שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > העליון הקל בעונשו של גבר שביצע עבירות מין חמורות בעשרות קטינות בנות 10-14

חדשות

העליון הקל בעונשו של גבר שביצע עבירות מין חמורות בעשרות קטינות בנות 10-14, צילום: בית המשפט העליון. צילום: שפרה לויתן
העליון הקל בעונשו של גבר שביצע עבירות מין חמורות בעשרות קטינות בנות 10-14
07/07/2015, עו"ד לילך דניאל

ביהמ"ש קבע כי מעשים הנעשים במרחב הווירטואלי אינם חמורים פחות ממעשים בעולם הממשי והדגיש כי הזמינות המידית, האנונימיות, הסיכון המועט והיכולת ליצור קשר עם קורבנות רבים הופכים את עבירות המין בזירה האינטרנטית למסוכנות אף יותר. חרף זאת, הפחית ביהמ"ש שנתיים מעונשו של המערער, בנימוק שטרם נצברה פסיקה בהיקף המגבש מדיניות ענישה ברורה

על בית המשפט להישיר מבט אל המציאות הווירטואלית ולהכיר בכך שמעשים הנעשים במרחב הווירטואלי אינם חמורים פחות מאלו הנעשים "בעולם המציאות", כשהזמינות המיידית, האנונימיות, הסיכון המועט והיכולת ליצור קשר עם קורבנות רבים הופכים את עבירות המין בזירה האינטרנטית למסוכנות אף יותר. כך קבע בית המשפט העליון במסגרת ערעור על גזר דינו של גבר בשנות הארבעים לחייו שביצע במשך עשור עבירות מין רבות וחמורות דרך האינטרנט בעשרות קטינות בגילאי 10-14. עם זאת, מכיוון שטרם הצטברה פסיקה בהיקף המגבש מדיניות ענישה ברורה – הפחית בית המשפט את עונשו של המערער מ-14 שנות מאסר ל-12 שנים.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

המערער הורשע על פי הודאתו בכתב אישום שכלל 29 אישומים בעבירות מין חמורות ומרובות שנעשו בין השנים 2001-2012 באמצעות האינטרנט. העבירות בוצעו כלפי 33 קורבנות מזוהות ועוד עשרות קטינות נוספות שזהותן לא ידועה. המערער נהג ליצור קשר עם קטינות שמרביתן בנות 14-10 דרך חדרי צ'אטים באינטרנט, באמצעות שימוש בזהויות בדויות שיצר של נערות או נשים צעירות, ובחלק מהמקרים תוך התחזות לנער. לאחר שהקטינות אישרו את המערער בדמותו השקרית לצרכי שיחה פרטית, החל זה להטרידן מינית ולגרום להן לבצע בעצמן מעשים מגונים, מעשי סדום ואינוס. בין היתר, עודד המערער את הקטינות להתפשט מול המצלמה ולגעת בעצמן לפי הנחיותיו, תוך שהוא גורם להן לחשוב שהוא מעניק להן "חינוך מיני". כחלק מתבנית התנהגות זו, נהג המערער להחמיא לקטינות על פתיחותן ובגרותן ולומר להן שהוא סומך עליהן שהשיחות שהוא מקיים עמן יוותרו בסוד. כמו כן, נהג המערער לשלוח לקטינות תמונות וסרטונים פורנוגרפיים ועודד אותן לצפות בהם, כאשר לעיתים כללו התמונות והסרטונים דמויות של קטינים.

טרף קל באינטרנט

בגזר הדין, ציין בית המשפט המחוזי כי זהו אחד מהמקרים החמורים והמעוותים שהובאו בפניו, שכן מדובר בעבירות מין שבוצעו בעשרות רבות של קורבנות קטינות  במשך תקופה ארוכה של כעשור שלם, תוך ניצול תמימותן ומצוקתן ובאמצעות כושר שכנוע, תחכום ומניפולטיביות. כמו כן, ה"חינוך המיני" שנתן המערער לקטינות כלל תכנים קשים ומעוותים כשבאמצעותם פגע המערער בהתגבשות תפיסתן של הקטינות, הנמצאות בשלב של תמימות וסקרנות, אודות האופן שבו יחסים אינטימיים תקינים צריכים להתרחש.

