שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > משרד הכלכלה יפרסם לראשונה את הגופים בעלי היתר העסקה ביום המנוחה השבועי

חדשות

משרד הכלכלה יפרסם לראשונה את הגופים בעלי היתר העסקה ביום המנוחה השבועי, צילום: שר הכלכלה אריה דרעי. צילום: יעקב כהן
משרד הכלכלה יפרסם לראשונה את הגופים בעלי היתר העסקה ביום המנוחה השבועי
09/06/2015, עו"ד אורי ישראל פז

מתן היתרים חדשים יהיה כרוך בפרסום עצם קיומו של ההיתר ופרטי העסק באתר משרד הכלכלה. במשרד הכלכלה מתכוונים לפנות לחברות ולגופים המחזיקים בהיתרים אלו ולהעניק להם הזדמנות לבצע הערכה מחודשת לגבי המשך ההחזקה בהיתר שניתן להם

בהנחיית שר הכלכלה, אריה דרעי, יפרסם משרד הכלכלה בשבועות הקרובים את פרטי כלל המעסיקים המחזיקים ב"היתר מיוחד" להעסקה במנוחה השבועית. המדובר ברשימה הכוללת כ-400 היתרים, המתחדשים מעת לעת, בהתאם לצורך והעילות הקבועות בחוק. ההחלטה התקבלה בדיון שקיים השר דרעי בעקבות פניית גופים שונים, אשר פנו בהתאם לחוק חופש המידע, לקבל רשימה זו.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

חוק שעות עבודה ומנוחה אוסר על העסקת עובדים ביום מנוחתם השבועית. על פי חוק, יום המנוחה השבועית לעובד יהודי הוא שבת, ועובד שאינו יהודי, יכול לבחור בין שלוש אופציות – שישי, שבת, או ראשון (יום קבוע). בכדי להתיר העסקת עובד במנוחתו השבועית, נדרשים המעסיקים לאחד משניים: להיתר כללי – לענף שלם כמו מלונאות, בתי אוכל והיתרים נוספים הקבועים במסגרת הסטטוס קוו, או היתר מיוחד, אשר ניתן למעסיק ספציפי, כמו מפעל תעשייתי, חברה עסקית, חברה ממשלתית ואפילו ערוצי חדשות.

החוק גם קובע את העילות להענקת היתרים וקובע את סמכות שר הכלכלה, שהואצלה לאגף ההסדרה שבמינהל הסדרה והאכיפה של חוקי העבודה, לספק היתרים רק אם שוכנע שהפסקת העבודה במסגרת המנוחה השבועית – כולה או חלקה – עלולה לפגוע: בביטחון המדינה, בביטחון הגוף או הרכוש (ביטחון הציבור\רפואת חירום) בכלכלה, בתהליך עבודה המחייב פיקוח צמוד, וכן על מנת לענות על צורך המהווה סיפוק צרכים חיוניים לציבור או לחלקו, כגון שירותים בתחום התשתיות, תמיכה של ספקי אינטרנט, טלפוניה או כבלים). כל הגופים המחזיקים בהיתר מחויבים לדווח על אופן ניצול ההיתר. כמו כן, מדגישים במשרד הכלכלה כי היתרים הניתנים משמשים עבור תהליך מסוים וספציפי, וכי בשום מקרה לא מתאפשר לגוף בעל היתר לעשות בו שימוש לפעילות אחרת – פעילות שאינה חיונית ומחויבת מציאות – בהתאם לעילות הקבועות בחוק.

בהתאם להנחיית השר דרעי, תותאם מדיניות חשיפת ההיתרים להעסקת עובדים ביום המנוחה השבועית, למדיניות פרסום ההיתרים האחרים הניתנים על ידי המשרד (רישוי עיסוקים, רישוי קבלני שירותים, רישוי אדריכלים ומהנדסים וכיו"ב). משרד הכלכלה יעלה לאתר האינטרנט – כבר בשבועות הקרובים – רשימה מלאה ככל הניתן של בעלי ההיתרים, שתכלול את המידע הבא: מספר ח.פ החברה או מספר עוסק מורשה, שם החברה, תוקף ההיתר, העילה הכללית למתן ההיתר, פירוט המשקף את הצורך הייחודי בגינו ניתן ההיתר וכן את כמות העובדים הנכללים בהיתר.

עוד מבהירים במשרד הכלכלה לכל מבקש היתר חדש כי מתן ההיתר כרוך בפרסום עצם קיומו של ההיתר ופרטיו באתר משרד הכלכלה. עם זאת, ולאור העובדה שהגופים המחזיקים בהיתרים כיום לא נתנו דעתם על הפרסום הצפוי, במשרד הכלכלה מתכוונים לפנות בכתב לחברות ולגופים המחזיקים בהיתרים אלו ולהעניק להם הזדמנות לבצע הערכה מחודשת לגבי המשך ההחזקה בהיתר שניתן להם על ידי המשרד. 

לדברי שר הכלכלה דרעי, "זכותו של האזרח למידע על פעילות הרשויות הציבוריות, מחייבת אותנו לשיקול דעת משמעותי ואיזון ראוי שבין זכות הציבור לדעת וזרימה חופשית של מידע, לבין שמירה על המידע במקרים בהם הדבר נדרש באמת. כאשר ישנה נגישות לכל הרישיונות וההיתרים שמנפיק משרד הכלכלה, אין שום סיבה כי לא יינתן מידע דווקא באשר להיתר עבודה בשבת. מעסיקי עובדים בשבת, צריכים לדעת שגם ההיתר הניתן להם, כמו לבעלי רישיונות והיתרים אחרים, אינו חסוי ויפורסם בשקיפות מלאה".

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:44
קומיט וכל טופס במתנה