שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > 36 חודשי מאסר לבכיר לשעבר ברשות המיסים שהורשע בעבירות מס וסחיטה באיומים

חדשות

36 חודשי מאסר לבכיר לשעבר ברשות המיסים שהורשע בעבירות מס וסחיטה באיומים, צילום: צילום: istock
36 חודשי מאסר לבכיר לשעבר ברשות המיסים שהורשע בעבירות מס וסחיטה באיומים
02/06/2015, עו"ד נעמה זינגר

הנאשם ניהל עסקים פרטיים שכללו מתן הלוואות בריבית, סחט באיומים את לקוחותיו שלא עמדו בתנאי ההחזר וניצל את מעמדו ואת נגישותו למאגר המידע של רשות המסים על מנת לחשוף נתונים אישיים על נישומים שונים, בהם קרובי משפחתו ואנשים הקשורים אליו בקשר עסקי

בית משפט השלום גזר 36 חודשי מאסר בפועל על בכיר לשעבר ברשות המיסים שהורשע בביצוע עבירות מס רבות לאורך שנים, כמו גם בביצוע עבירות של סחיטה באיומים והדחה בחקירה. נקבע כי הנאשם בהתנהלותו העבריינית פגע באינטרסים ציבוריים חיוניים. צוין כי קיימת חומרה בניצול שניצל הנאשם לרעה את האמון שניתן בו ובעט בחוק שהוא אמון על אכיפתו.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

נגד הנאשם, שמילא תפקיד בכיר במחלקת חקירות מס הכנסה, הוגש כתב אישום המייחס לו ארבעה אישומים לפי דיני המס, חוק העונשין וחוק הגנת הפרטיות. על פי עובדות האישום הראשון, הנאשם ניהל עסקים פרטיים שכללו מתן הלוואות בריבית ללווים וניכיון שיקים תמורת עמלה, בעודו מכהן בתפקיד בכיר ברשות המסים. הוא לא הודיע לפקיד השומה כנדרש על עיסוקו, נמנע מניהול ספרים ונמנע מלדווח תקופתית למנהל מע"מ ולפקיד השומה על ההכנסות שהפיק.

על פי האישום השני, סחט הנאשם באיומים ששה מלקוחותיו אשר נטלו ממנו הלוואות בריבית ולא עמדו בתנאי החזר ההלוואות במועד שנקבע. על פי האישום השלישי, הנאשם ניצל לרעה את מעמדו ואת תפקידו, לרבות, נגישותו למאגר המידע הממוחשב של רשות המסים, והפיק ממנה מאינטרסים אישיים, מידע ונתונים אישיים וכלכליים אודות נישומים שונים, חלקם קשורים אליו קשר משפחתי, ואחרים קשורים עמו בקשר עסקי. על פי האישום הרביעי, הנחה הנאשם את מקורבו אשר באמצעותו ניכה שיקים, לשקר בחקירתו ברשות המיסים ולכזב ביחס לעובדה שקיבל מהנאשם שיקים לניכיון. בהמשך לאמור, לאחר שסיפר לו מיודעו כי התוודה בחקירה על עיסוקו האמור, זעם עליו הנאשם, אך גם הבטיח לו כי יפעל לכך שלא ייגרם לו נזק.

הנאשם הורשע במרבית העבירות שיוחסו לו, בהן עבירות מיסים, סחיטה באיומים, הפרת אמונים, פגיעה בפרטיות, מרמה והפרת אמונים והדחה בחקירה.

בשלב הטיעונים לעונש טען הנאשם כי הפרקליטות נקטה כלפיו באפליה בררנית פסולה כאשר עתרה לעונש מאסר ממושך בפועל, והתעלמה מהיחס המקל שלו זכה הנאשם האחר אשר עמד לדין עמו אך שמו נמחק בעקבות הסדר הטיעון. עוד טען הנאשם כי אף שהוא עורך דין בהכשרתו, והעבירות שיוחסו לו בכתב האישום המקורי אינן פשוטות, לכאורה, בהיותו עובד רשות המסים הוא לא הורשע בפלילים. בפרט הדגיש הנאשם את נסיבותיו האישיות והמשפחתיות ובהן את מצבו הרפואי – היותו חולה סוכרת,  כמו גם את מצבה הנפשי הקשה של אשתו, בעקבות אירוע טראומטי שעברה. עוד טען כי הוא ביצע את העבירות בהיותו רווק, ומאז ועד היום, וממועד החקירה, חלפו עשר שנים, תקופה שגרמה לו עינוי דין וסבל קשה יום-יומי.

השופטת דניאלה שריזלי גזרה על הנאשם 36 חודשי מאסר בפועל, מאסר על תנאי וקנס כספי, והדגישה את פגיעת מעשיו של הנאשם בערכים חברתיים מוגנים ואת הימשכות העבירות לאורך שנים, מספרן והנזק שהסבו. עוד צוינה התנהלותו האימתנית של הנאשם, שלא בחל באיומים קשים כלפי אזרחים קשישים וחולים, ניצל את האמון שניתן בו ובעט בחוק שהוא אמון על אכיפתו.

השופטת שריזלי קבעה כי הגישה העונשית המחמירה שמגלים בתי המשפט לעבירות כלכליות שתוצאתן גריעת כספים מכוונת מהקופה הציבורית מכתיבה העדפה של שיקולים של גמול, הוקעה והרתעה, ולכן קבעה את מתחם הענישה ביחס לעבירות המס, ההדחה בחקירה, הפגיעה בפרטיות והפרת האמונים על 26-42 חודשי מאסר בפועל וקנס כספי של 50-100 אלף שקל. ביחס לעבירות הסחיטה באיומים נקבע כי המתחם נע ביו 8 חודשי מאסר בפועל ל-18 חודשים, כשבצדם רכיבים של מאסר על תנאי וקנס כספי.

השופטת דחתה את טענת האכיפה הבררנית נוכח הפער בין הנאשמים וההבדלים ביניהם. עוד נקבע כי חלוף הזמן לא יוכל לזכות את הנאשם בהקלה כה משמעותית שכן בעטיו ובעיקר בשל התנהלותו נמשכו ההליכים עד אין קץ. כן צוין כי פרק הזמן אינו מופרך בהתחשב באופיו של כתב האישום, באופי ועומק המחלוקות ובהיקפו הרב של חומר הראיות. ואולם נקבע כי הזמן הרב שחלף שוקל לזכות הנאשם,  שכן אין ספק שהנאשם הניצב היום אינו האיש שהחל דרכו בבית המשפט. בסיכומו של דבר נקבע כי לא נמצאה הצדקה לחרוג לקולא מהמתחמים האמורים וכי הנאשם יזכה להקלה ומיתון בדרך של חפיפה חלקית בין עונשי המאסר. לאור האמור נגזרו על הנאשם 36 חודשי מאסר בפועל, מאסר על תנאי וקנס כספי בסך של 75 אלף שקל.

 

ת"פ 6128-07

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:17
קומיט וכל טופס במתנה