שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > נדחתה עתירת פלאפון לבטל עיצום כספי של 600 אלף שקל בגין הפרת תנאי רישיונה

חדשות

נדחתה עתירת פלאפון לבטל עיצום כספי של 600 אלף שקל בגין הפרת תנאי רישיונה, צילום: צילום: Getty images Israel
נדחתה עתירת פלאפון לבטל עיצום כספי של 600 אלף שקל בגין הפרת תנאי רישיונה
28/05/2015, עו"ד אורי ישראל פז

ביהמ"ש לעניינים מנהליים העיר כי טוב יעשו חברות הסלולר אם תהיינה ערות לסכנות ולדרכי החתחתים העומדות בפני מנוי במהלך שימוש באותה פלטפורמה הנמסרת לטובת קבלת שירותים חיצוניים מעבר לאלה המסופקים על ידי בעל הרישיון עצמו, שכן לא מעט מנויים נכוו בדרכם לשירות שאותו לא רצו או שלא הבינו די את השלכות השימוש בו

בית המשפט לעניינים מנהליים דחה את עתירתה של חברת פלאפון תקשורת לבטל את החלטת משרד התקשורת המטילה עליה עיצום כספי בסך כ-600 אלף שקל בגין הפרת תנאי רישיונה בכל הקשור עם הזמנת שירותי תוכן על ידי מנוי באתר אינטרנט של ספק.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

השופט אליהו בכר, מבית המשפט לעניינים מינהליים בתל אביב, העיר כי טוב תעשה חברת פלאפון (כמו כל בעלי רישיון לפעילות סלולרית בישראל), אם תהא ערה לסכנות ולדרכי החתחתים העומדות בפני מנוי במהלך שימוש באותה פלטפורמה הנמסרת לטובת קבלת שירותים חיצוניים מעבר לאלה המסופקים על ידי בעל הרישיון עצמו, שכן לא מעט מנויים נכוו בדרכם לשירות שאותו לא רצו או שלא הבינו די את השלכות השימוש בו.

"שירותי תוכן" הוא שם כולל לאלפי שירותים שונים ומגוונים המסופקים על ידי עשרות חברות עצמאיות הפועלות בשוק, או ספקים המאפשרים שירותי תוכן של הורדת שירים, צלצולים ואנימציות למכשיר הסלולר, הצבעות לתכניות טלוויזיה, תרומות והשתתפות במשחקי טריוויה באמצעות מסרונים, קבלת מידע אל מכשיר הסלולר וכיוצא באלה.

ספקי השירות נעזרים לא אחת באמצעי פרסום בעיתונות, בטלוויזיה ובאינטרנט לשיווק שירותי התוכן שלהם, כאשר במסגרת זו אף מופיעות הנחיות הספק לאופן הזמנת השירות.

באמצעות הרשת של חברת פלאפון, כמו רשתות של חברות סלולר אחרות, מסופקים שירותי תוכן על ידי ספקי השירות. בגין השירות שנותנת רשת הרט"ן של פלאפון, גובה חברת הסלולר תשלום מספקי השירות. פלאפון מחויבת על פי דין לאפשר הנגשה לספק השירות, על מנת שיספק שירותי תוכן למנויי הרשת.

בתיקון שערך משרד התקשורת לחברת פלאפון נקבע כי "בעל הרישיון לא יספק, בתמורה או שלא בתמורה, שירות משירותיו שהמנוי לא ביקש במפורש לקבלו, למעט שירות הניתן חינם לכלל המנויים ולא יאפשר אספקת שירות של ספק שירות שהמנוי לא ביקש במפורש לקבלו".

משרד התקשורת נימק את התיקון בכך שזה הותקן על רקע תופעה הולכת ומחמירה שעניינה מתן שירותים שונים בתשלום למנויים ללא קבלת הסכמתם מדעת ובאופן מפורש, בין היתר בדרך של צירוף המנויים לשירותים שונים בהודעות "דחיפה" שהמנוי הגיב להן ללא תשומת לב ומבלי להבין את מהות השירות, ההתקשרות ועלויותיה ולעיתים קרובות היה המשתמש קטין.

