שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > לראשונה: בעלי רשתות שיווק חוברים לסוחרים במאבק למען יום מנוחה בשבת

חדשות

לראשונה: בעלי רשתות שיווק חוברים לסוחרים במאבק למען יום מנוחה בשבת, צילום: סופרמרקט. צילום: Getty images Israel
לראשונה: בעלי רשתות שיווק חוברים לסוחרים במאבק למען יום מנוחה בשבת
21/07/2015, עו"ד אורי ישראל פז

"הקואליציה לשבת שוויון", שעם חבריה נמנים מנכ"ל רשת אושר עד ובעלי רשת קופיקס, מתכננים לקדם שינויי חקיקה שיאסרו על פעילות מסחרית ביום המנוחה השבועי. עו"ד יובל אלבשן: "אין הגיון בקריאה 'שבת חופשית' כאשר החופש נשלל ממי שנאלץ לעבוד בה". יהודה לניאדו, מנכ"ל "אושר עד": "מי שמצפצף על החוק מרוויח"

אנשי עסקים בכירים במשק, פעילים חברתיים ובעלי עסקים קטנים מרכיבים את "הקואליציה לשבת שוויון" שהוצגה אתמול (ב', 20.7) לראשונה במסיבת עיתונאים שקיימה בבית סוקולוב שבתל אביב, במסגרת המאבק הציבורי למען יום מנוחה שבועי בשבת.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

עם חברי הקואליציה נמנים אבי כץ, מבעלי "קופיקס" ו"סופר קופיקס"; יהודה לניאדו, מנכ"ל רשת השיווק "אושר עד"; צביקה אורן, נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר; עו"ד יובל אלבשן, הדיקן לפיתוח חברתי בקריה האקדמית אונו; עו"ד יצחק מירון, משפטן ותיק ובכיר, ד"ר מאיר בוזגלו, יו"ר תנועת תיקון; יאיר קורח, יו"ר התאחדות הסוחרים. בנוסף, נכחו במסיבת העיתונאים שורה של בעלי עסקים קטנים החברים במאבק מהערים הגדולות ראשון לציון, אשדוד, באר שבע ותל אביב.

חברי הקואליציה התאחדו לפעילות משפטית וציבורית משותפת במטרה לאפשר יום מנוחה בשבת. בין המהלכים שהקואליציה מקדמת הוא קידום שינויי חקיקה כדי להפריד באופן מובהק בין פעילות של תרבות ופנאי (שתישאר פתוחה בשבת) ובין פעילות מסחרית ביום המנוחה השבועי.

בעלי "קופיקס" ו"סופר קופיקס", אבי כ"ץ, אמר במסיבת העיתונאים: "אני זועק את כאבי כמקופח. מנכ"ל רשת שיווק שפתוחה בשבת לא עבד יום שבת אחד בחיים שלו, את זה אני מבטיח לכם. הקואליציה הזו היא התארגנות של אנשים שנושא המנוחה בשבת כואב להם, פוגע בהם ולכן אנו פועלים בעניין. התארגנו לקואליציה כדי לומר 'די לקיפוח'. אנו נאבקים על קיפוח במספר מישורים, הסוציאלי – ישנם גורמים שתוך כדי הסתתרות מאחורי ערך הפלורליזם מעסיקים עובדים זרים שנאלצים לעבוד שבעה ימים בשבוע. העובדים האלו שינסו לסרב לעבוד ביום השביעי ימצאו את עצמם ללא עבודה. כמו כן, במישור המסחרי הקיפוח צועק לשמיים – ישנם מקומות שבהם המסחר בשבת מותר וישנם שאסור. מישהו החליט על מי יטילו קנס ועל מי לא – מדובר באפליה ברורה. אי אפשר לנצח קיפוח".

עוד הוסיף ואמר כץ כי "מי שעובד בשבת הם הקופאים והסדרנים – כל אותם עובדים שנמצאים בסוף שרשרת המזון התעסוקתי. אני מאמין כי מדינת ישראל צריכה ליהנות מהשבת, לשמור עליה ולנוח בה כמו שהיא מבינה".

מפרי החוק זוכים לתנאים טובים יותר

עו"ד יובל אלבשן, הדיקן לפיתוח חברתי בקריה האקדמית אונו, אמר כי "אין היגיון בקריאה 'שבת חופשית' כאשר החופש נשלל ממי שנאלץ לעבוד בה. בכל מקום בעולם שאין יום מנוחה אחד – אין מנוחה בכלל. אם אין פקחים שמאפשרים לאכוף את יום המנוחה, אז העובד המוחלש הוא שנפגע ושנכפה עליו לעבוד שבעה ימים בשבוע. זהו מאבק חברתי ליברלי. זהו מאבק של זכויות אדם".

צביקה אורן, נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר, אמר כי "לכולנו הזכות לנוח יום בשבוע, כדי להגיע במצברים מלאים ובכיף לעבודה. היום כולנו מתלוננים על נושא של עובדי קבלן, האנשים המקופחים בחברה הישראלית. אנחנו מתנגדים לכך שבית קפה או חוף הים או המסעדה יסגרו בשבת, אך עם זאת, כל דבר אחר שקשור למסחר כמו רהיטים או מכוניות – הם לא צריכים להיסחר בשבת. יש לזה משמעות של פדיון העבודה מעבר לצביון היהודי".

יהודה לניאדו, מנכ"ל רשת המזון "אושר עד", אמר במסיבת העיתונאים: "אומנם אני מנהל רשת שיש לה צביון דתי-חרדי, אבל בנושא הזה אני חושב שאני מייצג את כל הרשתות והעסקים שלא פתוחים בשבת, כשאני אומר שנוצרה אפליה לטובת האנשים שמצפצפים על החוק וגורמים לנזק כלכלי לצייתנים שלא פותחים את עסקיהם בשבת".

