שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ביהמ"ש הוסיף לעונשו של אולמרט שמונה חודשי מאסר בגין פרשת מעטפות הכסף

חדשות

ביהמ"ש הוסיף לעונשו של אולמרט שמונה חודשי מאסר בגין פרשת מעטפות הכסף , צילום: צילום: Getty images Israel
ביהמ"ש הוסיף לעונשו של אולמרט שמונה חודשי מאסר בגין פרשת מעטפות הכסף
25/05/2015, עו"ד לילך דניאל

שופטי ביהמ"ש המחוזי קבעו כי על התנהלותו של אולמרט בפרשת טלנסקי מתנוסס דגל שחור, וכי איש ציבור ובוודאי שר בממשלה המנהל כך קופת מזומנים סודית גורם נזק מהותי לטוהר המידות ולאמון הציבור במינהל הציבורי, המחייב ענישה משמעותית. לצד זאת, שקלו השופטים לטובה את עברו המפואר של אולמרט בשירות הציבורי ואת תרומתו לחברה ולמדינה

בית המשפט המחוזי גזר שמונה חודשי מאסר בפועל, מאסר על תנאי וקנס בסך 100 אלף שקל על אהוד אולמרט בגין הרשעתו ב"פרשת טלנסקי", במסגרתה נקבע כי בהיותו שר התמ"ת קיבל כספים והחזיקם בקופה סודית, עשה בהם שימושים פרטיים ולא דיווח עליהם לאיש. השופטים יעקב צבן, משה סובל ורבקה פרידמן פלדמן ציינו כי אדם המכהן בתפקיד כה בכיר המבצע מעשים מעין אלה מחטיא את השירות הציבורי וגורם לאיבוד אמון בו, כאשר דגל שחור מתנוסס על התנהלות כזו והיא מחייבת ענישה משמעותית ומאסר בפועל. לצד זאת, שקלו השופטים לטובתו של אולמרט את עברו המפואר בשירות הציבורי במסגרתו תרם תרומה גדולה לחברה ולמדינה.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

הנאשם, אהוד אולמרט, הורשע בהכרעת דין משלימה בפרשה שכונתה "פרשת טלנסקי" במסגרתה יוחסו לו עבירות של מרמה והפרת אמונים וקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות.

בתקופת כהונתו כשר התמ"ת קיבל אולמרט ממשה טלנסקי כספים במזומן בסכום של מעל 150 אלף דולר ואלה הצטרפו לסכומי כסף אחרים במזומן שהוחזקו בקופה סודית ונסתרת בידיו של אורי מסר ושעליה לא דווח. שלושה אנשים ידעו על דבר קיומה של קופה זו ואיש מלבדם לא ידע על קיום הכסף, מניין בא ולאן הלך כאשר אולמרט לבדו הוא שהחליט מה יעשה בו. עוד הוכח כי השימוש בכספים היה גם אישי ופרטי, לרבות מתן כספים ללא דיווח, ללא רישום ובהסתר לעובדת ציבור בכירה – שולה זקן, ששימשה כמנהלת לשכתו של אולמרט. נוסף לאמור, העלים אולמרט ממבקר המדינה את עצם קיום כספי המזומן בקופה הסודית ואת השימושים הפרטיים שנעשו בכספים. בהכרעת הדין נקבע עוד כי אולמרט עשה שימוש פרטי ואסור בסכומים ניכרים מתוך התרומות שהתקבלו לקופה כתרומות פוליטיות.

במסגרת הטיעונים לעונש, הוגשו לבית המשפט מכתבים מטעם אישים שפירטו את תרומתו של אולמרט בתחומים שונים, בהם בעלי תפקידים במוסד (לרבות ראש המוסד לשעבר מאיר דגן), ראש ממשלת בריטניה לשעבר טוני בלייר, בתו המאומצת של אולמרט ועוד.

