שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > העלאת תקרת הסכום הקצוב ל-75 אלף שקל תוסיף להוצל"פ 6,000 תביעות בשנה

חדשות

העלאת תקרת הסכום הקצוב ל-75 אלף שקל תוסיף להוצל"פ 6,000 תביעות בשנה, צילום: צילום: istock
העלאת תקרת הסכום הקצוב ל-75 אלף שקל תוסיף להוצל"פ 6,000 תביעות בשנה
08/07/2015, עו"ד אורי ישראל פז

ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת אישרה אתמול לקריאה שנייה ושלישית את התיקון לחוק ההוצל"פ המאפשר להגיש תביעה לסכום קצוב עד לסך של 75 אלף שקל במקום 50 אלף שקל. מנכ"ל עמותת ידיד: "ההצעה מוסיפה כוח עודף לגופים המוסדיים המיוצגים על ידי עורכי דין, על חשבון חייבים מעוטי יכולת"

ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת אישרה אתמול (ג', 7.7) לקריאה שנייה ושלישית תיקון לחוק ההוצאה לפועל, תיקון שיאפשר להגיש תביעה לסכום קצוב עד לסך 75 אלף שקל במקום 50 אלף שקל, שהיה עד כה.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

הליך תביעה לסכום קצוב הוא הליך מהיר להגשת תביעה במערכת ההוצאה לפועל, גם מבלי שהתובע קיבל פסק דין מבית המשפט, ובלבד שהתביעה תעמוד על סכום שאינו עולה על 50 אלף שקל. התביעה יכול שתהיה מכוח חוזה או התחייבות שיש עליה ראיה בכתב או מכוח חיוב לשלם סכום כסף קצוב כתוצאה מעילה חוקית.

ההצעה מבקשת לערוך שינוי באישור המסירה. אם החייב מסרב לקבל את כתב התביעה, יראו אותו כאילו כתב התביעה הוגש. ובמקרה שלא מצליחים לאתר את החייב, ניתן יהיה להגיש את כתב התביעה לעורך דינו המייצג.

היועצת המשפטית של רשות הגביה והאכיפה, עו"ד ענת הר-אבן, אמרה בדיון בוועדה כי "כ-70% מהתביעות מוגשות על ידי גופים מוסדיים שהסיכוי לקבל בהם פסק דין לטובת התובע, עומד על כ-99%. הסיבה לפיתוח ההליך המקוצר נועדה להוזיל את הוצאות המשפט, הוצאות שמוטלים בסופו של הליך על החייב".

מבתי המשפט ללשכת ההוצאה לפועל

עו"ד הר אבן העריכה כי העלאת סך התביעה ל-75 אלף שקל תוסיף להוצאה לפועל כ-6,000 תביעות בשנה, תביעות שיועברו מבתי המשפט ללשכות ההוצאה לפועל. לדבריה, 80% מהתיקים בהוצל"פ הם תביעות עד סך 10,000 שקל. עוד היא מסרה נתונים על פתיחת תיקים בהוצאה לפועל, מהם עולה כי קיימת ירידה במספר התיקים שנפתחו בהוצל"פ ובהם הוגשו בקשות להתנגדות (כתב הגנה בהליכים מסוג זה). כך, בעוד שבשנת 2010 הוגשו 7,911 התנגדויות בתיקי תובענות אלה, בשנת 2014 הוגשו 6,332 התנגדויות. עם זאת, חלה עליה של כ-100% בבקשות להארכה בהתנגדות בתיקי תובענות אלה: בעוד שבשנת 2010 הוגדו 2,808 בקשות כאלה, בשנת 2014 הוגשו 4,038 בקשות כאלה.

נציגי ארגוני לזכויות אדם ובראשם מנכ"ל עמותת ידיד, רן מלמד, הביעו התנגדות נחרצת להצעת החוק, בטענה כי ההצעה מוסיפה כוח עודף לגופים המוסדיים המיוצגים על ידי עורכי דין, על חשבון חייבים מעוטי יכולת שמרביתם אינם מיוצגים על ידי עורך דין. אולם, כאמור, הוועדה אישרה את הצעת החוק להצבעה בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת.

הוארך הפטור מתשלום על צילומים בהוצל"פ

בתוך כך, הוועדה אישרה גם פטור מתשלום עמלה בגין צילום מסמכים בלשכות ההוצאה לפועל. הפטור יחול על 29 הצילומים הראשונים. החל מהצילום ה-30 ואילך, הלקוח ישלם 30 אגורות לכל עמוד.

יצוין כי עד לשנת 2014 היתה קבועה בתקנות אגרה עבור צילום בסך 3 שקלים לעמוד. בשנת 2014 אושר הסדר, שנערך בעקבות תובענה ייצוגית שהוגשה בנושא נגד רשות האכיפה והגבייה, לפיו 29 צילומים ראשונים יהיו בחינם לציבור ומהצילום ה-30 ישולמו 30 אגורות עבור עמוד צילום. לאחר שנה וחצי של בחינת ההסדר בלשכות ההוצאה לפועל, ביקשה רשות האכיפה והגבייה להפוך את ההסדר להסדר קבוע.

יו"ר ועדת חוקה, ח"כ ניסן סלומינסקי, בירך את רשות האכיפה והגבייה על היוזמה ואמר כי "ההסדר שאושר היום בתקנות הוכיח את עצמו והוא נעשה לטובת הציבור ובמיוחד לציבור שקשה לו".

"משרד המשפטים מסכל את כוונת המחוקק"

דיון טעון במיוחד נערך בוועדת החוקה בנושא משפטי נוסף. בתום דיון סוער ומעמיק שקיימה ועדת החוקה בנושא מדיניות הפרקליטות, רשות מקרקעי ישראל ורשויות התכנון כנגד חוות הבודדים הוותיקות בצפון הנגב, החליטה ועדת החוקה לקרוא למשרד המשפטים לדבוק  בפרשנות המושג "היתכנות תכנונית" במובנה הרחב, בהתאם לכוונת המחוקק, כדי לקדם את הסדרת חוות הבודדים.

"מדהים שהכנסת מחוקקת חוק שכוונתו ברורה ומשרד המשפטים נותן פרשנות מגמתית, מצומצמת, ונוקשה לחוק ובכך מסכלת את כוונת המחוקק, כך שמחצית מחוות הבודדים לא יכולים להשלים את תהליך הסדרת החוות, בהתאם להוראות החוק", הלין יו"ר הוועדה חה"כ סלומינסקי.

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

הצעות לתיקון חוק ההוצל"פ: דיון בווידאו קונפרנס והעלאת תקרת הסכום הקצוב

 

פסיקה בייצוגית: ההוצאה לפועל תאפשר קבלת העתקי מסמכים בחינם למשך שנתיים

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:184
קומיט וכל טופס במתנה