שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הצעת חוק: שופטים, קציני משטרה ועובדי מדינה בכירים יחויבו להגיש הצהרת הון

חדשות

הצעת חוק: שופטים, קציני משטרה ועובדי מדינה בכירים יחויבו להגיש הצהרת הון, צילום: צילום: Getty images Israel
הצעת חוק: שופטים, קציני משטרה ועובדי מדינה בכירים יחויבו להגיש הצהרת הון
17/06/2015, ליאור שדמי שפיצר

הצעת החוק שהונחה היום על שולחן הכנסת נועדה למנוע ניגוד עניינים, להגביר את השקיפות ולגלות את האינטרסים הכלכליים של בכירים במערכת אכיפת החוק, על רקע פרשיות השחיתות החמורות שנחשפו לאחרונה. החובה בהגשת הצהרות הון תהיה דומה לזו החלה כיום על נבחרי ציבור כגון שרים וחברי כנסת. הצהרות ההון יישארו חסויות ולא יפורסמו בפומבי

בצל פרשות השחיתות בצמרת מערכות אכיפת החוק הונחה היום (ד', 17.6) על שולחן הכנסת הצעת חוק הקובעת כי שופטים, קציני משטרה ועובדי מדינה בכירים יחויבו בהגשת הצהרת הון טרם מינויים ובמהלך כהונתם, זאת להגברת השקיפות ומניעת חשש לניגוד עניינים.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

את ההצעה יזם ח"כ בצלאל סמוטריץ' מהבית היהודי ועליה חתמו חברי הכנסת זוהיר בהלול, איציק שמולי, חיליק בר, מירב בן ארי ויואל חסון מהמחנה הציוני, רוברט אילטוב ושרון גל מישראל ביתנו, ישראל אייכלר ומאיר פורוש מיהדות התורה ומוטי יוגב וינון מגל מהבית היהודי.

הצעת החוק, שהוכנה בסיוע התנועה למשילות ודמוקרטיה, נוגעת לשופטים, למנכ"לים של משרדי הממשלה, לפקידים בכירים בשירות המדינה וברשויות המקומיות וכן קציני משטרה בכירים. החובה בהגשת הצהרות הון תהיה דומה לזו החלה כיום על נבחרי ציבור: שרים וסגני שרים, חברי כנסת, ראשי רשויות וסגניהם. הצהרות ההון הללו יישארו חסויות ולא יפורסמו בפומבי.

בדברי ההסבר להצעת החוק צוין כי דיווח, הנדרש כיום ביתר שאת על רקע פרשיות השחיתות שנחשפו בתקופה האחרונה, שבהן היו מעורבים בכירים במערכות אכיפת החוק, נדרש דווקא אצל בעלי תפקידים שאינם ממונים באופן ישיר על ידי הציבור ואין לציבור יכולת להדיח אותם מתפקידם אם כשלו. "החלטות המתקבלות על ידי גורמים אלה חשופות פחות, בדרך הטבע, לביקורת לגופן", נכתב בהצעת החוק. "אשר על כן, יש להקפיד שבעתיים על אמון הציבור בהליך התקין של קבלת ההחלטות ועל מקצועיותם, תום ליבם ויושרם של בעלי התפקידים, מקבלי ההחלטות. הגשת הצהרות ההון וחשיפת האינטרסים הכלכליים של מדווחים אלה יתרמו לאמון הציבור במערכות המשפט ושירות המדינה, כמו גם ברשויות המקומיות".

לדברי ח"כ סמוטריץ', "בימים אלו בהם מתגלה שאיש אינו חסין מפגעי השחיתות הציבורית והיא חדרה גם למסדרונות המשטרה, הפרקליטות ומערכת המשפט, מקבלת חשיבות השקיפות משנה תוקף. כוח ההשפעה שמצוי בידי שופטים ובכירים בשירות המדינה וברשויות המקומיות לא יורד מכוחם של נבחרי הציבור, וחוק זה יהווה מחסום נוסף במניעת שחיתות ציבורית. הצעת החוק תתרום למלחמה בשחיתות ולמעשה היא ממקדת את אור הזרקורים לעבר מחוזות בהם לא נהגה עד היום שקיפות. התמיכה הרחבה להצעה והצטרפות חברי כנסת רבים מוכיחה כי התיקון נחוץ ויגביר את אמון הציבור בשופטים ובעובדי המדינה".

מנהל התנועה למשילות ודמוקרטיה יהודה עמרני אמר כי "הסכנה לשחיתות ופגיעה בטוהר המידות גדולה יותר דווקא בקרב הפקידים והשופטים, מכיוון שעבודת נבחרי הציבור גלויה ושקופה ברובה. לפקידים בכירים ולשופטים יש גישה ויכולת הכרעה בנושאים בעלי משמעויות הרות גורל. משום מה, עד היום הם היו פטורים מהגשת הצהרת הון. תיקון החוק יגביר את טוהר המידות בשירות הציבורי ואת אמון הציבור בעובדי המדינה הבכירים".

בקרוב תובא ההצעה בפני ועדת שרים לחקיקה.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:194
קומיט וכל טופס במתנה