שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בג"ץ הורה לממשלה ולכנסת למנות 30 דיינים חדשים ומנכ"ל לבתי הדין הרבניים

חדשות

בג"ץ הורה לממשלה ולכנסת למנות 30 דיינים חדשים ומנכ"ל לבתי הדין הרבניים, צילום: בית הדין הרבני בתל אביב. צילום: דוברות הנהלת בתי הדין הרבניים
בג"ץ הורה לממשלה ולכנסת למנות 30 דיינים חדשים ומנכ"ל לבתי הדין הרבניים
06/07/2015, ליאור שדמי שפיצר

ביהמ"ש הורה לממשלה ולכנסת למנות נציגים לוועדה לבחירת דיינים על מנת לקדם במהירות את הקלת העומס על מערכת ביה"ד הרבניים העומדת בפני שיתוק וקריסת מערכות. לאחרונה מונו שלושה דיינים אזוריים באופן זמני לביה"ד הרבני הגדול, אולם לטענת התנועה למדינה יהודית, " מדובר במראית עין של פתרון שנזקו לציבור עולה על תועלתו"

שופט בית המשפט העליון, ד"ר יורם דנציגר, הורה בשבוע שעבר לממשלת נתניהו ולכנסת למנות נציגים לוועדה לבחירת דיינים כדי שזו תמנה 30 דיינים חדשים החסרים במערכת בתי הדין הרבניים ומנכ"ל קבוע. ההוראה ניתנה במסגרת עתירה לבג"ץ שהגישה התנועה למדינה יהודית לפני שמונה חודשים, התוקפת את אוזלת היד של שרת המשפטים לשעבר ציפי לבני.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

"לנוכח הזמן הרב שחלף מאז הגשת העתירה וכן הזמן שחלף מאז הושבעו הכנסת והממשלה, ובהתחשב בצורך החיוני במינוי דיינים ומנהל קבוע למערכת בתי הדין הרבניים, עליו אין חולק, נראה שיש לקדם את הסוגיות שעל הפרק באופן ממשי ובמהירות הראויה", קבע השופט דנציגר. על פרקליטות המדינה לשוב ולעדכן את בג"ץ על התפתחויות בסוגיות מינויים של דיינים ומנכ"ל עד ל-19 ביולי 2015.

החלטת בג"ץ ניתנה בבקשה שהגישה התנועה למדינה יהודית להורות לממשלה ולכנסת למנות את נציגיהם לוועדה לבחירת דיינים, כדי שחבריה יוכלו למנות עשרות דיינים חדשים: 23 דיינים לבתי דין אזוריים ושבעה דיינים לבית הדין הרבני הגדול לערעורים.

בבקשה של התנועה לבג"ץ נטען, בין השאר, כי לנוכח קריסת המערכות של בתי הדין הרבניים יש למנות לאלתר דיינים ומנכ"ל קבוע. הרכב חברי הוועדה למינוי דיינים עומד כיום על שמונה חברים מכהנים, מעל הקוורום החוקי של שישה חברים (כולל הרבנים הראשיים). משרד המשפטים טען בהודעת העדכון לבג"ץ כי "ראוי להמתין להשלמת מינוי חברי הוועדה החסרים בטרם ימונו דיינים חדשים". זאת, לטענת התנועה למדינה יהודית, בשעה שהחוק קבע כי די בקוורום של שישה חברים בוועדה לבחירת דיינים כדי לשקף ולייצג את הקבוצות השונות באוכלוסייה. לטענת התנועה, משרד המשפטים אינו מוסמך להימנע או למנוע את כינוס הוועדה כדי למנות דיינים חדשים ומנכ"ל, והדברים נכונים שבעתיים בנסיבות הקשות שבהן נמצאת מערכת בתי הדין הרבניים בימים אלה של שיתוק וקריסת מערכות.

עוד נטען לפני בג"ץ כי למרות שעברו מספר חודשים מאז כינון הממשלה הנוכחית ומאז השבעת הכנסת הנוכחית, הן ראש הממשלה בנימין נתניהו והן יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין נמנעים למנות את נציגי הממשלה והכנסת כחברים בוועדה למינוי דיינים. בג"ץ התבקש על ידי התנועה למדינה יהודית להורות להם למנות את נציגיהם ללא דיחוי נוסף. ואכן, השופט דנציגר נענה לבקשה בכך שקיבל את הטענה כי מחובת הרשויות לפעול "במהירות הראויה", כהוראת החוק ופסיקת בג"ץ.

התנועה למדינה יהודית מלינה לבג"ץ על מצבם העגום של בתי הדין הרבניים עד כי בתקופה האחרונה החליט הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, לסגור את שערי בית הדין הרבני הגדול לערעורים והודיע במאות בקשות לקביעת דיון, כי "לצערי בשלב זה המזכירות לא קובעת מועד דיון בשל מחסור חמור בדיינים".

לאחרונה מינו השרה שקד והרב יצחק יוסף שלושה דיינים אזוריים למינוי זמני של חצי שנה לבית הדין הרבני הגדול, במקביל למילוי תפקידיהם כדיינים אזוריים. אלא שלטענת התנועה למדינה יהודית לפני בג"ץ, מדובר במראית עין של פתרון שנזקו לציבור עולה על תועלתו: על הדיינים שמונו זמנית מוטלת מעמסה כפולה וכבדה והם דנים בשתי ערכאות שיפוט במקביל – על חשבון בעלי הדין.

 

בג"צ 6691/14

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

התנועה למדינה יהודית בעתירה דחופה לבג"ץ: "מערכת ביה"ד הרבניים בקריסה"

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:68
קומיט וכל טופס במתנה