שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > התביעה הייצוגית גילתה: המשטרה חילקה מעל 14 אלף קנסות שגויים לנהגים

חדשות

התביעה הייצוגית גילתה: המשטרה חילקה מעל 14 אלף קנסות שגויים לנהגים , צילום: צילום: Getty images Israel
התביעה הייצוגית גילתה: המשטרה חילקה מעל 14 אלף קנסות שגויים לנהגים
16/07/2015, עו"ד אורי ישראל פז

בעקבות הגשת התביעה הייצוגית חדלה משטרת ישראל לחלק קנסות בסך 750 שקל על מהירות מופרזת בכביש מס' 65 והסירה תמרור שהוצב לטענתה בטעות ושלא בידיעתה. ביהמ"ש מתח ביקורת על המשטרה, שגרמה להרשעה פלילית שגויה ועונש שגוי, וחייב אותה לבטל קנסות עתידיים ולהשיב לנהגים ששילמו כ-14 מיליון שקל

המשטרה חילקה מעל 14 אלף קנסות שגויים לנהגים ובעקבות תביעה ייצוגית היא תחזיר לנהגים כ-14 מיליון שקל ותבטל קנסות עתידיים והליכים פליליים שהוצאו נגדם.

את התובענה הייצוגית בסך כ-29 מיליון שקל הגישה כרמית כהן נגד משטרת ישראל ונגד מנהל הכנסות המדינה במשרד האוצר על חלוקת דו"חות שגויים, על מהירות 80 קמ"ש למרות שעל פי תקנות התעבורה המהירות המותרת במקטע זה היא 90 קמ"ש. באמצעות עורכי דינה, חן שטיין וליאת שטיין ממגדל עזריאלי בתל אביב, טענה כהן כי היא נסעה בכביש מס' 65 ממזרח למערב כשמצלמת מהירות של המשטרה צילמה אותה במהירות 108 קמ"ש והיא קיבלה הודעת קנס מהמשטרה על סך 750 שקל.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

לשיטת המשטרה ומנהל הכנסות המדינה במשרד האוצר, כפי שנכתבה בהודעת תשלום הקנס, המהירות המותרת בקטע כביש זה היא 80 קמ"ש. ואילו כהן טענה כי מאחר שצומת הקמץ שאותה עברה לפני כן ביטלה את תמרורי הגבלת המהירות של 80 קמ"ש שהוצבו לפני הצומת, הרי שגביית הקנס הייתה שלא כדין, שכן הדרך הייתה בינעירונית עם שטח הפרדה בנוי, המהירות המרבית המותרת לפי החוק בקטע זה הייתה 90 קמ"ש. מאחר שכהן עברה את המהירות המותרת בפחות מ-25 קמ"ש, הקנס שקיבלה היה אמור להיות בסך 250 שקל בלבד, ולא 750 שקל כפי שהוטל עליה.

ההליכים הפליליים בוטלו

בעקבות הגשת התובענה הייצוגית חדלה המשטרה לחלק קנסות מופקעים בסך 750 שקל לנהגים מהירים בכביש זה, והודיעה לבית המשפט כי לדעתה יש לסלף את התביעה על הסף משום שהתמרורים במקום תוקנו עוד לפני הגשת התביעה הייצוגית, כך שכעת היא רשאית לגבות קנס בסך 250 שקל בגין עבירה זהה לעבירה שעברה התובעת ויתר חברי הקבוצה. אולם, בהודעת החדילה שהגישה המשטרה לא הייתה כל התייחסות לסוגיית ביטול הקנסות לנהגים שטרם שילמו את הודעות הקנס שקיבלו.

לצד זאת, אשר לתמרור צומת הקמץ לטענת המשטרה והאוצר "ככל הנראה הוצב בטעות ושלא בידיעת המשטרה" הוא הוסר על ידם רק לאחר הגשת התובענה הייצוגית, כחודש וחצי לאחר הגשתה. רק לאחר הדיון בתובענה הייצוגית וכחלוף כ-5.5 חודשים לאחר סיום המועד האפשרי לחדילה לפי החוק, הודיעו הנתבעות כי יחדלו מלגבות את הודעות תשלום הקנס של נהגים שטרם שילמו קנסותיהם.

השופטת יהודית שיצר קיבלה את התובענה הייצוגית ופסקה לכהן פיצוי בסך 100 אלף שקל ולעורכי דינה חן שטיין וליאת שטיין, נפסק שכר טרחה בסך 800 אלף שקל.

