שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הנשיאה מרים נאור דוחה את הטענות כי השופטים מתמנים בשיטת "חבר מביא חבר"

חדשות

הנשיאה מרים נאור דוחה את הטענות כי השופטים מתמנים בשיטת "חבר מביא חבר", צילום: אפי נוה (משמאל), מרים נאור וחאלד זועבי. צילום: לשכת עורכי הדין
הנשיאה מרים נאור דוחה את הטענות כי השופטים מתמנים בשיטת "חבר מביא חבר"
05/07/2015, עו"ד אורי ישראל פז

באירוע ארצי של לשכת עורכי הדין במחוז צפון, בירכה נשיאת ביהמ"ש העליון על תוצאות הבחירות בלשכה, והתייחסה גם למשוב השופטים: "ציבור עורכי הדין הצביע בעד דרך שיתוף הפעולה עמנו וממילא הצביע נגד דרכים אחרות. לדידנו תם עידן המחנאות שמעולם לא רצינו ליטול בו חלק"

"אין לי מחויבות לשום אדם למנותו לשיפוט... שופטים הפונים אליי יודעים מראש כי איש אינו יוצא מלשכתי עם הבטחה למינוי או קידום בדרגה. המחויבות שלנו היא לבחור, למען ציבור המתדיינים, את השופטים המתאימים ביותר... ולא לבחור את מי שלא ראוי לבחור בו", כך הצהירה נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור באירוע ארצי של לשכת עורכי הדין במחוז צפון, שנערך לרגל שבירת צום "איפטאר רמדאן" (ה', 2.7).

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

הנשיא נאור ביקשה לדחות מכל וכל את הטענות המוטחות חדשות לבקרים על כך שהשופטים בישראל מתמנים לכס השיפוט בשיטת "חבר מביא חבר", כאשר השופטים המכהנים ועורכי הדין השונים עושים יד אחת למנות "מקורבים לצלחת".

"לטענה המוטחת חדשים לבקרים כלפי הוועדה בעניין 'חבר מביא חבר' – אין שחר", הצהירה הנשיאה נאור. "אני מצפה מכל חברי הוועדה לפעול כשהשאיפה למנות את הטובים ביותר נגד עיניהם, ובד בבד עם כך למנוע מינוי של מועמדים לא ראויים לשורותינו".

את הדברים אמרה הנשיאה נאור בהמשך לפגישת היכרות שנערכה בשבוע שעבר בלשכתה בבית המשפט העליון, שהיתה גם פגישת עבודה ראשונה, עם ראש הלשכה הנבחר עו"ד אפרים נוה וראשי חמשת המחוזות. הצדדים דנו בנושאים שונים וסיכמו לקיים כל כמה חודשים פגישות כאלה, וכן – בהתעורר הצורך.

הצהרת כוונות ברורה של ראשי הלשכה

"אנו שמחים לחדש ימינו כקדם ולחזור לשיתוף פעולה מלא עם הלשכה על כל מוסדותיה", הצהירה באירוע הנשיאה נאור. "עורכי הדין הם שותפינו הטבעיים בשמירה על שלטון החוק ובשמירה על ערכי הדמוקרטיה והשוויון. שמעתי הצהרת כוונות ברורה של ראשי הלשכה למחויבותם המוחלטת לערכים אלה. עורכי הדין הם גם שותפינו הטבעיים בתהליך של מינוי שופטים... אנו, במערכת בתי המשפט, שואפים לבחור את השופטים הטובים ביותר לכל ערכאות השיפוט".

כדי להמחיש את הדברים ציטטה הנשיאה נאור מדבריו של המורה שלה, השופט לנדוי, שתיאר פעם את דמותם של שופטי ישראל: "תפקידם ועבודתם מקנים להם יתרונות ותכונות המיוחדים להם... אלה אנשים שבקשת האמת והצדק על פי דין היא מקצועם והחייבים בעיסוק מתמיד באתגרים אינטלקטואליים ושעבודתם היא שירות למען הציבור, עבודה הנותנת לאדם הרגשת סיפוק נפשי היקר מכל רדיפה אחרי הנאות חומריות. בזכות כל אלה יחודו של השופט ובהם מקור האמון שהציבור רוחש לבתי המשפט שלו...".

לכך הוסיפה הנשיאה נאור כי "ציבור המתדיינים זכאי לשירותי משפט מעולים ואנו שואפים למנות את השופטים שיידעו לתת אותו ובדרך הראויה. בה במידה אנו שואפים שלא למנות מועמדים שלא ראוי למנותם".

