שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > פרשת רונאל פישר: אלון חסן זומן לשימוע, ערן מלכה הודה בהסדר טיעון והורשע

חדשות

פרשת רונאל פישר: אלון חסן זומן לשימוע, ערן מלכה הודה בהסדר טיעון והורשע, צילום: עו"ד רונאל פישר. צילום: רונן פדידה
פרשת רונאל פישר: אלון חסן זומן לשימוע, ערן מלכה הודה בהסדר טיעון והורשע
11/06/2015, עו"ד אורי ישראל פז

הפרקליטות הודיעה אתמול ליו"ר ועד עובדי נמל אשדוד לשעבר, שחשף את השחיתות בצמרת המשטרה, כי היא שוקלת להעמידו לדין בשוחד, מרמה והפרת אמונים, בכפוף לשימוע. אתמול הוגש לבית המשפט כתב אישום מתוקן נגד המעורבים בפרשה, בעקבות ההסכם עם קצין המשטרה לשעבר ערן מלכה

לבית המשפט המחוזי בירושלים הוגש אתמול (ד', 11.6) כתב אישום מתוקן הוגש בפרשת השחיתות בצמרת המשטרה המכונה על שמו של עו"ד רונאל פישר. לפני כשבוע חתמה המחלקה לחקירת שוטרים על הסכם עם קצין המשטרה לשעבר ערן מלכה, המואשם בעבירות שוחד, מרמה, הפרת אמונים ועבירות נוספות, מכוחו מסר מלכה עדות מפורטת המצדיקה המשך חקירה. ההסכם, שאינו מעניק למלכה הקלות בעונש המאסר הצפוי לו כפועל יוצא מחומרת מעשיו, הוצג לפני בית המשפט המחוזי בירושלים. ועל בסיס הודאתו הורשע בעבירות המיוחסות לו, בהן שורה ארוכה של עבירות קבלת שוחד, מרמה והפרת אמונים והלבנת הון.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

בכתב האישום המתוקן הושמט מלכה מרשימת הנאשמים סביב הפגישה הלילית, שבה לטענת מח"ש פעלו עוה"ד רונאל פישר ורות דוד כדי לשבש את החקירה, והאישום בדבר השמדת ראיה הומר בעבירה של שיבוש הליכי חקירה.

בכתב האישום מתואר מלכה כמי ששירת במשטרה כקצין חקירות אשר שימש כראש צוות בדרגת רב פקד ביחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (היאל"כ), שהיא חלק מיחידת להב 433 ותפקידה לבצע חקירות רגישות בתחומי פשיעה כלכלית חמורה אגב חשיפת אנשיה למידע מודיעיני רגיש. החל ממאי 2012, הכיר עו"ד רונאל פישר את מלכה במסגרת תפקידו בעקבות מעורבותו של פישר כעורך דינו של אחד המעורבים בפרשה שנחקרה ביאל"כ.

בתקופה הרלוונטית לכתב האישום, הנאשמת המרכזית השלישית בפרשה, עו"ד רות דוד, כיהנה בעברה כפרקליטת מחוז תל אביב בפרקליטות המדינה, ולאחר פרישתה חברה בדצמבר 2013 לעו"ד פישר והם עבדו יחדיו במשרד. לימים באוגוסט 2014 אף הצטרפה אליו למשרד כשותפה בכירה. 

כתב האישום המתוקן מתאר את השיטה המושחתת שבה פעלו שלושת הנאשמים המרכזיים בפרשה: ערן מלכה, אשר שימש בתקופה הרלוונטית לכתב האישום קצין חקירות מנוסה, עורך דין בהשכלתו, אוצר בידיעתו בתוקף תפקידו סודות כמוסים של יחידות החקירה הרגישות ביותר ביחידת להב 433, ויחידות חקירה נוספות, בין מחקירות אותן ניהל בעצמו ובין מאלה עליהן למד מעמיתיו. במהלך שירותו ארוך השנים נחשף מלכה, בין היתר, למידע מודיעיני רגיש ביותר, שחשיפתו עלולה לפגוע באינטרסים ציבוריים מן המעלה העליונה. פרטים רגישים מתוך המידע האמור שהחזיק מלכה בנאמנות מכוח תפקידו, הוא חלק לאורך התקופה הרלוונטית לכתב האישום עם עו"ד פישר, אשר הפך להיות לו לשותף סוד לצורך קידום ענייניהם הכלכליים המשותפים. מלכה "לא בחל בשיבוש חקירות סמויות רגישות להן היה שותף ובמכירת מידע מתוכן תמורת בצע כסף, תוך פגיעה קשה בערכי המשטרה", מתואר בכתב האישום.

