שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > אושר בטרומית: השעיית תקופת ההתיישנות בשל התנהגות פסולה של הנתבע

חדשות

אושר בטרומית: השעיית תקופת ההתיישנות בשל התנהגות פסולה של הנתבע, צילום: צילום: Getty images Israel
אושר בטרומית: השעיית תקופת ההתיישנות בשל התנהגות פסולה של הנתבע
12/07/2015, ליאור שדמי שפיצר

תיקון לחוק ההתיישנות מציע להוסיף לרשימת הנסיבות המצדיקות השעיה של תקופת ההתיישנות בהליכים אזרחיים עיכוב שנבע מהטעיית התובע, הפעלת כוח נגדו, איום עליו או ניצול מצוקתו. במקרים כאלה, אין הנתבע יכול ליהנות מהגנת ההתיישנות שתאפשר לו לחמוק מהאחריות לפגיעה

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק ההתיישנות (תיקון – השעיית מרוץ תקופת ההתיישנות), התשע"ה–2015 של חברות הכנסת מיכל רוזין, זהבה גלאון ותמר זנדברג. במסגרת התיקון מוצע להוסיף לרשימת הנסיבות המצדיקות השעיה של תקופת ההתיישנות בהליכים אזרחיים עילת השעיה נוספת כשהנתבע או מי מטעמו גרמו לעיכוב על ידי הטעיית התובע, הכוללת גם מקרים בהם הנתבע גרם ביודעין לכך שהתובע לא יהיה מודע לעובדות רלוונטיות, או שגרמו לעיכוב על ידי הפעלת כוח נגד התובע, איום עליו או ניצול מצוקתו.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "אחד הטעמים המרכזיים להתיישנות תביעה הוא הזנחת זכותו של התובע משך תקופה ארוכה בלי שנקט פעולה מתאימה למימושה. מחדל זה יוצר הנחה של ויתור על הזכות. כאשר התובע מראה כי העיכוב בהגשת התובענה אינו נובע ממחדל, אלא יש לכך סיבה ראויה, מהווה הדבר שיקול כבד משקל להשעות את מרוץ תקופת ההתיישנות, כל עוד סיבה זו קיימת. כאשר העיכוב בהגשת התובענה נגרם עקב התנהגות פסולה של הנתבע או מי מטעמו, אין הנתבע ראוי עקרונית להגנת התיישנות, ואין להחשיב את תקופת העיכוב כחלק מתקופת ההתיישנות".

עוד צוין בדברי ההסבר כי כאשר מדובר בפגיעה בנסיבות של ניצול יחסי כוח, תלות או מרות, בהן הנפגע נתון לשליטת הפוגע או מי מטעמו, המפעיל נגדו כוח, מאיים עליו או מנצל את מצוקתו, החשש מפני הפוגע מעמידה את הנפגע בפני בחירה קשה עקב ההשלכות שעשויות להיות להליך המשפטי. במקרים אלו, מוכרת תופעה של שיהוי בהגשת התביעה או בדיווח על הפגיעה כתוצאה מתקופת התיישנות קצרה שאינה מאפשרת הגשת תביעה.

יחסי עובד ומעסיק הם דוגמה בולטת למצב בו נפגע יימנע, ברוב המקרים, מהגשת תביעה, עקב החשש לאבדן מקום עבודתו או אבדן זכויות המגיעות לו במקום העבודה. במקרים אלה ובמקרים דומים עלול הנפגע לאבד את זכות התביעה עקב חלוף תקופת ההתיישנות, וכתוצאה מכך הפוגע יחמוק מהליכים משפטיים נגדו ולא יישא באחריות לפגיעה.

הצעת החוק הוכנה בסיוע איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית בישראל. 37 חברי כנסת תמכו בהצעה ללא מתנגדים, והיא תועבר לוועדה למעמד האישה להמשך טיפול.

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

ביה"ד הארצי: דיני ההתיישנות אינם חלים על חובות מבוטחים למוסד לביטוח הלאומי

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:137
קומיט וכל טופס במתנה