יאיר קורח, יו"ר התאחדות הסוחרים, סיפר כי "את המאבק לשמירה על השבת כיום מנוחה התחלנו עם כ-800 בעלי מכולות בתל אביב, וכיום נשארנו עם כ-500 מהם. 300 בעלי מכולת פשוט סגרו את העסקים שלהם, כי הם לא הצליחו לעמוד במכירות והיום הם נטל על החברה. אותם מוצרים שנרכשו בשבת לא יירכשו במהלך השבוע, ולכן פתיחת העסקים בשבת מקפחת אותם".

"הקואליציה לשבת שוויון" הוקמה בשנת 2015 והיא שיתוף פעולה של תעשיינים, סוחרים, פעילים חברתיים וארגוני סוחרים מכל רחבי הארץ, שהתאחדו יחד לפעילות משפטית וציבורית משותפת למען יום מנוחה שבועי בשבת.

"כדי לשמור על תנאי עבודה הוגנים וכדי לשמור על תחרות הוגנת גם ביום השבת, ייסדה מדינת ישראל את חוקי העבודה והמנוחה", אומר עורך דין הפעיל בקואליציה. "לצערנו, בעשור האחרון נוצר מצב אבסורדי שבו מפרי חוק ומנצלי זכויות עובדים זוכים לתנאי תחרות עדיפים בפתיחת עסקיהם בשבת, על פני העסקים השומרים על החוק".

אוזלת היד של רשויות האכיפה

כפי שסוקר בהרחבה בפורטל חדשות תקדין, בית המשפט העליון פסק לאחרונה בערעור שהגישו בעלי המכולות נגד עיריית תל אביב (עע"מ 2469/12). השופטים מרים נאור ואליקים רובינשטיין פסקו כי אכיפת חוק העזר האוסר על פתיחת חנויות ביום המנוחה בדרך של הטלת קנסות בלבד (בסך 660 שקל) אינה משיגה את תכלית החוק. לכן נפסק כי על עיריית תל אביב לאכוף את חוק העזר בצורה יעילה יותר, אשר תגשים את תכליתו או לחלופין עליה לפעול לשינויו. במקום לאכוף את חוק העזר הקיים, בחרה עיריית תל אביב בראשותו של רון חולדאי להתריס נגד שומרי המסורת ושומרי המצוות המתגוררים בתל אביב ולהכשיר את חילולי השבת ההמוניים ברחובותיה. נציגי העירייה הסבירו לשר הפנים את הצורך הקיים בעיר בדבר פתיחת המרכולים בשבת בכך שהעיר מאופיינת באוכלוסייה צעירה, שמספרה גדל בשנים האחרונות, הרואה במרכולים הפרוסים בעיר, מעין "מזווה" לדירותיהם הקטנות.

כתשעה חודשים לאחר מתן פסק הדין אישרה מועצת העיר תל אביב חוק עזר חדש, שכאמור, מתיר את פתיחתן של חנויות בשבת ברחבי העיר. אלא ששר הפנים דאז, גדעון סער, פסל בהחלטה דרמטית את התקנות החדשות של ראש עיריית תל אביב רון חולדאי לפתיחה המונית של סופרמרקטים בשבת, וקבע כי החוק פוגע בצורה לא מידתית בערך השבת כיום המנוחה הכללי במדינת ישראל, חורג מאיסור המסחר בשבת בצורה בלתי סבירה ופוגע בערכי המדינה כמדינה יהודית ודמוקרטית.

בעקבות פסיקת בית המשפט העליון בנושא והיעדר יישומה של הפסיקה בשטח, מבקשת הקואליציה לפעול במספר מישורי אכיפה. "במקביל להליך המשפטי המתנהל כיום, אנו פועלים להציב את הנושא במרכז סדר היום הציבורי, הפוליטי והתקשורתי", מסבירים חברים בקואליציה. "בדיוק לשם מטרה זו, חברו מספר גורמים מכל קצוות הקשת העסקית והציבורית: לפעול על מנת לוודא כי אותם סוחרים ועובדים יזכו לתנאים שווים, לא יופלו לרעה בתחומי המסחר והקמעונאות וכמובן יהיו חופשיים מכל מלאכה ביום שבת".

יצוין כי בימים אלה ממש תלויה ועומדת עתירה לבג"ץ מצד שורה ארוכה של בעלי עסקים קטנים מתל אביב נגד עיריית תל אביב, משרד הפנים ומשרד הכלכלה, על אוזלת ידם באכיפת חוקי המנוחה על העסקים הפעילים בשבת (בג"ץ 6322/14). בדיון שנערך ב-6 ליולי 2015 הורו הנשיאה מרים נאור והשופטות אסתר חיות ופרופ' דפנה ברק ארז לשר הפנים סילבן שלום להגיש בתוך 100 ימים את עמדתו בסוגיה העקרונית של פתיחה וסגירה של עסקים ביום שבת. החלטה שיש לה השלכות רוחב על כל העיריות ברחבי הארץ. עיריית תל אביב התחייבה בדיון להגיש את הסתייגויותיה לעמדתו העקרונית של שר הפנים לשעבר גדעון סער בתוך 10 ימים.

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

בית המשפט העליון שם קץ לישראבלוף של עיריית תל אביב

 

שר הפנים פסל את חוק המרכולים הפתוחים בשבת שהתקינה עיריית תל אביב

 

ביהמ"ש ביטל את צווי הסגירה שהוציאה עיריית ת"א נגד עסקים הפתוחים בשבת

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:192
קומיט וכל טופס במתנה