שקל נוספים). לצורך ההשתתפות בתכנית על כל סטודנט לקבל ממשרד הפנים אשרה ורישיון ישיבה מסוג א/2 (סטודנט). רישיון זה אינו מתיר לאוחז בו לעבוד, והדבר אף מצוין במפורש על גביו.

זמן לא רב לאחר הגיעם לישראל מגלים הסטודנטים, לטענת קו לעובד, כי למעשה הובאו כדי לשמש כוח עבודה זול. "הלימודים המעשיים", המתקיימים חמישה ימים מדי שבוע, אינם אלא עבודת כפיים חקלאית מונוטונית, ללא כל הדרכה או למידה, ללא חשיפה לטכנולוגיה חקלאית, ללא חשיפה לשיטות חקלאיות כלשהן, ללא זיקה לתכנית לימודים עיוניים. "הסטודנטים אינם זוכים ליחס של מי שהגיעו כדי ללמוד", מתואר בבקשה לבית המשפט המחוזי, "אלא ליחס של מי שתפקידו לספק לחקלאים את הצורך בכוח עבודה זול – הם מובלים מחקלאי לחקלאי ללא שום זיקה ללימוד מעשי, כל שכן לימוד 'אקדמי', ונדרשים לעמוד במכסות קטיף, ואף מוטלות עליהם סנקציות כספיות כאשר הם אינם עומדים במכסות אלה".

דמי תיווך בסך של 35 מיליון שקל

"ככה זה בישראל!", השיבה ז'ולי, נציגת אגרוסטאדיס שמפקחת על הסטודנטים דוברי הצרפתית, כאשר כמה מבין משתתפי התכנית תהו מדוע סטודנטים צריכים לעמוד בקטיף של ארגזים על ארגזים של פירות, לפי מכסות, כדי לקבל את מלוא המלגה שהובטחה להם. אותה ז'ולי בלחסאן, לטענת המבקשים, הבטיחה יחד עם מנהל אגרוסטאדיס ירון תמיר לסטודנטים בסנגל תכנית אקדמית מופלאה, ובישראל היא "מתפקדת כמעין נוגשת עבדים, הדואגת למשמע ולמשטר את הסטודנטים פן יעזו לתהות על מה שקורה בפועל או לשבש חלילה את מכונת ייצור הכסף שמפעילות המשיבות על גב הסטודנטים".

על כל פנים, מהבקשה לבית המשפט עולה כי מי שמתלונן בפני גורמים חיצוניים, זוכה לטיפול השמור למהגרי עבודה "עושי צרות" – אגרוסטאדיס פועלת לשלילת רישיון הישיבה הזמני שניתן לו בישראל ולסילוקו מן המדינה בהקדם האפשרי.

עוד טוענת עמותת קו לעובד כי "הלימודים העיוניים", "האקדמיים" כביכול, המתקיימים אחת לשבוע למשך 4 עד 6 שעות, אינם מוסיפים דבר על מה שנלמד על ידי הסטודנטים באוניברסיטאות בחו"ל ואף נופלים ברמתם מלימודים אלה. "אין שימוש בציוד טכנולוגי ואין שימוש במעבדות. אף על פי שאגרוסטאדיס מציגה את הלימודים כאקדמיים, ה"מרצים" אינם אנשי אקדמיה אלא חקלאים שלא ברור למי מהם, אם בכלל, השכלה אקדמית".

עוד עולה מהבקשה לאישור התביעה כייצוגית כי משנת 2008 ואילך "ייבאה" אגרוסטאדיס לישראל באופן זה 4,536 אנשים ממדינות שונות באפריקה ובדרום מזרח אסיה. השנה (2015) נמצאים בישראל 1,412 סטודנטים בתכנית של אגרוסטאדיס. מדי שנה גדל מספר הסטודנטים הנופלים קורבן לתרמית זו, והולכים ומאמירים סכומי הכסף שמגלגלות המשיבות באמצעות מעשה הרמייה שרקמו.

