שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הצעת חוק חברתית מבקשת לחסל את השוק האפור ואת מונופול ההלוואות של הבנקים

חדשות

הצעת חוק חברתית מבקשת לחסל את השוק האפור ואת מונופול ההלוואות של הבנקים, צילום: צילום: Getty images Israel
הצעת חוק חברתית מבקשת לחסל את השוק האפור ואת מונופול ההלוואות של הבנקים
28/06/2015, עו"ד אורי ישראל פז

הצעת החוק שיזמה שרת המשפטים איילת שקד נועדה לתקן את הכשלים הקיימים היום בשוק המקשים על גופים חוץ בנקאיים להתחרות בשוק ההלוואות ומשמרים את המונופול של הבנקים. בנוסף, מוצע לקבוע נוסחה אחידה לחישוב תקרת הריבית ולהגדיר הלוואה בריבית נשך כעבירה פלילית

היום (א', 28.6) תעלה לוועדת השרים לענייני חקיקה הצעת חוק חברתית חדשה בשם "חוק הלוואות חוץ בנקאיות" של שרת המשפטים איילת שקד. הצעת החוק נועדה להילחם בריביות חסרות הפיקוח שיוצרות "שוק אפור", ויסייע בהגברת התחרות בשוק האשראי וההלוואות.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

הצעת החוק מאמצת חלק מהמלצות "צוות זקן", לבחינת הגברת התחרותיות בענף הבנקאות, שהוקם בעקבות ועדה בראשות פרופ' מנואל טרכטנברג (שהוא בעצמו כיום חבר כנסת מטעם "המחנה הציוני" ויו"ר ועדת העבודה והרווחה בכנסת).

הצעת החוק נועדה לתקן שני כשלים חמורים הקיימים כיום בשוק: ראשית, גופים חוץ בנקאיים מתקשים להתחרות בשוק ההלוואות כיום, ובכך משתמר מונופול הבנקים על שוק זה. כיום, אין פיקוח על הריביות שהבנקים גובים. החוק חל היום רק על גופים שאינם בנקאיים, ורק הם כפופים לתקרת הריבית. כתוצאה מכך, כללי המשחק אינם שוויוניים. לגופים שאינם בנקאיים למעשה לא כדאי להיכנס לשוק ההלוואות והם אינם שחקנים משמעותיים בשוק ההלוואות.

הכשל השני הוא הריביות הלא מפוקחות בשוק האפור – ריבית נשך. במצב שבו אנשים מתקשים לקבל הלוואות ומספר השחקנים האופציונליים למתן הלוואות קטן, האזרח פונה לשוק האפור, וחותם על עסקה עם ריבית גבוהה ביותר, אשר מכניסה אזרחים לא מעטים לצרות גדולות יותר. כיום אין הגבלה על גובה הריבית בהלוואות מסוג זה, והלוואות בשוק האפור, באופן פרדוקסלי, נחשבות חוקיות.

בין עיקרי החוק המוצע בולטות המגמות הבאות: מתן נוסחה אחידה לחישוב תקרת הריבית  לכל הגופים אשר נותנים הלוואות לאנשים פרטיים או לתאגידים קטנים, מלווה שייקח הלוואה בריבית החורגת מהתקרה המותרת בחוק יעבור עבירה פלילית של עד שלוש שנות מאסר.

לדברי שרת המשפטים שקד, מדובר ב"יוזמה שהיא רווח נקי לציבור. זהו חוק שיגביר את התחרות בשוק הלוואות, ילחם במונופול הדורסני הקיים בבנקים, ובנוסף ילחם בתופעת השוק האפור. החוק יאפשר הגדלת תחרות במתן הלוואות, על ידי כניסה של שחקנים נוספים לשוק ההלוואות בהשוואת התנאים. חשוב מכל, החוק יגדיר מתן הלוואה בריבית נשך כעבירה פלילית. הריביות הניתנות כיום בשוק האפור רצחניות ומסכנות את האזרחים. הצעת החוק, על כל פרטיה, תמנע מצב בו אדם ייקח הלוואה מתוך מצוקה כלכלית, ולא יוכל לעמוד בתנאיה".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:58
קומיט וכל טופס במתנה