שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הצעת חוק: נפגעי עבירות מין יהיו זכאים לסיוע משפטי ללא תשלום בהליך האזרחי

חדשות

הצעת חוק: נפגעי עבירות מין יהיו זכאים לסיוע משפטי ללא תשלום בהליך האזרחי, צילום: צילום: Getty images Israel
הצעת חוק: נפגעי עבירות מין יהיו זכאים לסיוע משפטי ללא תשלום בהליך האזרחי
18/06/2015, עו"ד אורי ישראל פז

הסיוע המשפטי יינתן לכל נפגע עבירה שירצה בכך, ללא מבחן הכנסה, על מנת להקל את ההליך האזרחי להרחקתו של העבריין שסיים לרצות את  עונשו ממקום העבודה או ממקום המגורים של הנפגע. שרת המשפטים: "כשם שהמדינה מנהלת את ההליך הפלילי עבור נפגע העבירה, כך עליה לנהל את ההליך האזרחי עבורם"

הצעת חוק חברתית חדשה, שתעלה על שולחן הממשלה ביום א' הקרוב במסגרת דיוני וועדת השרים לחקיקה, מציעה להעמיד לרשותם של נפגעי עבירת מין את סיועם המקצועי של עורכי הדין מהמחלקה לסיוע משפטי במשרד המשפטים. זאת, על מנת להקל עליהם את ההליך האזרחי להרחקתו של הנאשם מסביבת העבודה או ממקום המגורים.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

כיום, כאשר עבריין מין מסיים לרצות את עונשו, ונפגע או נפגעת העבירה מעוניינים להרחיק את אותו מסביבת העבודה או ממקום המגורים, עליהם לפתוח בהליך אזרחי לבית המשפט לבקשה להרחקה. זוהי זכות הניתנת לנפגעים מתוקף חוק המגבלות על עבריין מין אשר נועדה למנוע נזק נפשי חמור נוסף שעלול להיגרם לנפגעי עבירות מין מהיתקלות תדירה עם עבריין המין שפגע בהם. אף שהחוק נחקק לפני למעלה מעשור כמעט ולא נעשה בו שימוש, בעיקר בשל העובדה כי לנפגעות אין את היכולת לממן ייעוץ משפטי ולאור מחסור חמור בעורכי דין המתמחים בנפגעי עבירה.

הצעת החוק מציעה להעמיד לרשותם של נפגעי העבירה את סיועם המקצועי של עורכי הדין מהמחלקה לסיוע משפטי במשרד המשפטים. עורכי הדין של המחלקה יוכלו לספק ייצוג וסיוע משפטי לנפגעי ונפגעות העבירה ללא תמורה וללא קשר לעמידה בתנאי מבחני הכנסה רגילים. זאת, בשונה מהמקובל ביחס למקרים אחרים שבהם אזרחים נעזרים בסיוע המשפטי בכפוף למבחן הכנסה.

ההחלטה להעניק סיוע בחינם לנפגעי העבירות המיניות מגיע מתוך הבנה כי מבחינת הקורבן האירוע לא מסתיים עם הרשאת העבריין אלא ממשיך ללוות אותו בכל פעם שהוא נפגש איתו בסביבת חייו, שכן ברובם המוחלט של המקרים התוקף הוא אדם שהנפגע מכיר (שכן, בן משפחה, מכר).

לדברי שרת המשפטים איילת שקד, "כשם שהמדינה מנהלת את ההליך הפלילי עבור נפגע העבירה, כך עליה לנהל את ההליך האזרחי עבורם. מכיוון שהיחס לאירועים אלו הוא יחס לאירועים מתמשכים, על המדינה לתת סיוע מותאם. על נפגעי העבירה מוטל נטל נפשי כבד, עלינו לעשות כל מה שנדרש כחברה, על מנת להקל, ולו במעט, על הקושי איתו הם מתמודדים. אני שמחה מאד להוביל את המהלך אשר ייתן את לאלפי נפגעות ונפגעי עבירות מיניות את הסיוע המתאים. זוהי חובת המדינה".

עו"ד ליאת קליין, היועצת המשפטית לאיגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית, בירכה את משרד המשפטים על התיקון שנועד להעניק ייצוג לנפגעות ונפגעי עבירות מין באמצעות האגף לסיוע משפטי. "אנו סבורות כי ישנה חשיבות רבה לאפשר לנפגעות ונפגעי עבירות מין למצות זכותם לפי חוק ולאפשר להם לפעול להרחקת עבריין המין שפגע בהם מסביבתם ובכך לאפשר להם לשקם את חייהם ולא לחיות בפחד מתמיד ממפגש לא רצוני ותדיר עם מי שפגע בהם", אמרה עוה"ד קליין.

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

לשכת עוה"ד תעניק סיוע משפטי חינם לנפגעות אלימות עם עמותת "רוח נשית"  

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:143
קומיט וכל טופס במתנה