שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הצעת החוק לשינוי מקיף בלשכת עורכי הדין עברה בוועדת השרים לענייני חקיקה

חדשות

הצעת החוק לשינוי מקיף בלשכת עורכי הדין עברה בוועדת השרים לענייני חקיקה, צילום: צילום:  Getty images Israel
הצעת החוק לשינוי מקיף בלשכת עורכי הדין עברה בוועדת השרים לענייני חקיקה
15/06/2015, עו"ד אורי ישראל פז

יום לפני הבחירות לראשות הלשכה, אושר התיקון לחוק שהעלתה שרת המשפטים איילת שקד, הקובע בין היתר כי הוועד המרכזי של הלשכה יבוטל, מספר חברי המועצה הארצית יפחת מ-48 ל-24 וייערכו שינויים במבחן ההסמכה. שקד: "מחר ייקבע מי הבוס, ואני רוצה להעביר את החוק היום"

יום לפני הבחירות לראשות לשכת עורכי הדין ולוועדי הלשכה: ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (ב', 15.6) את חוק לשכת עורכי הדין שהעלתה שרת המשפטים איילת שקד. חלק מחברי ועדת השרים לחקיקה נמנעו בהצבעה, ואילו השר זאב אלקין הביע התנגדות להצעת החוק החדשה במהלך הדיון המקדים והצביע נגד אישורה.

קצפו של השר אלקין יצא נגד העיתוי של ההצבעה, וזה אמר כי נכון יהיה לדון בה רק לאחר הבחירות בלשכה מחר ולקדם אותה תוך הידברות עם הנציגים הנבחרים. אך השרה שקד סירבה לדחות, ובליכוד איימו שיגישו ערר על ההצעה. בתגובה זעמה השרה שקד על הדברים, ואמרה כי כשם שהיא לא מתערבת בענייני המשרדים האחרים של השרים, כך היא מצפה שלא יתערבו בענייני משרדה. "נראה מי יהיה השר שיגיש ערר על ההצעה הזאת", אמרה לשרים בישיבה.

למרות הוויכוח וההתעקשות של השרה שקד, סירב השר אלקין להסיר את התנגדותו להצעת החוק, וכפשרה הסכימה השרה שקד להמתין כחודש ימים עם ההצעה ולקדם אותה לקריאה ראשונה תוך הידברות עם הנציגים: "החוק לא רלוונטי לקדנציה הנוכחית", אמרה שקד בדיון. "ההצעה עברה ועדת שרים בקדנציה הקודמת גם אם בגרסה מרוככת יותר. אני רוצה להעביר דווקא היום את ההצעה כדי שזה לא יהיה חוק שתלוי במי שינצח בבחירות מחר. מחר ייקבע מי הבוס ואני רוצה להעביר את זה היום".

שרת המשפטים שקד הוסיפה כי "ההתנהלות של הלשכה כרגע ממש לא בריאה. כולכם יודעים את זה. לי יש אינטרס להיות איתם בסדר ואני מעוניינת לעשות את זה בהידברות. כולם פוחדים להתעסק עם זה. מספיק כבר עם הפחד".

יצוין כי על פי ההצעה של השרה שקד, יבוטל הוועד המרכזי של לשכת עורכי הדין. יושב ראש הלשכה יוגדר כיושב ראש המועצה הארצית, שתהפוך לגוף היחיד בעל הסמכויות בלשכה. המהלך יהיה בניגוד למציאות הקיימת כיום, לפיה לכל אחד מחמשת המחוזות בלשכה יש ועד פעיל משל עצמו. למעשה, הצעת החוק מבטלת את המחוזות בלשכת עורכי הדין.

עוד מוצע בחוק של הרה שקד כי מספר חברי המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין יופחת במחצית: מ-48 חברים ל-24 חברים בלבד. סעיפים אחרים של הצעת החוק החדשה נוגעים להסדרת תקציב לשכת עורכי הדין והגברת השקיפות בכל הנוגע לפעילות הלשכה.

כמו כן, מוצע בחוק של השרה שקד לערוך שינויים במבחן ההסמכה לעורכי דין, כך שיישאלו שאלות מהותיות ולא רק טכניות, וכן להקים גוף של נציב קבילות לבחינת תנאי ההעסקה של המתמחים במשרדי עורכי הדין.

הצעת החוק גם מעניקה סמכות לשר המשפטים להורות על הליכה לבחירות לראשות לשכת עורכי הדין, לפי שיקול דעתו, כמו גם להורות ללשכת עורכי הדין למלא את התפקיד המוטל עליה אם יימצא כשל חמור בתפקודה.

"הפוליטיקה הפנימית והצורה שבה מתנהלת לשכת עורכי הדין פוגעות באופן אנוש ביכולת התפקוד שלה ובביצוע תפקידיה הן כלפי עורכי הדין והן כלפי הציבור", אמרה שרת המשפטים שקד עם פרסום הצעת החוק שלה. "אני מגישה את הצעת החוק הזו דווקא לפני הבחירות ללשכה, כשברור שהעניין אינו פרסונלי".

בעקבות אישור הצעת החוק לשינוי מקיף בלשכת עורכי הדין בוועדת השרים לענייני חקיקה, אמר ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד דורון ברזילי, כי "על הצורך לשינוי מבנה הלשכה, ביטול מנגנוני היתר, הפחתת דמי החבר בשיעור ניכר, יצירת שקיפות, חיזוק משילות ומתן שירות טוב יותר לחבריה, התרעתי פעם אחר פעם מעל כל במה אפשרית, ואני שמח כי מאבק זה נשא פרי. אני מודה לשרת המשפטים שראתה לנכון לקדם הצעה זו, ושמח שאף היא סבורה כי מבנה הלשכה הנוכחי יוצר מצב שבו אינטרסים זרים ולא ענייניים פגעו בתפקודה המלא ובאחידות מאבקיה והחלטותיה, עד כדי פגיעה במשילות של הלשכה והעומד בראשה".

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:156
קומיט וכל טופס במתנה