עו"ד פישר, המכונה בכתב האישום "אדם מרושת היטב בקהלים שונים", מואשם בכך שהוא "ניצל את מעמדו הציבורי, קשריו הענפים וכישוריו כדי לסחור במידע, תוך שהוא אינו בוחל במעשי שיבוש חקירה חוזרים ונשנים של חקירות סמויות ורגישות ביותר, אגב עריכת מניפולציות מתוחכמות ומצגים, המערבים אמת ובדיה, אל מול גורמים שונים, והכל מתוך תאוות בצע חסרת מעצורים של השניים, אשר חברו להם יחד".

לאחר שמעלליהם החלו להיחשף ונפתחה נגדם חקירת מח"ש, פעלו מלכה ופישר באופן נמרץ לשבש אף את חקירתם הם במח"ש, ואף הצליחו בשלב המוקדם של החקירה באופן חלקי – אך אפקטיבי לעשות כן, עד כדי כך שלאורך מספר חודשים, נקלעה החקירה למבוי סתום, שנפרץ בסופו של דבר עם הצלחת גורמי החקירה לבצע חדירה למכשירים הניידים של מלכה ומזכירתו של פישר.

הסדר טיעון סמוי מהעין

ההליך המשפטי בפרשה זו מתנהל באופן מפתיע במקביל להליכי החקירה שטרם מוצו. המחלקה לחקירות שוטרים הודיעה במקביל לשופט משה סובל כי ייתכנו תיקונים נוספים בכתב האישום, בהתאם להתפתחויות בחקירה.

סנגורו של פישר, עו"ד פרופ' רון שפירא, מסר שההגנה טרם קיבלה את מלוא חומר החקירה למרות צווים של בית המשפט. פרופ' שפירא טען כי הסדר הטיעון עם מלכה נעשה בצורה סמויה מן העין עוד לפני ההודעה הרשמית עליו, וכי מסיבה זו מוסתר ממנו חומר החקירה. עו"ד שפירא ציין בדיון כי כתב האישום מנוסח "ככתבי שירה וכתבי מליצה", ולא בצורה המקובלת בכתיבה משפטית, וכולל אישומים שאינם מגובים בתיאור עובדתי. לדבריו, כתב האישום נוסח בצורה שמטרתה ניהול המשפט באמצעות דעת הקהל וליצור אווירה ציבורית נגד פישר.

סנגורה של רות דוד, עו"ד יאיר גולן, אמר שכתב האישום הוגש מתוך ידיעה שהחקירה תימשך לאחריו, הוא מוגש לשיעורין וההגנה לא קיבלה חומרי חקירה חשובים מאוד.

סנגורו של יאיר ביטון, עו"ד איתן פלג, אמר כי "כתב האישום הזה הוא הקדמה לפתיח של המבוא, והוא הוגש כנראה כי רצו להשאיר נאשמים אלו ואחרים במעצר", ולכן טרם הקריא לביטון את כתב האישום. "יש רושם שזה נעשה בכוונת מכוון, וכל הזמן החקירה מתגלגלת עם כתב האישום", הוא הוסיף.

סנגורו של שי ברס, עו"ד יואב סננס, אמר שגם הוא אינו ערוך למתן תשובה לכתב האישום, שכן הוא קיבל רק חלק מחומר החקירה ורק לפני שישה ימים והשבוע. סנגורם של אביב ויוסף נחמיאס, עו"ד ד"ר יעקב וינרוט, גם הוא חזר על כך שחומרי החקירה לא הועברו לסנגורים במלואם.

מנגד הגיבה התובעת, עו"ד קרן אלטמן, כי חומרי החקירה הועברו, למעט תמלולי המדיה המגנטית שעדיין אינם מוכנים והחומרים שעליהם תבקש המדינה להוציא תעודת חיסיון. עו"ד אלטמן אישרה שלא הועברו החומרים שנאספו לאחר הגשת כתב האישום ובמרכזם עדותו של השוטר מלכה, כי המדינה תבקש עליהם תעודת חיסיון בחתימת השר לביטחון פנים גלעד ארדן.

