שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > תיקון לחוק: עצירים ביטחוניים לא יהיו זכאים להעסקה ולשיחות טלפון במקום המעצר

חדשות

תיקון לחוק: עצירים ביטחוניים לא יהיו זכאים להעסקה ולשיחות טלפון במקום המעצר, צילום: צילום: Getty images Israel
תיקון לחוק: עצירים ביטחוניים לא יהיו זכאים להעסקה ולשיחות טלפון במקום המעצר
01/07/2015, עו"ד אורי ישראל פז

היועץ המשפטי של שירות בתי הסוהר הודה כי התיקון שאושר היום בוועדת החוקה, חוק ומשפט משקף את הנוהג הקיים היום בשב"ס: "5,686 אסירים ביטחוניים מוחזקים היום בבתי הסוהר. מדובר בעבריינים שפועלים ממניעים אידאולוגיים, והמוטיבציה אינה נעצרת במעצר"

ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת אישרה היום (ד', 1.7) תיקון לתקנות סדר הדין הפלילי, שיאפשר לשירות בתי הסוהר למנוע מעצורים עד תום ההליכים בחשד לעבירות ביטחוניות, שימוש בטלפון, והעסקה במקום המעצר.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

התקנות הקיימות מבחינות בין עצורים ביטחוניים טרם הגשת כתב אישום לבין עצורים עד תום ההליכים לאחר הגשת כתב אישום נגדם בחשד לפגיעה בביטחון המדינה. התקנות מעניקות לעצור עד תום ההליכים לאחר הגשת כתב אישום נגדו זכות לשימוש בטלפון וזכות העסקה במקום המעצר.

השר לביטחון פנים ביקש לתקן את התקנות, ולקבוע כי עצור החשוד בעבירת ביטחון, בין לפני הגשת כתב אישום ובין לאחר הגשת כתב אישום, לא יהיה זכאי לשימוש בטלפון ולא יהיה זכאי להעסקה במקום המעצר. התיקון שאושר היום מנציח את המצב הקיים בפועל כבר שנים רבות.

היועץ המשפטי של השב"ס, עו"ד אהוד הלוי, אמר כי "לאחר עסקת שליט בשב"ס היו 4,500 אסירים. מאז גדלנו בכ-26%. נכון להיום בבוקר, בשב"ס מוחזקים 5,686 אסירים מתוכם 1,610 עצורים".

לשאלת ח"כ אוסאמה סעדי, הודה עו"ד הלוי כי התיקון המבוקש משקף את הנוהג היום בשב"ס. נוהג שהחל בעשור הקודם בזמן ששב"ס קלט לתוך ישראל עצורים תושבי יו"ש שהוחזקו במתקנים ביו"ש. עו"ד הלוי אמר "מדובר בעבריינים שפועלים ממניעים אידאולוגיים, וכי המוטיבציה אינה נעצרת במעצר". לדבריו, יש פיגועים שמנסים ולעיתים אף מצליחים להוציא גם מתוך כותלי שב"ס.

חה"כ סעדי אמר מנגד: "אני מכיר את הנושא כיוון שבעברי ייצגתי אסירים ביטחוניים במשך 25 שנה. שב"ס מודה שפעל בניגוד לתקנות הקיימות בכך שמנעו מעצורים שיחות שהיה מגיע להם. זה חמור מאוד. ישנם אסירים שמרצים את עונשם מעל 30 שנה ואלו לא זכאים להשתמש בטלפון".

סעדי ציין לדוגמא אסיר שמרצה קרוב ל-30 שנה, "הוא נישא בין כותלי הכלא ושנים שהוא לא מקבל זכות להתייחדות ולא לשיחת טלפון. כל זאת לעומת האסיר עמי פופר שרצח שבעה פלסטינים ומקבל טלפון וחופשות", סיפר סעדי.

גם חברי הכנסת בני בגין ומאיר כהן הלינו על שלילת הזכות המנוגדת לתקנות. בנושא עצורים קטינים עד תום ההליכים הסתייג ח"כ אורי מקלב מהטענה כי נערים משליכי אבנים הם מפגעים בודדים. גם יו"ר הוועדה ח"כ ניסן סלומינסקי אמר "לאחר רצף האירועים הביטחוניים האחרונים, אני לא בטוח שמדובר במפגעים בודדים".

היועץ המשפטי של שב"ס אמר כי "המפגע הבודד נותר בודד עד המעשה. לאחר שהוא נעצר, גם הקטינים שבהם משייכים את עצמם לארגון החמאס". ח"כ סעדי השיב לעוה"ד הלוי, "זה בגלל שאתם שואלים את האסירים היכן הם רוצים לשבת באגף של חמאס, החזית העממית, או של הפת"ח".

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

בג"ץ: אסירים ביטחוניים בבתי הכלא בישראל אינם זכאים ללמוד באוניברסיטה

 

עורך דין מואשם בהעברת מסרים לאסירי החמאס תמורת 500 שקל לכל ביקור בכלא

 

העליון: אין די בשינוי אידיאולוגי כדי להצדיק שחרור על תנאי של אסיר ביטחוני

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:222
קומיט וכל טופס במתנה