שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > 6 חודשי עבודות שירות לנהג אמבולנס שגנב כסף, טבעת זהב וטלפון נייד מגופות

חדשות

6 חודשי עבודות שירות לנהג אמבולנס שגנב כסף, טבעת זהב וטלפון נייד מגופות, צילום: צילום: istock
6 חודשי עבודות שירות לנהג אמבולנס שגנב כסף, טבעת זהב וטלפון נייד מגופות
27/05/2015, עו"ד לילך דניאל

ביהמ"ש קבע כי במעשיו פגע הנאשם בין היתר בערך המוגן של כבוד המת, וכי גם אם לכאורה הערך הכלכלי של הרכוש שנגנב לא היה רב, הרי שהערך הסנטימנטלי שלו עבור משפחתם של המנוחים הוא גבוה ביותר באופן המשפיע באופן ישיר על קביעת גבולות מתחם הענישה

בית משפט השלום גזר שישה חודשי עבודות שירות על נהג אמבולנס בחברה פרטית העובדת עם משטרת ישראל, שהורשע בעבירות גניבה בידי מורשה לאחר שבשיתוף עם אחד מעוזרי הנהגים בחברה גנב טבעת, כסף ומכשיר טלפון מגופות מנוחים שהיה אמור לפנות. השופט הישאם אבו שחאדה קבע כי במעשיו פגע הנאשם בין היתר בערך המוגן של כבוד המת, וכי גם אם לכאורה הערך הכלכלי של הרכוש שנגנב לא היה רב, הרי שהערך הסנטימנטלי שלו עבור משפחתם של המנוחים הוא גבוה ביותר באופן המשפיע באופן ישיר על קביעת גבולות מתחם הענישה. נוסף לעבודות השירות, נידון הנאשם למאסר על תנאי וכן חויב לפצות כל אחת ממשפחות המנוחים בסך של 4,000 שקל.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

הנאשם הודה והורשע במסגרת הסדר טיעון בכתב אישום שייחס לו עבירות של גניבה בידי מורשה בצוותא. בכתב האישום צוין כי על פי נהלי העבודה בין החברה הפרטית שבה הועסק הנאשם לבין משטרת ישראל, מקבלת החברה קריאות לגבי אירועים שבהם אנשים שנפטרו ושולחת למקום אמבולנס. נהג האמבולנס מקבל הנחיות משוטר הנמצא במקום, ולרוב אמור עובד החברה לפנות את הגופה למכון לרפואה משפטית, לבתי קברות או לבתי חולים לצורך אחסון.

על פי האישום הראשון, הגיע הנאשם באחד הימים לבית בו נפטר אדם יחד עם עוזר נהג בחברה. בזמן שאחד מעובדי החברה שוחח עם משפחת המנוח, נכנסו הנאשם ועוזר הנהג לחדר בו נמצאה הגופה, אז הסיר העוזר טבעת נישואין מזהב אותה ענד המנוח. משסיימו השניים לעטוף את הגופה ואפשרו לבני המשפחה להיכנס ולהיפרד מהמנוח, הבחינה בתו כי הטבעת חסרה. בשלב זה פרץ ויכוח בין בני המשפחה לנאשמים ואלו עזבו את המקום מבלי שפינו את הגופה. לאחר האירוע, מכר עוזר הנהג את הטבעת ושילם עבורה לנאשם סך של 40 שקל. על פי האישום השני, נקראו הנאשם ועוזר הנהג לזירת תאונה בירושלים בה נהרג רוכב אופנוע. לאחר שהשניים פינו את גופתו של המנוח לאמבולנס, חיטט עוזר הנהג בגופה ונטל מארנקו של המנוח סך של 150 שקל וכן מכשיר "אייפון 5" שהיה בכיס מעילו. את הכסף שנטל חילק העוזר באופן שווה בינו לבין הנאשם וכן מסר לו סך של 1,000 שקל עבור האייפון.

השופט היסאם אבו שחאדה גזר על הנאשם שישה חודשי עבודות שירות ועונשים נלווים הכוללים פיצוי למשפחות המנוחים ומאסר על תנאי. השופט ציין כי הערך החברתי שנפגע כתוצאה מהעבירה של גניבה בידי מורשה הוא הפרת יחסי האמון שבין המרשה למורשה, ומכאן החומרה היתרה שיש בעבירה זו ביחס לעבירת הגניבה הרגילה. כן נפגע הערך המוגן של כבוד המת, בשים לב לכך שהנאשם נטל רכוש שהיה שייך לשני מנוחים במסגרת מילוי תפקידו כנהג בחברה העוסקת בפינוי גופות. עיקרון זה, על פי פסיקת בית המשפט העליון, חולש על שלושה מעגלי אינטרסים שונים – זכותו של הנפטר להגנה על כבודו בעת שהלך לעולמו, הגנה על בני משפחתו של הנפטר ואינטרס ציבורי שעניינו באחריותה של החברה לכבד את בניה שהלכו לעולמם ולהגן על זכרם ועל כבודם.

השופט התייחס עוד למידת האשם בביצוע העבירה וקבע כי בשים לב לכך שהטבעת באישום הראשון נגנבה בנוכחותו של הנאשם והוא אף זכה לקבל חלק מהסכום שהושג בגין מכירתה – לא ניתן לומר כי חלקו בביצוע העבירה היה נמוך יותר מחלקו של עוזר הנהג. גם באישום השני נמסרו כספים לנאשם עבור הרכוש הגנוב.

השופט הוסיף כי במשפט הפלילי ישנן דוגמאות רבות לכך שעבירה מקבלת נופך גדול יותר של חומרה בשל העובדה שקורבן העבירה הוא אדם "פגיע", כגון עבירות הנוגעות לפגיעה בקטינים, נכים או חסרי ישע. כך, גם במקרה זה האשם הוא מוגבר יותר שכן הגניבות בוצעו מגופותיהם של אנשים שנפטרו ובמקום פטירתם. בכל הנוגע למידת הנזק שנגרם או שהיה צפוי להיגרם לקורבן העבירה, קבע השופט כי גם אם לכאורה הערך הכלכלי של הרכוש שנגנב לא היה רב, הרי שהערך הסנטימנטלי שלו עבור משפחתם של שני המנוחים הוא גבוה ביותר, דבר שיש בו בכדי להשפיע באופן ישיר על קביעת גבולות מתחם הענישה. לאור האמור, ולאחר שבחן את מדיניות הענישה הנוהגת, קבע השופט כי מתחם העונש ההולם לכל אחד מהאישומים הוא בין שלושה חודשי מאסר (שיכול שירוצו בעבודות שירות) ל- 12 חודשי מאסר בפועל.

 

בגזירת הדין בתחומי המתחם, התחשב השופט אבו שחאדה בעובדה שהנאשם נעדר עבר פלילי, נשוי ואב לילדים הסמוכים על שולחנו. לפיכך, נקבע כי העונש בגין כל אחד מהאישומים שבהם הורשע יעמוד על 4 וחצי חודשי מאסר במצטבר, קרי 9 חודשי מאסר בפועל, אליהם יתווספו מאסר על תנאי ופיצוי למשפחות המנוחים. יחד עם זאת, יש להפחית שליש מהעונש בשל הודאתו של הנאשם בעבירות, כך שהעונש הסופי יהיה שישה חודשי מאסר בפועל שירוצו בעבודות שירות.

 

ת"פ 45092-04-14

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:163
קומיט וכל טופס במתנה