עוד התייחס בית המשפט לקלות הרבה בה מבוצעות עבירות מין באינטרנט, על ידי לחיצה על מקלדת המחשב בכל שעה של היממה, תוך סיכון מועט ביותר למבצע העבירה שאינו נדרש לצאת מן הבית. המחוזי ציין כי ברחבי רשת האינטרנט ישנו "טרף קל" של קטינות המשוטטות באינטרנט מבלי שהן מודעות לסכנות האורבות להן, כאשר הפגיעה מתרחשת בתוך ביתן של הקטינות במקום שאמור להיות בטוח ומוגן. לאור האמור, דן בית המשפט את המערער ל-14 שנות מאסר בפועל, מאסרים על תנאי ותשלום פיצויים של 10,000 שקל לכל אחת מעשרות הקורבנות שזהותן ידועה.

בבית המשפט העליון, קבע השופט מני מזוז כי יש להפחית מעונשו של המערער, תוך שציין כי האינטרס הציבורי מחייב שענישת עברייני המין תבטא את מידת הסלידה של החברה ממעשיהם הנפשעים, תמנע את הישנותם ותרתיע אחרים מביצוען. לא זו אף זו, האינטרס הציבורי מתחזק שעה שביצוע עבירות המין מופנה כלפי קטינים וקטינות, וזאת בשל הפוטנציאל ההרסני של השפעת עבירות אלו על מי שזהותם האישית והמינית טרם התעצבה.

בכל הנוגע לעבירות מין המבוצעות דרך האינטרנט, ציין השופט מזוז כי בפסיקת העליון כבר נקבע שאלו לא ייענו בענישה מקלה חרף העובדה כי מעשיו של התוקף מתבצעים במרחב הווירטואלי, אלא הענישה צריכה להלום את קלות ביצוע העבירה, פוטנציאל ההישנות שלה ופוטנציאל הפגיעה בקורבנות רבים. עוד צוין כי ההתמודדות עם תופעת עבירות המין במרחב האינטרנטי, ובמיוחד עבירות מין כלפי קטינים, אינה ייחודית לישראל אלא מדובר בתופעה גלובלית שהיא אחד מתוצרי הלוואי השליליים ביותר של עידן הרשת. נוסף על החומרה הרבה והתוצאות הקשות של עצם המעשים המיניים, על בית המשפט לתת את דעתו גם על הפגיעה בכבודם ובזכותם לפרטיות של קטינים הנגרמת כתוצאה מהחזקה ומפרסום של תמונות וסרטונים של מעשים מיניים של קטינים. כן יש לתת את הדעת לשימוש הנעשה בפורנוגרפיית קטינים, אשר מעודד את התופעה בעקיפין על ידי יצירת הביקוש ואף מעודד פגיעה בקטינים במישרין, בין בעידודם לביצוע מעשים מיניים או לשם יצירת חומר פורנוגרפי נוסף.

מניפולציות ומעשי סחיטה

בית המשפט דחה את טענת המערער כי מעשים הנעשים במרחב הווירטואלי חמורים פחות ממעשים הנעשים "בעולם המציאות", שכן המעשים המיניים שביצעו הקטינות בעצמן או עם אחרים לפי הנחיותיו נעשו בעולם מאוד מציאותי, והשפעתם המזיקה היא ממשית. בנוסף, אף אם ניתן להבחין לעניין מידת אשמתו של אדם בין מקרה שבו הוא נפגש עם קטינות לבין מקרה שבו הוא שומר על "ריחוק טכנולוגי", הרי שההבחנה היא זניחה במקרים בהם האדם גרם או ניסה לגרום לכך ששני אנשים יבצעו מעשים מיניים אחד בשני, כשם שעשה המערער באחד המקרים וניסה לעשות כאשר גרם לכך שאח ואחות ביצעו מעשים מגונים האחד בשנייה (כמתואר באישום השני), וכפי שניסה לעשות בשלושה מקרים אחרים. יתרה מזאת, בניגוד לטענת המערער כי "לא פגש אף מתלוננת ולא היה אמור לפגוש", הרי שבאחד האישומים תואר כיצד ניסה לגרום לקטינה שטרם מלאו לה 15 להיפגש עמו תוך שימוש בשתי דמויות פיקטיביות שיצר של נער ונערה.

