שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > חברה שפיטרה עובדת בהיריון ללא היתר תשלם קנס פלילי מרתיע של 180 אלף שקל

חדשות

חברה שפיטרה עובדת בהיריון ללא היתר תשלם קנס פלילי מרתיע של 180 אלף שקל , צילום: צילום: Getty images Israel
חברה שפיטרה עובדת בהיריון ללא היתר תשלם קנס פלילי מרתיע של 180 אלף שקל
14/06/2015, עו"ד אורי ישראל פז

ביה"ד לעבודה דחה את טענת מנהלי החברה כי הפיטורים נבעו ממצבה הכלכלי של החברה בסגירתה, לאחר שהתברר כי הם המשיכו בעבודתם וכן בביצוע הזמנות והתחייבויות שקיבלו על עצמם בחברה. משרד הכלכלה יוציא לאור זכותון המכיל את עיקרי חוק עבודת נשים, שיופץ במרכזי בריאות האישה בקופות החולים ובאתר המשרד

בית הדין לעבודה הטיל קנס פלילי מרתיע בסך של 180 אלף שקל על חברה שפיטרה עובדת בהריון והעומדים בראשה. שופטת בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, שרה מאירי, הרשיעה את חברת אפיק הראל – עריכות מעגלים מודפסים בע"מ ומנהליה בפיטורים שלא כדין ופגיעה בהכנסה של עובדת שהייתה באותה עת בהריון, בניגוד לחוק עבודת נשים.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

גזר הדין ניתן כתוצאה מחקירה שנערכה במשרדי החברה על ידי מפקחת מחוז מרכז באגף האכיפה של משרד הכלכלה, יעלה גלילי. בחקירה נמצא כי באוגוסט 2008 פיטרה החברה עובדת בהריון שהועסקה אצלה וזאת בניגוד להוראות חוק עבודת נשים הקובע כי אין לפטר אישה בהריון המועסקת אצל מעסיק שישה חודשים ומעלה ללא שניתן לכך מראש היתר ממשרד הכלכלה. כמו כן, התגלה כי החברה פגעה בהכנסת העובדת, שעה שלא שילמה את מלוא שכרה במהלך התקופות המוגנות הקבועות לעניין זה בחוק עבודת נשים. 

לאחר איסוף הראיות וגיבוש חומר החקירה בתיק, הגיש משרד הכלכלה לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, באמצעות עו"ד ישראל שניידרמן, כתב אישום נגד חברת אפיק הראל בע"מ ושני מנהליה, שבו הואשמה החברה ומנהליה בפיטורי עובדת בהריון ללא היתר וכן בפגיעה בהכנסה כאמור בניגוד לחוק עבודת נשים.

לאחר שבדצמבר 2014 הרשיע בית הדין את חברת אפיק הראל ומנהליה בעבירות המיוחסות להם, בתום שמיעת הראיות בתיק מטעם הצדדים, גזר לאחרונה בית הדין (4.5) על החברה קנס פלילי בסך של 100 אלף שקל, וכן גזר קנס פלילי על כל אחד מהמנהלים בסך של 80 אלף שקל. בנוסף, חייבה השופטת מאירי את הנאשמים לחתום על התחייבות להימנע מביצוע עבירה זו למשך שלוש שנים שאם לא כן יחויבו בתשלום הקנס הקבוע בחוק.

השופטת מאירי דחתה בהכרעת הדין המרשיעה את טענות ההגנה של הנאשמים וציינה כי החברה ומנהליה לא פנו אל הממונה על עבודת נשים במשרד הכלכלה לצורך קבלת היתר לפיטורי העובדת טרם פיטוריה. כמו כן, אף שנימקו את הפיטורים במצב הכלכלי של החברה (בסגירתה), עלה  כי מנהלי החברה המשיכו בעבודתם וכן בביצוע הזמנות והתחייבויות שקיבלו על עצמם בחברה.

עו"ד יובל אברהם, ממונה בתביעה במשרד הכלכלה, מסרה כי "הפסיקה המרתיעה שניתנה בתיק זה עולה בקנה אחד עם תכליתו של חוק עבודת נשים, הקובע הוראות שמטרתן, בין היתר, להגן ולשמור על זכויותיהן של נשים בתקופת ההיריון. משרד הכלכלה נחוש לנקוט בכל ההליכים הדרושים כנגד מעסיקים ונושאי משרה בתאגיד, אשר יימצאו מפרים הוראות חוק זה ופוגעים בזכויות מוגנות המוקנות מזכותו. יודגש כי הליכים אזרחיים והסכמי פשרה בין מעסיק לעובדים אינם פוטרים את המעסיק מנקיטה בהליכים ככל שהפר את הוראות החוק. במקרים של פגיעה בזכויות המוגנות לפי החוק, יהיו המעסיקים ונושאי המשרה צפויים לאכיפה מוגברת ולענישה הולמת".

לדברי יפה סולימני, מנהלת מינהל הסדרה ואכיפה במשרד הכלכלה, "מינהל הסדרה ואכיפה שם דגש על הגנה על זכויותיהן של עובדות ועובדים הנמצאים בטיפולי פוריות, הריון ולידה. חשוב שמעסיקים ומנהלים יהיו מודעים להוראות חוק עבודת נשים ולסנקציות שיוטלו עליהם בעקבות הפרתן, כשסנקציות אלו יכולות להיות עיצום כספי עד גובה של 35,740 שקל לכל הפרה וכן הגשת כתב אישום – כשהעונש בדין הפלילי על הפרת חובה חוקית כלפיי העובד\ת עלול להסתכם בעד שישה חודשי מאסר או קנס של 150,600 שקל".

במשרד הכלכלה מציינים כי בעקבות פניות ושאלות הצצות בהקשרים של טיפולי פוריות, הריון ולידה הוחלט להוציא לאור זכותון המכיל את עיקרי חוק עבודת נשים וזאת במטרה להנגיש את המידע בנושא למעסיקים ועובדים. הזכותון יוצא בשפות העברית והערבית, ומופץ בבתי החולים ברחבי הארץ וכן במרכזי בריאות האישה של קופות החולים. בנוסף, ניתן למצוא אותו בגרסה אינטרנטית – באתר משרד הכלכלה".

משנת 2011 נפתחו 264 תיקים כנגד מעסיקים שנחשדו שהפרו את חוק עבודת נשים. ב-18 תיקים ניתנו עיצומים כספיים על סך 426,130 שקל וכן ניתנו 33 התראות מינהליות. כמו כן, הוגשו על ידי המשרד 35 כתבי אישום נגד מעסיקים שהפרו את חוק עבודת נשים, וניתנו 14 הרשעות  ושבעה גזרי דין נגד מעסיקים שהורשעו בגין עבירות על חוק עבודת נשים.

 

ת"פ 43312-07-10

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

חברות שפיטרו עובדות בהריון ללא היתר ישלמו קנסות בסך עשרות אלפי שקלים

 

מבקר המדינה: משרד הכלכלה אינו מפקח על הפרת זכויות עובדים בשכר נמוך

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:111
קומיט וכל טופס במתנה