שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > עורכי דינו של דרעי: העתירה לבג"ץ נגד מינויו לשר חותרת תחת המשטר הדמוקרטי

חדשות

עורכי דינו של דרעי: העתירה לבג"ץ נגד מינויו לשר חותרת תחת המשטר הדמוקרטי, צילום: ח"כ אריה דרעי. צילום: יעקב כהן
עורכי דינו של דרעי: העתירה לבג"ץ נגד מינויו לשר חותרת תחת המשטר הדמוקרטי
26/05/2015, עו"ד אורי ישראל פז

באי כוחו של דרעי טענו כי דרישת התנועה לאיכות השלטון לפסול את מינויו לשר הכלכלה בשל הרשעתו בשחיתות היא ניסיון להטיל במצחו אות קין לנצח, ללא כל יכולת של שיקום. המדינה הגיבה לעתירות בעניין דרעי וגלנט וטענה כי אף שמינויים מעורר קשיים, מבחינה משפטית אין עילה להתערבות בשיקול הדעת המוענק לראש הממשלה

עתירת התנועה לאיכות השלטון נגד מינויו של אריה דרעי לשר בממשלת נתניהו החדשה חותרת נגד עקרונות יסוד של חופש העיסוק, הזכות לבחור ולהיבחר ותחת המשטר הדמוקרטי. כך טוענים עורכי הדין של ח"כ דרעי, נבות תל צור ואלינור אלכס, בתגובה המקדמית שהגישו לבג"ץ במסגרת העתירה של התנועה לאיכות השלטון לבטל את המינוי של דרעי כשר הכלכלה.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ בדרישה לפסול את מינויו של דרעי לשר הכלכלה בשל הרשעתו בעבירות שחיתות. אף שהחוק מאפשר לדרעי להתמנות לתפקיד של שר בחלוף שבע שנים לאחר הרשעתו עם קלון, התנועה סבורה כי המינוי בלתי סביר בצורה קיצוני.

לאחרונה קבע היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, כי המינוי תקין מבחינה משפטית, אם כי העיר שיתקשה להגן עליו בבג"ץ.

עורכי דינו של דרעי טוענים כי כי משמעות העתירה היא ניסיון להטיל במצחו של דרעי אות קין לנצח נצחים, ללא כל יכולת של שיקום, אף שעברו קרוב ל-30 שנה מאז ביצע את העבירות בהן הורשע ו-13 שנים מאז שוחרר ממאסרו. עוד נאמר בתגובה כי התנועה לאיכות השלטון למעשה מתיימרת להכתיב לראש הממשלה בנימין נתניהו את מי למנות לשרים לאחר שקיבל את המנדט החוקי להרכבת הממשלה.

עורכי הדין תל-צור ואלכס מוסיפים כי לאחר שמינויו של דרעי אושר בידי הכנסת, שוב לא מדובר בהתערבות אפשרית בשיקול הדעת המינהלי של הרשות המבצעת, אלא בבקשה שבג"ץ יתערב בהחלטה פוליטית של הכנסת. לפי פסיקה קודמת, טוענים עורכי הדין תל-צור ואלכס, אין מקום להתערבות כזו במהלכיו של הריבון.

יצוין כי בעוד התנועה מסתמכת על עצומת פייסבוק שבה קראו 58 אלף איש שלא למנות את דרעי לשר, עורכי דינו מסיבים את תשומת לב שופטי בג"ץ כי 240 אלף איש הצביעו בעד תנועת ש"ס בבחירות האחרונות לכנסת, שבהן הוא עמד בראש הרשימה והוביל אותה.

