שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > "השוטרים לא מוסרים מידע, הרוצח משתחרר והמשפחות מגלות על כך במפתיע"

חדשות

"השוטרים לא מוסרים מידע, הרוצח משתחרר והמשפחות מגלות על כך במפתיע", צילום: הכנסת. צילום: רון פז
"השוטרים לא מוסרים מידע, הרוצח משתחרר והמשפחות מגלות על כך במפתיע"
09/07/2015, עו"ד אורי ישראל פז

דיון סוער בוועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת שעסק ביישום חוק זכויות יידוע ועדכון נפגעי עבירה חושף מציאות קשה: "במערכת רשומים 1,147,947 נפגעים, ובשנת 2015 נוספו כ-70 אלף נפגעים נוספים. אף שהתפיסה שלנו היא לתת שירות לנפגעים, במוקד יש רק שלוש שוטרות שמקבלות כ-6,000 שיחות בחודש"

במערכת המשטרה רשומים 1,147,947 נפגעי עבירה, כאשר מתחילת שנת 2015 נוספו עוד כ-70 אלף נפגעים נוספים. כך הודיע השבוע (ב', 6.7) רמ"ד נפגעי עבירה במשטרה סנ"צ מאיר ברקוביץ' בדיון טעון במיוחד שנערך בוועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, שדנה בישום חוק זכויות יידוע ועדכון נפגעי עבירה, ובתפקודה של מערכת מנ"ע, המערכת הממוחשבת שנועדה לעדכן את נפגעי העבירה לאורך הליכי החקירה והמשפט, כגון הליכי מעצר ושחרור.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

יו"ר הוועדה, ח"כ ניסן סלומינסקי, פתח את הדיון בדברים לזכרו של תנ"צ אפרים ברכה ז"ל, ואמר: "ידענו שיריות הורגות, אח"כ למדנו שגם אבנים הורגות, וכעת הוכחו דברי חכמינו ז"ל שגם מילים הורגות. אנו יודעים להגן מפני יריות או מפני אבנים, אבל לא מפני מילים. המערכת לא יכולה לעבור כך לסדר היום המערכת צריכה לעשות משהו בנדון ולא לאפשר לומר כל דבר בשם חופש הביטוי". חה"כ סלומינסקי סיים את דבריו ואמר "אני מקווה שהמערכת תעשה משהו בנדון, אחרת אנו נרים את הכפפה".

ח"כ אורי מקלב הזכיר כי לא מכבר גם מנהל רשות ההגירה והאוכלוסין שם את נפשו בכפו בשל שיימינג. חה"כ מקלב שאל "האם אנו נותנים מספיק תמיכה והגנה לאנשי הציבור? כנראה שלא. צריך לתת את הדעת ולדון איך ניתן חומות הגנה לאנשי ציבור".

רמ"ד נפגעי עבירה במשטרה, סנ"צ מאיר ברקוביץ', שהיה פקודו של תנ"צ ברכה המנוח, אמר כי "ברכה בחר לקחת את נפשו בכפו דווקא ביום י"ז בתמוז ביום בו נשתברו חומות העיר ירושלים. גם חומות בצורות, נבקעות בסופו של דבר", אמר ברקוביץ'.

לגופו של נושא הדיון, אמר סנ"צ ברקוביץ' כי "המשטרה פיתחה מערכת ממוחשבת ייעודית (מנ"ע) בה הנפגע מקבל נתונים ומידע נשוא התלונה, טלפונית או אינטרנטית. המערכת אף יוזמת קבלת מידע באמצעות הודעה כתובה או קולית לנפגע".

ברקוביץ' סיפר כי "אף שהתפיסה שלנו היא לתת שירות לנפגעים, במוקד יש רק שלוש שוטרות שעושות עבודת קודש ומקבלות כ-6,000 שיחות בחודש". ברקוביץ' הוסיף ואמר "במערכת רשומים 1,147,947 נפגעים. בשנת 2014 נוספו 165,972 נפגעים ובשנת 2015 נוספו כ-70 אלף נפגעים נוספים". לדבריו, "בשנת 2014 פנו למערכת כ-90 אלף פניות, מתוכן 46,900 פניות יזומות על ידי נפגעים ו-85 אלף כניסות לאתר. על מנת לשפר את איכות המידע, למערכת חייבת להיות התממשקות בין כל המערכות שמחזיקות מידע שרלוונטי לחוק, בכך יהיה אפשר לשפר את זמינות המידע לנפגע". 

יו"ר ארגון משפחות נרצחות ונרצחים, לרה צינמן, הצביעה בדיון על "הבעיה העיקרית היא שהציבור לא מודע לחוק. השוטרים לא מוסרים מידע. יוצא שהרוצח משתחרר והמשפחות מגלות את זה באופן פתאומי". 

נציגת הנהלת בתי המשפט, עו"ד חלי ברכה, אמרה כי "מערכת בתי המשפט לא לוקחת חלק בחוק ולא בכדי – התפקיד שלנו הוא לשפוט ולתת פסקי דין. גם אם יש לנו את המידע, אנו לא אמורים לעדכן את הנפגעים. זה באחריות המשטרה. אם יש בעיה, הגופים צריכים לשפר אצלם את המנגנון".

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

הצעת החוק האחרונה של הכנסת ה-19: נפגע עבירה יוכל לבחור את מין החוקר

 

הצעת חוק: נפגעי עבירות מין יהיו זכאים לסיוע משפטי ללא תשלום בהליך האזרחי

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:175
קומיט וכל טופס במתנה