שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הפרקליטות תגנוז את תלונתו של בועז הרפז נגד העיתונאים רונן ברגמן ודן מרגלית

חדשות

הפרקליטות תגנוז את תלונתו של בועז הרפז נגד העיתונאים רונן ברגמן ודן מרגלית, צילום: צילום: istock
הפרקליטות תגנוז את תלונתו של בועז הרפז נגד העיתונאים רונן ברגמן ודן מרגלית
07/06/2015, עו"ד אורי ישראל פז

פרקליט המדינה החליט כי אין הצדקה להמשיך ולחקור את תלונתו של תא"ל במיל' בועז הרפז נגד ברגמן ומרגלית בגין החזקת ידיעות סודיות שלא כדין, לאחר שחוות דעת ביטחונית העלתה כי מרבית החומר אינו מסווג. בנוסף, תיגנז תלונתו של האלוף במיל' אבי בניהו נגד משרד הפרסום מקאן אריקסון

 

פרקליטות מחוז תל אביב הודיעה בסוף השבוע (ה׳, 4.6), על דעת פרקליט המדינה עו"ד שי ניצן, כי החליטה לגנוז את תלונתו של תת-אלוף במיל׳ בועז הרפז נגד העיתונאים רונן ברגמן ודן מרגלית, וכן את תלונתו של דובר צה"ל לשעבר, האלוף במיל׳ אבי בניהו, נגד משרד הפרסום "מקאן-אריקסון".

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

ב-8 למאי 2014 הגיש הרפז תלונה נגד ברגמן ומרגלית בגין אחזקת ידיעות סודיות שלא כדין – עבירה על סעיף 113(ג) לחוק העונשין. מדובר במסמכים על החזקתם הצהירו ברגמן ומרגלית בתצהיר גילוי מסמכים, במסגרת תביעת דיבה שהוגשה נגדם על ידי הרפז.

יצוין כי עוד במסגרת הליך גילוי המסמכים, הועברו המסמכים לבדיקת ענף אבטחת המידע במערך ביטחון המידע של צה"ל (המחב"ם), וזאת לאחר שהנתבעים יזמו פניה לבית המשפט שהביאה לצירוף המדינה כצד להליך, עקב רגישות המסמכים שבהם דובר.

בעקבות יוזמה זו, המחב"ם סרק את המסמכים וביצע על גבי חלק מאסופת המסמכים שהועברו אליו צנזורים בהיקפים שונים (בין מילה לפסקה) וברמות סיווג שונות (בין שמור ל'סודי ביותר').

בעקבות הגשת התלונה, המשטרה העבירה את המסמכים פעם נוספת למחב"ם, לצורך קבלת חוות דעת ביטחונית, שנדרשה לבחינה של המידע – סיווגו ופוטנציאל הנזק הביטחוני. מחוות הדעת עולה כי מרבית החומר בו החזיקו הנילונים איננו מסווג.

במקביל, התבקשו ברגמן ומרגלית להשיב לחזקת הצבא את כל המסמכים הכוללים מידע מסווג (אלה שפרטי מידע עליהם צונזרו על ידי המחב"ם). השניים השיבו את המבוקש לידי המשטרה והצהירו כי אינם מחזיקים בהעתק של מסמכים אלה.

לאחר בחינת המסמכים באור חוות הדעת, ולאחר שהושבו המסמכים הבלתי מצונזרים לידי הצבא, הוחלט על דעת פרקליט המדינה כי אין הצדקה להמשיך לחקור את התלונה. ההחלטה התקבלה בעיקר בהתחשב בכמות המידע המסווג המועטה יחסית שבו החזיקו ברגמן ומרגלית ומהותו, לגביו קיבלה הפרקליטות חוות דעת של גורמי הביטחון; בנסיבות ההחזקה בו - במסגרת תפקידם כעיתונאים; בעובדה שברגמן ומרגלית הם שיזמו את צירוף המדינה להליך גילוי המסמכים בתיק האזרחי – צירוף שאפשר למדינה להביע את עמדתה לגבי סודיות חלק מהמסמכים, ובעובדה שהשניים הסכימו מרצונם להחזיר את החומר המסווג שהוחזק על ידם – לאחר שנדרשו לכך על ידי המדינה, והצהירו כי לא נותר בידם עותק ממנו.