בתגובתם המקדמית לעתירה, טוענים עוד עורכי הדין תל צור ואלכס כי לאחר שנים שבהן הועמדו לדין והורשעו אישים בכירים ביותר – אין מקום לחשש שמביעה התנועה לאיכות השלטון מפני פגיעה בשלטון החוק בשל מינויו של דרעי לשר. זאת, שכן המחוקק קבע בחוק יסוד הממשלה שלא ניתן למנות שר עד שבע שנים מיום סיום ריצוי המאסר, ואין מקום שבית המשפט העליון ירחיב תקופה זו באמצעות פרשנות משפטית.

מעבר לכך, מציינים עורכי הדין תל צור ואלכס כי בעשרות השנים שחלפו מאז הרשעתו, לא הורשע דרעי בעבירה כלשהי, ומזכירים גם את עיקרון "תקנת השבים" ואת החוק למחיקת עבירות.

בתוך כך, הודיעה גם פרקליטות המדינה לבג"ץ כי מינויו של דרעי לשר הכלכלה אומנם מעורר קשיים מבחינה ציבורית, אבל מבחינה משפטית אין כל מקום להתערבותם של שופטי בג"ץ בשיקול הדעת הרחב המוענק לראש הממשלה במינוי של חברים בממשלתו.

תגובה דומה הגישה הפרקליטות גם במסגרת העתירה של התנועה לאיכות השלטון לבטל את מינויו של האלוף במילואים יואב גלנט לשר הבינוי, בעקבות מעורבותו בפרשת הקרקעות, שכזכור סיכלה את מינויו לרמטכ"ל.

לטענת התנועה לאיכות השלטון בעתירתה לבג"ץ, אדם שפלש לעשרות דונמים של קרקעות ציבוריות ונמנע במשך שנים ארוכות לפנותן, תוך שהוא עושה שימוש במעמדו כדי להשיג זכויות קנייניות שלא כדין, אינו ראוי לשמש בתפקיד שר הבינוי. בעתירה מבקשת התנועה לפרסם את הדו"ח המלא של מבקר המדינה בפרשת הקרקעות, על מנת שיעמוד המידע המלא למשפט הציבור.

בתגובת המדינה לעתירה מסתמכת מנהלת מחלקת הבג"צים בפרקליטות עו"ד אסנת מנדל על חוות הדעת של היועץ וינשטיין, אשר כאמור הציג את הבעייתיות שבמינויים של דרעי וגלנט, אבל קבע לבסוף שאין מניעה משפטית למינויי השרים. בשתי התגובות צוין כי לראש הממשלה שיקול דעת נרחב, שלפי פסיקת בית המשפט העליון בעבר אין להתערב בכך, ויש להביא בחשבון את העובדה שהכנסת אישרה כחוק וברוב מכריע את שני המינויים.

לטענת הפרקליטות, גלנט תיקן את הליקויים בביתו במושב עמיקם, וכי העברת הסמכות על רשות מקרקעי ישראל לידי שר האוצר משה כחלון נותנת מענה חלקי לחוסר הנוחות הנובע מכך שמי שעבר על חוקי התכנון והבנייה יהיה ממונה על הטיפול בהם.

באשר לדרישת התנועה לפרסם את דו"ח מבקר המדינה בפרשת הקרקעות, טוענת המדינה כי מבקר המדינה השופט בדימוס יוסף שפירא טרם סיים את בדיקתו בפרשה, אולם טרם התקבלו תגובות של המבוקרים ולכן לא ניתן להיענות לבקשת התנועה לפרסם את ממצאיו בשלב זה.

 

בג"ץ 3059/15

בג"ץ 3095/15

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

התנועה לאיכות השלטון עותרת לבג"ץ נגד מינויו של יואב גלנט לשר הבינוי

 

יואב גלנט החזיר למושב עמיקם 350 מ"ר וחתם את המחלוקת על גבולות נחלתו

 

בעד ונגד: האם ראוי למנות את ח"כ אריה דרעי לשר הפנים בממשלה הבאה?

 

האם בג"ץ יפסול את מינויו של חבר הכנסת אריה דרעי לשר בממשלת נתניהו?

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:141
קומיט וכל טופס במתנה