אומדן פשוט מלמד כי בעבור "התכנית הלימודית" של אגרוסטאדיס שולם על ידי הסטודנטים משנת 2008 ואילך "שכר לימוד" מצרפי בסך של כ-52 מיליון שקל. בנוסף, הסטודנטים נשאו בעלות מצרפית נוספת עבור רכישת כרטיסי טיסה, בסך של כ-14.4 מיליון שקל.

בבקשה נטען עוד כי אגרוסטאדיס לא רק משלשלת לכיסה את "שכר הלימוד", אלא גם מחייבת את החקלאים שאצלם מוצבים הסטודנטים בסכומי כסף נוספים, סכומים שאינם אלא דמי תיווך. מדובר, עבור כל סטודנט, בסכום חד-פעמי בסך 2,560 שקל, ועוד 470 שקל בכל חודש. הסכום המצרפי של דמי התיווך דה-פקטו שנגבו מהחקלאים תוך הפרת חוק והתעשרות שלא כדין על חשבון הסטודנטים עומד על כ-35 מיליון שקל.

התביעה, והבקשה לאישורה כתובענה ייצוגית, נועדו לפצות את אלפי הסטודנטים בגין הסכומים הנכבדים, בוודאי במושגים של מדינות המוצא שלהם, ששילמו עבור "תכנית לימודית" שהם לא קיבלו, לרבות עלות כרטיסי הטיסה, וכן כדי לחייב את אגרוסטאדיס ואת גרנות להשיב את הכספים שבהם התעשרו שלא כדין, על חשבון הסטודנטים, מגביית דמי תיווך מהחקלאים.

מחברת אגרו סטאדיס נמסר בתגובה: "מפעילה אחת משש תוכניות מקבילות לחונכות חקלאית לסטודנטים במגמות חקלאות במדינות מאפריקה, דרום אמריקה ואסיה הנשלחים על ידי האוניברסיטאות לשנת התמחות בישראל כחלק מלימודי התואר. התוכנית כולה, המכונה תכנית מש"ב, פועלת מתוקף החלטת ממשלה מיום 13.05.09 והיא מפוקחת על ידי רגולציה ממשלתית בדמות ועדת בינמשרדית משותפת למשרדי החוץ, הפנים והחקלאות. התוכנית קוצרת שבחים רבים במדינות ומשמשת גם כמנוף מדיני של משרד החוץ בסיוע למדינות המוצא של הסטודנטים. כמו כן מקדמת התוכנית בעקיפין גם אינטרסים של הייצוא הישראלי בציוד חקלאי במיכון ובזרעים למדינות רבות בעולם. במסגרת התוכנית מגיעים הסטודנטים ל-11 חודשי חונכות במשקים חקלאים בישראל. בתקופה זו הם משובצים לעבודה בענפי המשק במשך חמישה ימים ומקבלים שכר על פי החוק בישראל. היום השישי מוקדש ללמידה בשלוש מכללות לחקלאות בארץ, כאשר אגרו סטאדיס מסיעה את הסטודנטים, מפעילה את תכנית הלימוד ומעסיקה אגרונומים.

"במהלך השנים האחרונות השתלמו במסגרת התכנית אלפי סטודנטים אשר חזרו למדינותיהם וקידמו שם תחומי חקלאות רבים, לשביעות רצון האוניברסיטאות והממשלות המקומיות. אנו מצרים על כך שארגון "קו לעובד" בחר לשתף פעולה בכתב תביעה מופרך מיסודו שכל כולו ניסיון סחיטה של סטודנט סנגלי אשר התעמת עם התכנית מסיבות שלא נפרט כאן ועכשיו. נוסיף ונאמר כי במהלך השנים האחרונות פסלה התוכנית מספר משקים חקלאיים מהמשתתפות בתכנית, על רקע אי עמידתם בתנאי ההעסקה והמגורים והיא מפעילה מפקחים מטעמה בנושא זה, כמו כן במהלך השנים הודחו מן התוכנית בתאום עם האוניברסיטאות  המשלחות סטודנטים שסרחו או שלא עמדו בתנאי וכללי התכנית. דין הצביעה הפופוליסטית והמופרכת להידחות".

 

ת"צ 24167-07-15

לקריאת התובענה הייצוגית:

http://tinyurl.com/nsnrny4

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:30
קומיט וכל טופס במתנה