השופט סובל החליט כי לרשות מח"ש יעמדו עוד שמונה ימים כדי לבית המשפט האם ומתי הועבר החומר להחלטתו של השר ארדן ומתי זו צפויה להתקבל. לגבי יתר חומרי החקירה שלאחר הגשת כתב האישום, קבע השופט סובל כי על הסניגורים להגיש בקשה לשופט כרמי מוסק (הדן בבקשות למעצר עד תום ההליכים). השופט סובל קבע דיון למתן תשובות הנאשמים לכתב האישום ליום 6.7.15.

הפרת אמונים של עובד ציבור

בתוך כך, פרקליטות מחוז דרום (פלילי) הודיעה אתמול (ד', 10.6) לסנגוריהם של שישה חשודים בפרשת נמל אשדוד, כי היא שוקלת להעמידם לדין בעבירות שונות – כל אחד לפי חלקו – וזאת בכפוף לשימוע שייערך להם. החלטה זו התקבלה על דעת פרקליט המדינה עו"ד שי ניצן.

בין החשודים המרכזיים בפרשה הוא אלון חסן, יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד לשעבר, אשר היה זה שחשף את השחיתות בצמרת המשטרה כלקוחו לשעבר של עו"ד רונאל פישר.

אלו החשודים שנשקלת העמדתם לדין וכן העבירות המיוחסות לכל אחד:

אלון חסן – לקיחת שוחד, בקשת שוחד, מרמה והפרת אמונים של עובד ציבור ובתאגיד,  סחיטה באיומים, קשירת קשר לביצוע פשע, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים של עובד ציבור, הלבנת הון, עבירות מס ועוד. 

שוקי סגיס – מנכ"ל נמל אשדוד לשעבר - מרמה והפרת אמונים של עובד ציבור ובתאגיד, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות.

דוד חסן, יניב בלטר ואורי בלטר – שעל פי כתב החשדות שהועבר לחשודים היו שותפיו לעסקים של אלון חסן – קשירת קשר לביצוע פשע, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, הלבנת הון, עבירות מס ועוד. כן נשקלת העמדתם לדין כשותפים ללקיחת שוחד, בקשת שוחד, מרמה והפרת אמונים של עובד ציבור ובתאגיד. לדויד חסן וליניב בלטר מיוחסת גם עבירת סחיטה באיומים.

חברת "דנה לוגיסטיקה" – שלפי החשד כל החשודים, מלבד שוקי סגיס, היו בעלי אינטרסים כלכליים בה - קשירת קשר לביצוע פשע (הלבנת הון ושוחד), לקיחה ובקשת שוחד, איסור הלבנת הון, עבירות מס ועוד. 

חקירת הפרשה החלה במסגרת כוח המשימה "נמלי ים" ונוהלה ע"י להב 433 (יאל"כ) שבמשטרת ישראל, יחד עם יחידת יהלו"ם שברשות המיסים, בליווי צמוד של פרקליטות מחוז דרום (פלילי ואזרחי) והרשות לאיסור הלבנת הון. 

בחינת ממצאי החקירה וגיבוש כתב החשדות טופלו באמצעות צוות הפרקליטים עמיחי חביביאן, צחי יונגר, שלום שיפר ועפרה לוי מפרקליטות מחוז דרום (פלילי) ובהנחייתו של פרקליט המדינה, שי ניצן ומשנהו לעניינים פליליים, אלי אברבנאל. ההליכים האזרחיים הנוגעים לפרשה זו טופלו באמצעות עורכי הדין אנטוניוס (טוני) מרשי וטל שטיין מפרקליטות מחוז דרום (אזרחי).

השגת חוזים למקורבים

כתב החשדות מתאר את התנהלותם ומעשיהם הפליליים, על פי החשד, של אלון חסן, יו"ר ועד העובדים בנמל דאז, ושל מנכ"ל הנמל דאז, שוקי סגיס, בצוותא עם יתר החשודים, ומפרט חשד להפקת טובות הנאה אסורות לאלון חסן ולמקורביו, בהיקף של מיליוני שקלים, מפעילות תפעולית שהתנהלה בתחומי נמל אשדוד במהלך השנים 2013-2010, וזאת, בין היתר, על ידי ניצול מעמדו של חסן להשגת התקשרויות כספיות פסולות לחברת דנה לוגיסטיקה, שבעליה היו קשורים אליו קשר הדוק.