הנשיאה נאור פירטה את ההליך של בחירת השופטים ועמדה על יתרונותיו: "הליך המינוי לשיפוט הוא הליך סדור ומובנה: תחילתו בהגשת מועמדות מלווה בהמלצות, המשכו בראיון של המועמד בוועדת משנה של הוועדה לבחירת שופטים ובחירת המועמדים הנראים מתאימים לקורס למועמדים לשיפוט. זה קורס של חמישה וחצי ימים בהם נמצא המועמד תחת התבוננות קפדנית של שלושה שופטים ובראשם שופט של בית המשפט העליון ושני פסיכולוגים. למיטב ידיעתי – אין קורס כזה בעולם. הקורס הוא אמצעי סינון חשוב. בנוסף, יש לו יתרון חשוב, אותו אני מזכירה תמיד בפתח הקורסים שבהם השתתפתי כמנחה: הקורס נותן הזדמנות לאנשים שאינם מוכרים להתבלט, ומאפשר להם להציג את יכולותיהם. תוצאות הקורס מועברות לוועדת המשנה המקיימת דיון נוסף בבקשות. כך נבחרים מי שיכללו במאגר המועמדים. בהתאם לחוק, שרת המשפטים, נשיאת בית המשפט העליון או שלושה מחברי הוועדה מוסמכים להעלות את שמו של מועמד לדיון. לקראת כינוסה של הוועדה לבחירת שופטים מתבצע שוב תהליך של קבלת המלצות מהנשיאים של בתי המשפט הרלוונטיים וקבלת חוות דעת מוועדי המחוז, ומתן אפשרות להגשת הסתייגויות.

"כפי שהבהרתי לראשי הלשכה השבוע, אנו נותנים משקל כבד להמלצות. על כן ביקשתי מראשי הלשכה להעביר את ההמלצות זמן סביר מראש, מה שלא תמיד קרה בעבר והובטח לי שכך ייעשה. על כל חברי הוועדה למלא את תפקיד בחירת השופטים בחרדת קודש ומתוך שאיפת אמת לבחור את הטובים ביותר. אם טעינו והפקדנו על הציבור שופט לא מתאים הפגיעה היא בראש ובראשונה בציבור המתדיינים, אך גם מערכת המשפט ובאמון הציבור בה".

איזון עדין וראוי בוועדה לבחירת שופטים

הנשיאה נאור הדגישה כי "גם בנושא חשוב זה של תהליך בחירת השופטים וקידומם, חברי הלשכה בוועדה הם שותפינו הטבעיים. הם מכירים את השטח היטב, והם צרכנים של שירותי משפט. איתם ועם כל מי ששותף לדרכנו בעניין האופן בו ראוי למנות שופטים – נשתף פעולה. כידוע הוועדה מורכבת מארבעה פוליטיקאים, שלושה שופטים ושני עורכי דין, ויש צורך לתת ביטוי לעמדות השונות. נשתף פעולה עם כל חברי הוועדה שזהות חלק מהם אינה ידועה לנו עדיין, אך נפעל בנחישות לשמירה על טוהר הבחירה. נעשה כמיטב יכולתנו לקדם בתוך הוועדה בחירה עניינית על פי איכות המועמדים".

עוד הביעה הנשיאה נאור התנגדות נחרצת למהלכים שונים בשדה הפוליטי לשינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים: "אנו מתנגדים לכל הצעה לשנות את הרכב הוועדה. בוועדה יש איזון עדין וראוי. ניסיון רב שנים מוכיח זאת. לאור דברים ששמעתי אישית וששמענו גם בפומבי אני מברכת על כך שגם בעניין זה תהיה לנו לשכת עורכי הדין שותפה נאמנה".

אשר לתוצאות הבחירות, בהן נחל מפלה עו"ד דורון ברזילי שלא נבחר לראשות הלשכה כמי שהוביל את משוב השופטים, אמרה הנשיאה נאור כי היא "רוצה לומר את המובן מאליו, אך לעיתים ראוי לומר גם את מה שמובן מאליו: אנו מברכים על כך שציבור עורכי הדין הצביע בעד דרך שיתוף הפעולה עמנו וממילא הצביע נגד דרכים אחרות. עם זאת אין בליבנו טינה על איש. אנו שופטים של כו-לם. גם של מי שתמך בדרך שלא היתה מקובלת עלינו כפי שהבהרתי בפומבי – דרך המשוב. לדידנו תם עידן המחנאות שמעולם לא רצינו ליטול בו חלק. לדידנו יש לשכה אחת וציבור אחד של עורכי דין. אנו נשתף פעולה עם כולם".

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

מסתמן: מחוז תל אביב והמרכז של לשכת עורכי הדין יפוצל לשני מחוזות נפרדים

 

הצעת החוק לשינוי מקיף בלשכת עורכי הדין עברה בוועדת השרים לענייני חקיקה

 

עו"ד אפי נוה זכה בבחירות לראשות הלשכה; התומכים בו נבחרו לראשי המחוזות

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:130
קומיט וכל טופס במתנה