לאחר שבדיקה שערך משרד התקשורת העלתה כי כלל חברות הסלולר אינן מקיימות את הוראות הרישיון בנושא, הוטל בין השאר על חברת פלאפון עיצום כספי בסך כ-705 אלף שקל, מתוך סכום מרבי של כ-3.5 מיליון שקל שניתן להטילו על חברת סלולר. סכום העיצום הכספי הופחת לימים לאחר השגות שהגישה חברת פלאפון למשרד התקשורת, לסך של כ-600 אלף שקל, ועל כך עתרה חברת פלאפון לבית המשפט לעניינים מינהליים, בטענה שיש לבטל או לצמצם את העיצום הכספי משלושה נימוקים: טעות המשיבה בסיווג ההפרה שבוצעה לכאורה; אי יישום נכון של השיקולים הרלוונטיים לקביעת שיעור העיצום; וקיומו של ספק ממשי, ביחס לשאלה האם בזמן אמת בוצעה פעולת פיקוח ואמנם היו מפקחים מטעם המשיבה המוסמכים על פי חוק התקשורת לבצעה.

משרד התקשורת טען מנגד כי פלאפון הפרה את התנאים למתן שירותי תוכן למנויה על ידי ספקי שירות בכך שאפשרה מתן שירותים אלה מבלי שקיבלה את הסכמתם המפורשת של המנויים ומבלי ששלחה למנויים מסרונים המפרטים את מחירו של שירות התוכן וסיווגו בניגוד להוראות רישיונה ותכלית האסדרה של הנושא.

השופט אליהו בכר ציין כי "לאחר עיון בכלל הנימוקים בעד ונגד שיעור העיצום ובהסתכלות ממעוף הציפור אודות התוצאה אופרטיבית הנובעת מהפרות של חברת פלאפון, היינו כי מדובר על 17% בלבד מהסכום המרבי העולה כדי 4% משיעור הכנסתה היומי של פלאפון, למול הקשיים הלא מבוטלים הקיימים והנדרשים בהגנה צמודה על המנויים כחלק מההגנה המתחייבת ברישיון של פלאפון, כי אז לא ראיתי בסכום הכולל כמו גם בחלקו מהסכום המותר בחיוב, ככזה העולה על הסביר".

באשר למידת התועלת שצמחה לחברת פלאפון כתוצאה מההפרה, ציין בבית המשפט משרד התקשורת כי אין בידיו את מספר המנויים שצרכו שירותי תוכן ללא קבלת המידע המלא, לרבות תעריפים, אך ממצאי הפיקוח של משרד התקשורת העידו כי לא מדובר בקבוצה זניחה ולכן לחברת פלאפון צמחה הכנסה כספית מההפרה ועדיין היא חויבה בשתי נקודות בלבד מתוך 10 נקודות מרביות. על כך שיבח השופט בכר את משרד התקשורת וציין כי "טוב עשתה המשיבה כאשר העניקה שיעור נמוך יחסית של ניקוד בנושא זה בהעדר נתונים מלאים, אך עדיין כאמור הניקוד הועמד על הצד הנמוך ולפיכך הינו סביר גם בעיני".

חברת פלאפון חויבה לשלם הוצאות משפט בסך של 20 אלף שקל למשרד התקשורת. החברה יוצגה בפרשה על ידי משרד עורכי דין ברקמן וקסלר בלום ושות'. את משרד התקשורת ייצגה פרקליטות המדינה לעניינים אזרחיים.

 

עת"מ 4375-06-14

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

פלאפון מסרה פירוט שיחות ללא אישור מורשה, אך לא תפצה בהיעדר נזק מוכח

 

הקרן למימון תביעות ייצוגיות סייעה ב-2014 ל-28 בקשות בסך כולל של 978 אלף שקל

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:118
קומיט וכל טופס במתנה