בפסק הדין קיבלה השופטת את הטענות שהועלו בתביעה, קיבלה את הודעת החדילה של המשטרה ברובה, ואישרה את ההשבה לנהגים ששילמו את הקנסות שהוטלו עליהם ואת ביטול הקנסות העתידיים, בסך כולל של 13.7 מיליון שקל בגין 14,147 דו"חות וקנסות שבוטלו בסך הכול. כל ההליכים הפליליים בעניין בוטלו אף הם.

עוד נפסק כי המשטרה ומשרד האוצר גם ישלמו לכהן את ההוצאות שהוציאה עבור חוות דעת המומחה לתעבורה בסך 18 אלף שקל בצירוף מע"מ, כנגד הצגת קבלה.

תמרור שגוי אינו יכול להקים עבירה

לגבי דרישת המשטרה והאוצר לדחיית התביעה על הסף, פסקה השופטת שיצר כי "מקובלת עלי שיש קושי לתקוף קנס פלילי בבית משפט אזרחי, אך כאשר המסגרת הדיונית היא תובענה מנהלית ייצוגית, אינני רואה קושי. אשר על כן טענת הסף נדחית".

בפסק הדין נקבע עקרונית כי "החשיבות הציבורית בתובענה הייצוגית דנן היא רבה. ראשית קיימת חשיבות להרתיע הן את הנתבעות והן רשויות ציבוריות אחרות מגביית כספים ללא הסמכה ושלא כדין. שנית, מעבר לנזק הכספי והפגיעה בזכות הקניין של הקבוצה התובעת באמצעות הגבייה שלא כדין, מדובר ברשות ציבורית אכיפתית, שגרמה להרשעה פלילית שגויה ועונש שגוי, והנתבעות למעשה הודו בכך בנוסח הודעת החדילה שהגישו. כל שטענו הנתבעות להגנתן היה כי התמרור של צומת קמץ (תמרור 115) 'מלכתחילה ככל הנראה הוצב בטעות ושלא בידיעת המשטרה'. טענה זאת בעייתית בלשון המעטה ואינה מציינת מי אכן הציב את התמרור ובוודאי כשמדובר ברשויות ציבוריות. טענה סתמית ומעורפלת זו גם לא גובתה בתצהיר, שכן התצהיר שצירפו הנתבעות להודעת החדילה לא התייחס לנקודה זאת".

השופטת שיצר פסקה עקרונית כי איננה מקבלת את טענת הנתבעות כביכול "מאחר שכל חברי הקבוצה התובעת עברו על החוק, הרי שחל לגביהם הכלל של 'מעילה בת עוולה לא תצמח זכות תביעה'. אזרח זכאי להליך הוגן, ואסור לנתבעות להטיל עליו עונש ללא הסמכה שבדין. תמרור שגוי אינו יכול להקים עבירה".

עוד הורתה השופטת שיצר לנתבעות לפרסם במקום בולט בדף הבית באתרי האינטרנט של משטרת ישראל ושל מינהל הכנסות המדינה במשרד האוצר את רשימת הנהגים חברי הקבוצה התובעת הזכאים להשבה לפי סדר אלפאביתי. בית המשפט גם הורה לנתבעות לפרסם הודעה על עיקרי פסק דיני זה ועל אפשרויות ההשבה של הקנסות, בשני עיתונים יומיים בשפה העברית ובעיתון יומי אחד בשפה הערבית. בהודעה לעיתונות יצוינו כתובות אתרי האינטרנט בהם מצויה הרשימה המלאה של הנהגים. ההודעה תפורסם פעם באמצע השבוע ופעם בסוף השבוע מדי שבוע במשך חודשיים ברציפות. עוד יציינו הנתבעות בהודעות לעיתונות ובדף הבית של אתרי האינטרנט שלהן כי חבר קבוצה שנתקל בקושי לקבל את כספו מהנתבעות יהיה זכאי לפנות לבאי כוח התובעת שיטפלו בבקשה מול הנתבעות ללא כל תשלום. 

 

ת"צ 45495-01-14

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

הנהגת הגישה תביעה קטנה במקום בקשה להישפט, המשטרה הטילה עיקול בטעות

 

נדחתה בקשה לייצוגית נגד זכיינית כביש 6 בטענה לגביה מופרזת של הוצאות אכיפה

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:150
קומיט וכל טופס במתנה