על פי כתב החשדות, בתקופה לעיל, אפשרו שוקי סגיס ואלון חסן לחברת דנה לוגיסטיקה, שהינה חברה פרטית, המורכבת מבני משפחתו של אלון חסן וממקורביו האישיים והעסקיים, לפעול בתוך נמל אשדוד על מנת לקדם את תועלתו הכספית והאישית של אלון חסן ומקורביו.

אלון חסן ושוקי סגיס פעלו, לכאורה, בניגוד עניינים חריף לתפקידם הציבורי, ובדרכי מרמה, כדי שחברת דנה לוגיסטיקה תקבל חוזים ועבודות מלקוחות מובילים בנמל. על פי החשד, כל החשודים ניצלו את תלותם הכלכלית של אותם לקוחות בנמל ובוועד העובדים, והציגו בכזב את חברת דנה כגורם ששכירת שירותיו הכרחית לפתרון בעיותיהם של לקוחות הנמל מול הנמל וועד העובדים שלו. התקשרויות אלה, שהלקוחות נאלצו להתקשר בהן עם חברת דנה לוגיסטיקה, הזרימו לקופתה של חברת דנה עשרות מיליוני שקלים, שהועברו בחלקם לאלון חסן באמצעות עסקיו הפרטיים, ואף שימשו חלק מהחשודים לעסקאות בינלאומיות של סחר בדלק גנוב והלבנת הון. יצוין כי כתב החשדות אינו מייחס למנכ"ל שוקי סגיס קבלת כספים לכיסו.

עוד על פי כתב החשדות, אלון חסן, לצד עבודתו בתפקיד יו"ר נמל אשדוד, החזיק גם בעסקים פרטיים, לרבות חברת הופס העוסקת בייצור חומרי ניקוי. נוכח מודעתו של חסן למניעה המשפטית באשר ליכולתן של חברות שבבעלותו לספק מוצרים ושירותים ישירות לנמל, התקשר חסן עם חברה אחרת, המוחזקת בבעלות קרובת משפחתו וחברו, ופעל בעצמו ובאמצעות עובדי נמל אחרים מטעמו, לעתים תוך הפעלת לחץ ובמרמה, כדי להבטיח שהצעות המחיר שהוגשו על ידי חברה זו הן שיזכו במכרזי הנמל.

בדרך זו הצליח חסן לוודא שהחברה שהוא בעליה תספק לנמל – תחת מסווה ובמרמה – את חומרי הניקוי באופן קבוע, בהיקף שהגיע לכמיליון שקלים במהלך השנים 2013-2010, וזאת תוך ביצוע עבירות מרמה והלבנת הון. על פי החשד, פעל אלון חסן בניגוד עניינים חריף, תוך פגיעה באינטרסים של חברת הנמל, בטוהר המידות ובאמון הציבור בחברת הנמל ועובדיה וכן פגע גם בשוויון הזדמנויות ובטוהר הליך הצעות המחיר בנמל כלפי ספקים וביכולת הנמל להשיג התקשרויות כדאיות יותר. על פי החשד, המנכ"ל דאז, שוקי סגיס, ידע על הבעייתיות בהקשר זה, ואף על פי כן נמנע באופן שיטתי מלעצור התקשרות פסולה זו.

אלון חסן הכחיש בתוקף בתגובה לחשדות נגדו את כל החשדות המיוחסות לו, תוך שהוא מצביע על העיתוי שבו הוא מזומן לשימוע: יום הרשעתו של ערן מלכה בעבירות שחיתות חמורות בפרשה שחסן הביא לחשיפתה לאור השמש.

 

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

כתב האישום נגד רונאל פישר: כך התבצע הסחר במידע מתוך חקירות המשטרה

 

איש העסקים עופר נמרודי ומנכ"ל מע"צ לשעבר נעצרו לחקירה בפרשת רונאל פישר

 

תנועת אומ"ץ מבקשת מוועדת האתיקה להשעות את עו"ד רונאל פישר מהלשכה

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:196
קומיט וכל טופס במתנה