שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > האגודה לזכויות האזרח עותרת לאפשר הכנסת מוצרי מזון למתקן חולות ברמדאן

חדשות

האגודה לזכויות האזרח עותרת לאפשר הכנסת מוצרי מזון למתקן חולות ברמדאן, צילום: בית המשפט העליון. צילום: אסתר ענבר
האגודה לזכויות האזרח עותרת לאפשר הכנסת מוצרי מזון למתקן חולות ברמדאן
01/07/2015, מערכת תקדין

האגודה לזכויות האזרח, המוקד לפליטים ולמהגרים ורופאים לזכויות אדם הגישו עתירה דחופה לבג"ץ, בטענה כי מדיניות השב"ס, האוסרת על הכנסת מזון למתקן, מאלצת את השוהים המוסלמים להתקין את ארוחת שבירת הצום בתנאי שדה, תוך פגיעה בכבודם ובחופש הדת שלהם

האגודה לזכויות האזרח, המוקד לפליטים ולמהגרים ורופאים לזכויות אדם הגישו היום (ד', 1.7) עתירה דחופה לבג"ץ, נוכח סירוב שב"ס לאפשר למוחזקים ב"חולות" להכניס למתקן מוצרי מזון ולהכינם במתקן. לטענת הארגונים, סירוב זה פוגע במבקשי המקלט במתקן בכל יום, אך בייחוד בימים אלה, בהם מצוין חודש הרמדאן.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

בעתירה לבג"ץ מסביר עו"ד עודד פלר מהאגודה לזכויות האזרח כי כשני שליש מהשוהים במתקן צמים ומקיימים ארוחת איפטאר, ארוחה לשבירת הצום, מדי ערב עם רדת החשיכה. "כיוון שהם אינם מורשים להכניס למתקן מזון ולהכינו שם, הצמים אנוסים לצאת מדי ערב למדבר, ולקיים בו, על הארץ, את ארוחת האיפטאר. את ארוחותיהם הם מבשלים בתנאי שדה על גבי מדורות, שאותן הם מבעירים מזרדים שקוששו. אין זו דרך לקיים את מנהגי החג. תופעה משפילה זו, שמקורה אך ורק במדיניות המשיבים שלא לאפשר לשוהים במתקן להכניס אליו מזון, להתקינו ולצרוך אותו, פוגעת באופן חמור בכבודם של השוהים במתקן, בחירותם, באוטונומיה שלהם ובחופש הדת". 

מהעתירה עולה כי השוהים ב"חולות" מוחזקים במתקן בכפייה. יש בהם מבקשי מקלט ופליטים, יש בהם קורבנות רצח עם, קורבנות סחר ועבדות, קורבנות עינויים, קורבנות עבירות מין, אלימות וטראומה, בעלי מוגבלויות פיזיות או נפשיות, חולים במחלות כרוניות ואנשים מבוגרים. כל השוהים הם סודנים ואריתריאים.

מתקן "חולות" מנוהל על ידי שירות בתי הסוהר והוא ממוקם באזור קציעות במדבר. ממונה ביקורת הגבולות יכול להכניס למתקן באופן שרירותי מבקשי מקלט שאין אפשרות לגרשם מישראל. המתקן סגור בין השעות 22:00 ל-06:00, ועל המוחזקים בו להתייצב בין השעות 20:00 ל-22:00 לרישום.

השירותים במקום מינימליים ונוגעים לבריאות ולרווחה. למוחזקים אסור לעבוד מחוץ למתקן, ואין להם מקורות פרנסה מלבד "דמי כיס" בסך 16 שקל ליום. מעטים מהם יכולים לעבוד כדרך שאסירים עובדים בבתי סוהר. החוק אינו קובע כל חובה לספק במקום שירותי חינוך, שירותי דת, פעילות ספורט, תרבות, פנאי וייעוץ משפטי.

לטענת העותרים, "התפישה המעוותת העומדת ביסוד הפעלת המתקן היא כי 'כל צרכיהם' של בני אדם הם מיטה, קורת גג, מזון וטיפול רפואי. בני אנוש, לפי תפישה זו, אינם צריכים להיות אדונים לגורלם, אינם צריכים לפתח את עצמם, אינם צריכים להיות מסוגלים לעצב את סיפור חייהם, אינם זקוקים לפרטיות מחד גיסא ולחיי קהילה ומשפחה מאידך גיסא. די בשימור חייהם הביולוגיים, ותו לא". לעתירה צורפו תמונות הממחישות את סוג המזון הבסיסי הניתן במתקן, אל מול האוכל המסורתי אותו מכינים מבקשי המקלט.

בעתירה לבג"ץ מובהר כי ישנו קשר הדוק בין סוגיה זו לבין העתירה החוקתית שהגישו העותרים, הדורשת להורות על ביטול החוק למניעת הסתננות ועל סגירת המתקן: "סוגיית המזון במתקן 'חולות' אינה עומדת לעצמה. היא פרגמנט אחד בשורה של אמצעים שנועדו לתכלית אחת – לייאש את היושבים במתקן ולדחוק אותם מחוץ לישראל".

הארגונים קוראים לבית המשפט העליון לקיים דיון דחוף בעתירה.

 

בג"ץ 4581/15

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

מתקפה חזיתית של שר הפנים בשופט יורם דנציגר בעקבות הקפאת חוק המסתננים

 

בפעם השנייה תוך שנה: בג"ץ ביטל את חוק המסתננים, מתקן השהייה חולות ייסגר

 

מול גל הפגנות המסתננים: עשרות משפטנים מביעים תמיכה במדיניות הממשלה

 

גם במשמרת של הנשיא גרוניס: בג"ץ ביטל את חוק המסתננים – אינו חוקתי

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:141
קומיט וכל טופס במתנה