שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הצעות לתיקון חוק ההוצל"פ: דיון בווידאו קונפרנס והעלאת תקרת הסכום הקצוב

חדשות

הצעות לתיקון חוק ההוצל"פ: דיון בווידאו קונפרנס והעלאת תקרת הסכום הקצוב , צילום: צילום: Getty images Israel
הצעות לתיקון חוק ההוצל"פ: דיון בווידאו קונפרנס והעלאת תקרת הסכום הקצוב
03/06/2015, עו"ד אורי ישראל פז

ועדת שרים בראשות שרת המשפטים איילת שקד אישרה שתי הצעות לתיקון חוק ההוצל"פ: העלאת הסכום בתביעה על סכום קצוב ל-75 אלף שקל ושימוש בווידאו קונפרנס במספר הליכים, בכפוף להסכמת החייב. השרה סיירה אמש בלשכות ההוצל"פ בצפון ואמרה לרשמי ההוצאה לפועל כי היא רואה בהם מועמדים ראויים לשפיטה בבתי המשפט

ועדת שרים לענייני חקיקה בראשות שרת המשפטים, הגב' איילת שקד, אישרה בתחילת השבוע (א', 31.5) קידום הליכי חקיקה ביחס לשתי הצעות לתיקון חוק ההוצאה לפועל: העלאת הסכום בתביעה על סכום קצוב המוגשת להוצאה לפועל מ-50 אלף שקל ל-75 אלף שקל, וקיום דיון בדרך של היוועדות חזותית (וידיאו קונפרנס) במספר הליכים בהוצאה לפועל  בכפוף להסכמת החייב.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

הצעה אחת לתיקון סעיף 81א1 לחוק ההוצאה לפועל, אשר עניינו "ביצוע תביעה על סכום קצוב", מציעה להעלות את סכום התביעה המקסימלי הקבוע בחוק מ-50 אלף שקל ל-70 אלף שקל. מדברי ההסבר להצעה עולה כי פתיחת התיקים ישירות בהוצאה לפועל, בלא פתיחת תיק בבתי המשפט, הקלה על העומס בבתי המשפט, חסכה מהצדדים המתדיינים תשלום כפול של אגרות ושכר טרחת עורך דין וקיצרה באופן משמעותי את הזמן הדרוש לאכיפת החוזים, ההתחייבויות או החיובים ואכן, מאז כניסתו לתוקף של תיקון מס' 24 נפתחו בהוצאה לפועל 1,179,222 תיקי ביצוע של תביעות על סכום קצוב.

כמו כן, מוצע לקבוע, כי "המבקש לבצע תביעה על סכום קצוב לפי הוראות סעיף זה ימציא לנתבע בדואר רשום עם אישור מסירה התראה בדבר כוונתו להגיש את התביעה לביצוע בהוצאה לפועל (בסעיף זה – ההתראה)". כדי למנוע מצב שבו נתבעים יודעים על התביעה לראשונה רק בעת פתיחת תיק ההוצאה לפועל כאשר במועד זה כבר מושתות עליהם עלויות שונות, המצאת ההתראה תהיה בדואר רשום עם אישור מסירה.

הצעה נוספת שאושרה לגביה רציפות בוועדת שרים לענייני חקיקה היא הצעת חוק ההוצאה לפועל (היוועדות חזותית) (הוראת שעה), התשע"ד-2014. הצעה זו אושרה לקידום על ידי הממשלה הקודמת, אך נוכח פיזור הממשלה, ועל מנת לקדמה כעת, נדרשה ועדת שרים לאשר רציפות. על פי נוסח הצעת החוק, מוצע להוסיף לחוק ההוצאה לפועל פרק חדש, שיאפשר לקיים דיון בדרך של היוועדות חזותית (וידיאו קונפרנס), המוגדרת כ"תקשורת בין שני מוקדים המאפשרת העברת תמונה וקול בזמן אמת". על פי ההצעה, ניתן יהיה לקיים דיון בדרך של היועדות חזותית בכמה הליכים: חקירות יכולת, דיונים שאליהם הובאו חייבים בצו הבאה ודיונים בצווי מאסר של חייבי מזונות.

עוד מוצע לקבוע כי תנאי בסיסי לקיום הדיון בהיוועדות חזותית יהיה הסכמת החייב בכתב, וכן כי הרשם יערוך דיון כאמור רק לאחר שהסביר לחייב את מהות ההליך ולאחר ששוכנע כי החייב מבין את משמעות הסכמתו. כמו כן, מוצע לקבוע את החוק כהוראת שעה לשלוש שנים, וזאת כדי לבחון את יישומו, ללמוד מהניסיון שיצטבר לעניין יעילות ההסדר ולהפיק את הלקחים לקראת הסדר קבוע.

ההצעה באה ליתן מענה לקשיים בלשכות הוצאה לפועל שבהן, נוכח היקף העבודה הקטן, נמצאים רשמים רק בחלק מימות השבוע. כך, למשל, מתעורר קושי בביצוע צווי הבאה או צווי מאסר בגין חוב מזונות. כשמאסר החייב מתבצע באחד מהימים שבהם לא נמצא רשם בלשכת ההוצאה לפועל, מתעורר הצורך להסיע את החייב ממקום תפיסתו לעיר אחרת שבה ניתן לקיים דיון בפני רשם.

מנהל רשות האכיפה והגבייה, דוד מדיוני, בירך על כך שהצעות החוק שיזמו ברשות האכיפה אושרו על ידי שרת המשפטים איילת שקד. "תכלית השירותים המתבקשים הינה שיפור השירות שניתן לציבור והמשך קיצור הליכים בירוקרטיים לאכיפת חיובים במדינת ישראל", אמר מדיוני.

בתוך כך, אתמול (ג', 2.6) סיירה שרת המשפטים שקד בלשכות ההוצאה לפועל בצפון עם המנכ"ל מדיוני. הסיור החל במבנה לשכת ההוצאה לפועל החדש בחיפה, שיאוכלס ככל הנראה בראשית שנת 2016. בביקור נכח ראש עיריית חיפה, יונה יהב, שציין כי המבנה החדש של לשכת ההוצאה לפועל בחיפה, הממוקם בעיר התחתית, יהיה חלק מהקמפוס האוניברסיטאי החדש. הלשכה החדשה תהיה מקום מכובד שנעים להגיע אליו ולקבל שירות.

לדברי שרת המשפטים שקד, "החלטתי לצאת לסיורי הראשון דווקא בלשכות ההוצאה לפועל, מאחר שרשות האכיפה והגבייה פועלת למען הציבור במסירות רבה ומבצעת עבודה חשובה ביותר. אני רואה ושומעת שבשנים האחרונות חל שיפור עצום בשירותיות ובמקצועיות של הגוף הזה, שגופים רבים יכולים ללמוד ממנו".

במפגש עם רשמי ההוצאה לפועל אמרה השרה שקד כי היא "רואה ברשמי ההוצאה לפועל חלק בלתי נפרד ממערכת השפיטה ואני רואה בהם מועמדים ראויים לשפיטה בבתי המשפט". עוד אמרה השרה שקד כי "טוב שיש למערכת ההוצאה לפועל שיניים חזקות מחד, וכלים להקל, במקרים מסוימים, על החייבים מאידך. אני שמחה לראות שהרשות מעניקה שירות אנושי וחם לכל הצדדים. חשוב לי לחזק את רשות האכיפה והגבייה, ואני אשמח לסייע בכל ענין".

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:223
קומיט וכל טופס במתנה