בנוסף, הוחלט לגנוז את התלונה שהגיש האלוף במיל' אבי בניהו, לשעבר דובר צה"ל, ב-23 במרץ 2014 נגד משרד הפרסום מקאן אריקסון בגין אחזקת ידיעות סודיות שלא כדין. התלונה נגעה למסמכים שעליהם הצהירה החברה בתצהירי גילוי מסמכים במסגרת תביעת דיבה שהגיש נגדה בניהו.

בעקבות הגשת התלונה העבירה המשטרה את המסמכים לענף אבטחת המידע במחב"ם לצורך קבלת חוות דעת על סיווגם הביטחוני של המסמכים ופוטנציאל הנזק שלהם לביטחון המדינה. מחוות הדעת עולה כי רוב גדול של המסמכים איננו מסווג כלל מהבחינה הביטחונית. המדובר במסמכים ששימשו את מבקר המדינה בהליך ביקורת, ורמת הסיווג המתנוססת עליהם היא פועל יוצא של מעטה הסודיות, המעוגן בחוק מבקר המדינה, על פועלו של מבקר המדינה, ולכן אין המדובר בידיעות סודיות כהגדרתם בסעיף 113 לחוק העונשין. לכך יש להוסיף כי מסמכים אלה הועברו לחזקת החברה רק לאחר פרסום דו"ח מבקר המדינה, כעולה מתצהיר שמסר יו"ר הקבוצה.

חוות הדעת קובעת כי מידע מסווג ביטחונית קיים רק במספר מצומצם של מסמכים, וכי מדובר במידה שהוא אמנם אסור בפרסום, אך פוטנציאל הפגיעה בביטחון המדינה אם ייחשף הוא נמוך ביותר. אשר למידע לגביו נקבע שחשיפתו היא בעלת פוטנציאל פגיעה גבוה יותר בביטחון המדינה, צוין כי מדובר במידע המופיע במסמך אחד בלבד, שעליו לא צוין סיווגו הביטחוני, ולגביו הגיעה הפרקליטות לכלל מסקנה שיהא זה קשה להוכיח שלאדם הסביר הייתה יכולת לדעת כי מדובר במידע מסווג ביטחונית.

במקביל, בבדיקה עם עורך הדין של חברת הפרסום התברר כי המסמכים נשוא התלונה הוחזקו במשרד עורכי הדין המייצג את החברה, ולא במשרדי החברה או על ידי מי מטעמה. במכתב שנמסר לפרקליטות מעורכי הדין נכתב כי המסמכים הוחזקו על ידם לצורך ניהול ההגנה בתביעת הדיבה שהוגשה נגד העיתונאים רונן ברגמן ודן מרגלית, וכי קיבלו היתר מברגמן לעשות שימוש במסמכים גם במסגרת התביעה שהוגשה נגד מקאן-אריקסון. עורכי הדין הבהירו כי החזיקו במסמכים לצורך ניהול ההגנה בהליך משפטי, שהסתיים בהליך גישור, ולא נמסרו לאדם, זולת לידי עורך הדין של בניהו, במסגרת הליך גילוי מסמכים ומכוח החלטת בית המשפט.

ב"כ החברה התבקש על ידי המדינה להשיב לחזקת הצבא את המסמכים הכוללים מידע מסווג. הלה הודיע כי השיב את המסמכים כבר בפברואר 2015 לידי ברגמן, לצורך השבתם לידי המדינה. הודעתו זו נבדקה על ידי הפרקליטות ונמצא כי המסמכים בהם החזיק אכן הושבו לידי ברגמן שהשיבם, באמצעות בא כוחו לידי המדינה. עורך הדין הצהיר כי המסמכים הוחזקו על ידו כל העת בכספת, מעולם לא הועלו למחשב או לשרת, וכי כעת אין במשרדו העתק של המסמכים.

לאור כל המפורט, לרבות העובדה שיקשה להוכיח שמי שהחזיק מטעם חברת מקאן-אריקסון במסמכים אלה, יכול היה להיות מודע לכך שהוא מחזיק במסמך סודי (בהתייחס למסמך שהוזכר), ובהינתן השבת המסמכים המסווגים לידי המדינה, הוחלט על דעתו של פרקליט המדינה ניצן שאין הצדקה וכנראה אף לא תוחלת להמשיך בחקירת התלונה שהגיש בניהו. 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:102
קומיט וכל טופס במתנה