שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הצעה: תקנו את חוק איסור לשון הרע בעקבות התגברות תופעת השיימינג ברשת

חדשות

הצעה: תקנו את חוק איסור לשון הרע בעקבות התגברות תופעת השיימינג ברשת, צילום: צילום: Getty images Israel
הצעה: תקנו את חוק איסור לשון הרע בעקבות התגברות תופעת השיימינג ברשת
26/05/2015, ליאור שדמי שפיצר

עו"ד שלומי וינברג טוען במכתבו לשרת המשפטים כי סכומי הפיצוי הקבועים כיום בחוק אינם עומדים במבחן הזמן ביחס לוויראליות הרבה שבפרסומים ברשתות החברתיות, היכולה "לחסל" את שמו או את עסקו של הנפגע בזמן קצר ביותר. הגדלת סכומי הפיצוי נדרשת לטענתו גם ביחס לתלונות שווא במשטרה

עו"ד שלומי וינברג, יו"ר ועדת לשון הרע בלשכת עורכי הדין – מחוז תל אביב והמרכז – פנה לשרת המשפטים איילת שקד בבקשה לבצע תיקון בחוק איסור לשון הרע שיוכל להתמודד עם תופעת ה"שיימינג" באינטרנט. פנייתו של עו"ד וינברג נשלחה על רקע הפרסומים האחרונים ברשת שהובילו לתוצאות הרות אסון, בהן התאבדותו של אריאל רוניס, עובד בכיר ברשות האוכלוסין, כמו גם התאבדותו של נער לאחר שיימינג (ביוש פומבי) בפייסבוק.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

שיימינג הוא שימוש ברשתות חברתיות, בעיקר בפייסבוק, על מנת ללעוג ולהוקיע התנהגויות הנחשבות לפסולות באמצעות חשיפת שמו של אדם ספציפי.

הפיצוי הסטטוטורי ללא הוכחת נזק הקבוע היום בחוק איסור לשון הרע מוגבל לסך של 50 אלף שקל, וסכום כפול של 100 אלף שקל כאשר הוכחה כוונה לפגוע. לטענת עו"ד וינברג, סכומים אלו נמוכים מדי ואינם עומדים במבחן הזמן ביחס לוויראליות הרבה שבפרסומים באינטרנט ובפרט ברשתות החברתיות, המובילה לכך שניתן "לחסל" את שמו של אדם או את עסקו בזמן קצר ביותר.

"מאחר שיש צורך באיזון הזכות לשם טוב עם חופש הביטוי, שהוא עיקרון על, אין מקום לתיקון בחוק שיוביל לסנקציות פליליות בגין פרסומים מכפישים, שכן קיים חשש של ממש ליצירת 'מדרון חלקלק', אשר עלול, חלילה, להוביל לשימוש לרעה בחוק, להטלת 'אפקט מצנן', מעצרים ומאסרי שווא, ולפגיעה בחופש הביטוי, כפי שקיים במדינות עולם שלישי", מדגיש עו"ד וינברג. "מנגד, תיקון החוק והגדלת סכומי הפיצויים במקרים המתאימים במישור האזרחי עשויים לסייע בהרתעה, ולא פחות חשוב מכך, בהטבת הנזק של מי שנפגע כתוצאה מפרסומים מכפישים".

בשולי הדברים העיר עו"ד וינברג כי לשיטתו, יש מקום להכניס תיקון דומה בחוק איסור לשון הרע כך שיוגדלו סכומי הפיצוי גם ביחס לתלונות שווא לרשויות האכיפה שהוכחו ככוזבות (במיוחד בהליכי גירושין), בשל הפגיעה שאלו גורמות, בכך שהן מובילות לא פעם למעצרי שווא ולפגיעה קשה ביותר בשמו של אדם.

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

שיימינג בתשלום

 

תלונות שווא בעת גירושין: פגיעה אנושה בקלות בלתי נסבלת

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:170
קומיט וכל טופס במתנה