לכל אלה הוסיף השופט מזוז את העובדה שהזמינות המידית, האנונימיות, הסיכון המועט והיכולת ליצור קשר עם קורבנות רבים הופכים את עבירות המין בזירה האינטרנטית למסוכנות אף יותר מבעולם המציאות, וכראיה ניתן לציין את הכמות הגדולה של ילדות ונערות צעירות שהמערער לכד ברשתו. כן נדחתה טענת המערער כי יש לראות בהתחזותו לנערה צעירה כנסיבה לקולא, שכן התחזות זו היא שאפשרה את ביצוע העבירות והיא מחזקת את הנזק שבעיוות תפיסתן של הילדות את מושגי היחסים האינטימיים. עוד יש לדחות את הטענה שאין ליחס מידת חומרה ייתרה לעבירות מין באינטרנט שהרי הצד השני יכול לנתק את המחשב בכל עת. לדעת בית המשפט, מדובר בטענה מקוממת כאשר היא מתייחסת לילדות בנות 14-12 שנים ואף פחות, וכאשר הקשר הוא בדוי ובמסגרתו מפעיל המערער מניפולציות שונות ואף מעשי סחיטה ממש כלפי הקטינות. כמו כן, אף אם היה מקום לתת משקל כלשהו לקולא לעובדה שמעשי המערער היו בזירה הווירטואלית, הרי שהמספר הרב של הקטינות, ריבוי העבירות ואופיין, כמו גם התקופה הממושכת בה ביצע את העבירות באין מפריע – מחייבים ענישה חמורה ומרתיעה.

לצד זאת, סבר בית המשפט כי יש להפחית במידת מה מעונשו של המערער, בהתחשב ב"עקרון ההדרגתיות" בענישה ובשים לב לכך שבית המשפט אמנם אמר את דברו באשר לחומרת התופעה אולם הפסיקה בתחום זה עדיין מועטה וטרם נצברה בהיקף המגבש מדיניות ענישה ברורה.

לתוצאה זו הסכימו יתר חברי ההרכב, השופטים חנן מלצר ודפנה ברק ארז, אשר הוסיפה כי גם לשיטתה, על בית המשפט להישיר מבט אל המציאות הווירטואלית ולהכיר בכך שעבירות הנעברות במסגרתה אינן פחותות בחומרתן. לדברי השופטת, גישה זו מתחייבת לנוכח צרכי הזמן בהווה ובעתיד, כאשר מביאים בחשבון את הדרכים החדשות ליצירת קשר בין אנשים תוך שימוש באמצעים השונים שמעמידה לרשותנו הטכנולוגיה המודרנית. בהתאם לכך, מעשה מגונה יכול להיעשות גם תוך שימוש במסרים אלקטרוניים ותמונות, כשבמקרה דנן הטכנולוגיה הווירטואלית אף גלשה ל"עולם הממשי".

 

ע"פ 707/14

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

העליון הקל בעונשו של האנס מחניון גן העיר: ירצה 25 שנות מאסר במקום 30

 

העליון הקל בעונשו של אב שהכה וחשמל את בנותיו כדי להתאים ל"ענישה ממוצעת"

 

העליון הפחית מעונשו של עבריין מין סדרתי: "מאסר בפועל של 30 שנה הוא חמור מדי"

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:143
קומיט וכל טופס במתנה