שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > רפורמת הגישור בהליכי משפחה נדחתה בעשרה חודשים לצורך היערכות ואיוש תקנים

חדשות

רפורמת הגישור בהליכי משפחה נדחתה בעשרה חודשים לצורך היערכות ואיוש תקנים, צילום: צילום: Getty images Israel
רפורמת הגישור בהליכי משפחה נדחתה בעשרה חודשים לצורך היערכות ואיוש תקנים
19/07/2015, עו"ד אורי ישראל פז

מלשכת שרת המשפטים נמסר כי דחיית יישומו בפועל של החוק המחייב פנייה לגישור לפני פתיחה בהליך גירושין הכרחית נוכח תקופת הבחירות שחלפה, והעובדה כי טרם אושר תקציב המדינה ולא ניתן היה לאייש עד כה את התקנים הנדרשים. עו"ד אפי נוה ברך על הדחייה והבטיח להילחם ביוזמה החוסמת לדבריו את זכות הגישה לערכאות

רפורמת הגישור בהליכי משפחה נדחתה בעשרה חודשים. שרת המשפטים איילת שקד פרסמה בשבוע שעבר (ד', 15.7) את תזכיר החוק של הוראת השעה להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה, לאחר שזה אושר בסיום כהונתה של הכנסת הקודמת והיה אמור להיכנס לתוקף מיד לאחר פגרת הקיץ בספטמבר הקרוב. מטרת התזכיר לדחות את תחילתו של החוק בעשרה חודשים.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

החוק נועד לסייע לבני זוג ליישב את סכסוכיהם בדרכי שלום, תוך צמצום ההתדיינויות המשפטיות ביניהם. החוק קובע כי בטרם יפתחו בני זוג בהליכים בערכאות השיפוטיות הדנות בסכסוכי משפחה, יקבל הזוג שירות גישור טרומי חינמי על ידי יחידות סיוע של עובדים סוציאליים ועורכי דין, על מנת להביא ליישוב הסכסוך מבלי להגיע לבית המשפט. הצדדים יוזמנו לארבע פגישות גישור, כאשר כל הפגישות יתקיימו תוך 45 יום מהגשת הבקשה ליישוב הסכסוך בתום הפגישה האחרונה היחידה תמליץ לצדדים האם לדעתם ההליך מתאים לגישור, והצדדים יחויבו להודיע תוך עשרה ימים אם הם מעוניינים להמשיך עם תהליך הגישור.

מלשכת השרה נמסר כי היא פועלת ליישומו של החוק, מתוך אמונתה בחשיבותו הרבה, וכי דחיית התחילה של החוק הכרחית נוכח תקופת הבחירות שחלפה, והעובדה שמאז כניסת החוק לתוקף טרם אושר תקציב מדינה, ולא ניתן היה לאייש עד כה את התקנים הנדרשים לצורך יישמו של החוק. לכן בתזכיר זה מבקשת השרה לדחות את מועד תחילת החוק כך שניתן יהיה להשלים את פעולות ההערכות ליישומו של חוק חשוב זה.

יצוין כי תזכיר החוק חל גם על הליכי גירושין הנפתחים במערכת בתי הדין הרבניים.

לאחרונה פרסם ראש לשכת עורכי הדין הנכנס, עו"ד אפי נוה, כי הוא נחשף לחוק החדש בתקופת מערכת הבחירות לראשות הלשכה. "מרגע שנודע לי על החוק הבהרתי בכל הזדמנות כי מדובר בחוק בעייתי מאוד משני טעמים עיקריים", הסביר עו"ד נוה. "ראשית, החוק כופה על הצדדים הליך גישור וכידוע הכלל הראשון והבסיסי בגישור הוא שההידברות בין הצדדים לסכסוך תעשה בהסכמה. שנית, כפיית הגישור משמעותה חסימת זכות הגישה לערכאות בפני הציבור. מטעמים אלו הבטחתי כי לכשאבחר לעמוד בראשות הלשכה אפעל לשנות את רוע הגזירה".

לטענת עו"ד נוה, בעקבות פנייתו בנושא לשרת המשפטים ולאחר שקיבלה חוות דעת מגורמים רלוונטיים אחרים לרבות הנהלת בתי המשפט והרשות השופטת, החליטה השרה כי בשלב זה יידחה יישום החוק בפועל, שכן מעבר לבעיות המהותיות בו, לטענת נוה, הוא מערים גם לא מעט קשיים טכניים על בתי המשפט.

"אנו בלשכת עורכי הדין מברכים על החלטת השרה ומחזקים את ידיה", אמר נוה. "כפי שהתחייבתי בכוונתנו להיות מעורבים ולהוות גורם משפיע מאוד בכל הליך חקיקה בכנסת וזאת בין שמדובר בחקיקה העוסקת ישירות בציבור עורכי הדין ובין שהיא נוגעת לציבור הרחב. כעורכי דין החיים ונושמים חוק ומשפט, לעמדתנו יש חשיבות רבה בהליכי החקיקה וזו אף חובתנו האזרחית להיות מעורבים בכך".

נדב נשרי, מנהל מרכז גישור יחד וחבר לשכת המגשרים בישראל, אמר בתגובה לדבריו של נוה כי "מטרת החוק להסדרת התדיינות בסכסוכי משפחה היתה לגרום לבני הזוג לנסות לפתור את חילוקי הדעות ביניהם בצורה טובה עד כמה שניתן, כפי שעושים במדינות המערב המתקדמות, במינימום סבל להם ולילדיהם ומבלי להוציא על המאבק את מיטב חסכונותיהם. כעת כשנדחתה תחולת החוק יהיה ניתן לפתוח במלחמה מיותרת וכואבת, מתוך חששות ופחדים לא רציונליים, גם בעתיד".

"כמגשר אני רואה מדי יום את הכאב של הזוגות שמגיעים אלי ורואה כמה קשה להם ההתמודדות", אומר נשרי. "להוסיף על הקושי הרגשי שלהם גם עלויות נפשיות וכלכליות עצומות של הליכים משפטיים זו פשוט פגיעה חמורה שרבים לא מצליחים להתאושש ממנה".

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

פנייה ליישוב סכסוך בהסכמה תהיה תנאי להגשת כתב תביעה בענייני משפחה 

 

אושר בוועדת החוקה: תביעות בענייני משפחה יחייבו פניה מקדמית ליחידות הסיוע

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:94
קומיט וכל טופס במתנה