שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > שרת המשפטים מקדמת מתן הפטר לחייבים מוגבלים בהיקף של 10 מיליארד שקל

חדשות

שרת המשפטים מקדמת מתן הפטר לחייבים מוגבלים בהיקף של 10 מיליארד שקל, צילום: צילום: istock
שרת המשפטים מקדמת מתן הפטר לחייבים מוגבלים בהיקף של 10 מיליארד שקל
07/06/2015, עו"ד אורי ישראל פז

ועדת השרים לחקיקה אישרה היום את הצעת החוק למתן הפטר בהוצאה לפועל לחייבים מוגבלים באמצעים, המצויים במצב חסר תקווה לפירעון מלוא חובותיהם. הצעת החוק מתמקדת בחייבים מחוסרי נכסים, שהסתבכו בתום לב בחובות, עומדים בצו החיוב בתשלומים ונאלצים לשאת בעול הגבלות שונות שאינן מאפשרות להם להשתקם

בשורה לחייבים: ועדת השרים לחקיקה אישרה היום (א', 7.6) את הצעת החוק למתן הפטר לחייב מוגבל באמצעים בהוצאה לפועל. מדובר בהוראת שעה שאושרה על ידי ממשלת נתניהו הקודמת, בכפוף לתיאומים שונים, וכעת הובאה לאישור הממשלה הנוכחית. שרת המשפטים איילת שקד העלתה את ההצעה לאישור ועדת שרים. להערכת משרד המשפטים, היקף הפטור שיינתן לעשרות אלפי חייבים יעמוד על כ-10 מיליארד שקל.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

הצעת החוק, שגיבושה נעשה בשיתוף רשות האכיפה והגבייה (ההוצאה לפועל), משקפת עקרונות ברוח שנת השמיטה. מטרת התיקון היא להסמיך את רשמי ההוצאה לפועל ברשות האכיפה והגבייה, בהוראת שעה לשלוש שנים, לתת הפטר ל"חייבים מוגבלים באמצעים" שהליכי הגבייה מולם אינם צפויים להביא תועלת משמעותית לנושים.

הצעת החוק באה לסייע לעשרות אלפי אנשים שמטופלים כיום במערכת ההוצאה לפועל ואשר הוכרזו כחייבים מוגבלים באמצעים לפני למעלה מחמש שנים. תנאי למתן ההפטר הוא עמידתם של החייבים בתשלומים לתיק במהלך שלוש השנים האחרונות.

הצעת החוק מתמקדת בחייבים מוגבלים באמצעים, מחוסרי נכסים, שהסתבכו בתום לב בחובות, שעומדים בצו החיוב בתשלומים, אך גם עמידתם בו לא תביא לשיקומם. זאת, הן מאחר שהתשלומים לא מכסים את הריבית וגם לנוכח העובדה שיידרשו לעיתים עשרות שנים לפירעון החוב, כאשר בתקופה זו אותם חייבים נאלצים לשאת בעול של הגבלות שונות המוטלות עליהם מכוח הדין, שאינן מאפשרות להם לשקם את חייהם ולצאת לדרך חדשה. 

על פי המוצע, יוכל הרשם לתת הפטר לחייב שהיה חייב מוגבל באמצעים במשך חמש השנים האחרונות טרם הגשת בקשת ההפטר לפחות, אשר סך חובותיו, הן בהוצאה לפועל והן מחוץ להוצאה לפועל, לרבות חובות שאינם ברי הפטר, עומד על 800 אלף שקל או פחות, אין לו נכסים בעלי ערך הניתנים לעיקול, למימוש או למכירה למעט משכורת או הכנסה אחרת שהוא זכאי לה והוא עמד בצו התשלומים שקבע לו הרשם, בשלוש השנים שקדמו להגשת בקשת ההפטר; אין בקשת פשיטת רגל שתלויה ועומדת לגבי החייב ולא מתנהל נגדו הליך או לא הוכרע לגביו במסגרת הליך שהתנהל בעניינו; החייב הגיש דוח מס במועד.

לאחר הגשת הבקשה ולאחר שרשם ההוצאה לפועל ביצע בדיקה במאגרי הבדיקה ואישר כי לכאורה עומד החייב בתנאי החוק, תפורסם הודעה על פתיחה בהליך למתן הפטר ברשומות ובעיתונות או באינטרנט, וכן תישלח הודעה אישית לכל נושה או זוכה שהחייב פירט בבקשתו.

נושים וזוכים שסבורים שיש מניעה לתת לחייב הפטר מסיבות שונות המנויות בפקודת פשיטת הרגל, או שההפטר יגרום לפגיעה כלכלית משמעותית לנושה, יגישו התנגדות לבקשה. רשם ההוצאה לפועל יקיים דיון בהתנגדויות, ויחליט האם לתת לחייב הפטר. ההפטר יפטור את החייב מכל חובותיו, ופעולתו זהה למתן הפטר מכוח פקודת פשיטת הרגל.

מנהל רשות האכיפה והגבייה, דוד מדיוני, בירך על אישור הצעת החוק הזו בוועדת שרים לענייני חקיקה בראשות שרת המשפטים, איילת שקד. לדבריו, "הצעת החוק מבטאת גישה חדשנית אשר תביא לשינוי דרמטי בעולם החייבים המוגבלים באמצעים. חייבים המאופיינים כמשקי בית מוחלשים, חסרי נכסים ואשר גילו אחריות וניסו לעמוד בצו החיוב בתשלומים, אשר גם תשלומו באופן סדיר לא יביא לעולם לכדי פירעון קרן חוב, יקבלו הפטר בתוך מערכת ההוצאה לפועל. רשם ההוצאה לפועל מכיר את התיקים ומטפל באותם חייבים, ועל כן קיימת הצדקה לכך שצו ההפטר יינתן על ידי רשם ההוצאה לפועל. יוזמה זו אף עולה בקנה אחד עם מדיניות הרשות לקיים מערכת הוצאה לפועל אפקטיבית ויעילה מחד, ומערכת המקדמת את זכויות החייבים, מגלה רגישות לאוכלוסיות מוחלשות ומיישמת, בהקשר זה, הלכה למעשה את עקרונותיה של שנת שמיטה, מאידך".

אישור הצעת החוק נעשה ללא שיתוף פעולה עם נציגי לשכת עורכי הדין, שמתכוונים להילחם במהלך שבו הם רואים את "יום הדין" של עורכי דין העוסקים בפשיטות רגל ומייצגי חייבים.

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

חרף התנגדויות התאגידים הגדולים: אושרה "שמיטה" לבעלי חוב מוגבלים באמצעים

 

תזכיר חוק: רשמי הוצל"פ יוכלו לתת הפטר לחייבים חסרי סיכוי להחזיר את חובם

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:204
קומיט וכל טופס במתנה