הרכב השופטים גזר על אולמרט שמונה חודשי מאסר, וציין כי העבירות בוצעו בנסיבות מחמירות, שעניינן סכומי הכסף המשמעותיים, העברות הכספים החוזרות ונשנות, שמירת הכסף עם כספים נוספים במזומן בקופה הנסתרת המהווה סוד בין שלושה אנשי אמון, אי דיווח לאיש, אי רישום גלוי ומסודר ושימוש בכסף שלכאורה הוא כספי תרומות ללא כללים וגם לשימושים פרטיים. התנהלות כזו, לדעת השופטים, צובעת את הכסף בצבע בעייתי ומחמיר. לא זו אף זו, החומרה מתעצמת עוד יותר בשים לב לכך שהכסף נוהל על ידי שר בממשלה ששימש גם כממלא מקום ראש הממשלה. לאור האמור, סברו השופטים כי איש ציבור ובוודאי שר בממשלה המנהל כך קופת מזומנים סודית גורם נזק מהותי לטוהר המידות ולאמון הציבור במינהל הציבורי.

בכל הנוגע למדיניות הענישה הנוהגת, ציינו השופטים כי קשה אמנם למתוח קווים מקבילים ואחידים בעניין, אולם עולים מהפסיקה מספר קווים מנחים ובכלל זאת רום תפקידו של הנאשם, היקף הפעילות העבריינית ומשך הזמן בו התנהלו העבירות. בהסתמך על הערכים המוגנים שהופרו פעם אחר פעם על ידי אולמרט, הנסיבות לחומרה והפסיקה הנוהגת, נקבע מתחם הענישה שבין 6 חודשי מאסר לריצוי בעבודות שירות ועד 14 חודשי מאסר בפועל, מאסר על תנאי וקנס.

בבואו לגזור את הדין בתוך המתחם, התחשב בית המשפט בעובדה שאולמרט כיהן כשר בממשלה ומאוחר יותר אף כראש ממשלה, ועקב החקירות וההליכים המשפטיים התפטר מתפקידו, שילם מחיר אישי כבד ונפל "מאיגרא רמה לבירא עמיקתא". לזכותו ציינו השופטים את עברו המפואר של 30 שנה בשירות המדינה במהלכן עשה לילות כימים ותרם תרומה מיוחדת במינה וחשובה מעין כמותה לחוסנה וביטחונה של המדינה. לדברי השופטים, במהלך הדיונים נחשפו פניו הנוספות של אולמרט כאדם טוב ומיטיב, איש דואג, אכפתי, מחבק, ובמקרים מסוימים אף מושיע. עוד צוין כי הפגיעה הצפויה בחייו של אולמרט מהעונש היא משמעותית, בשים לב לעובדה שהוא מתקרב לסוף העשור השביעי בחייו ומטבע הדברים גם משפחתו תפגע. כן צוין כי על אף שבכל הקשור להליכים המשפטיים שיתוף הפעולה היה חלקי, הרי שניהול ההליך היה תמיד ענייני וממוקד. לחובתו של אולמרט ציין בית המשפט כי עד עתה לא קיבל אחריות למעשיו.

התנועה לאיכות השלטון מסרב בתגובה לגזר הדין כי "זהו בוקר קשה לאזרחי מדינת ישראל, בו ראש ממשלה לשעבר נשלח לתא המאסר. בוקר קשה אשר בצדו מפציע גם שחר של אופק חדש של יום בו אומרת מערכת המשפט והציבור הישראלי – לא עוד. אמירתו המהדהדת של בית המשפט לפיה דגל שחור מתנוסס מעל מעשיו של אולמרט, ראוי כי תיצרב עמוק בתודעתו של כל שליח ציבור ועובד ציבור בהווה ובעתיד. אמון הציבור בנבחריו ובמשרתיו הינו דבר יקר ערך, הוא אינו ניתן במתנה ואינו ניתן לנצח. התנועה לאיכות השלטון מצדיעה למערכות אכיפת החוק והמשפט במדינת ישראל על עמידה איתנה לנוכח גלי לחצים חסרי תקדים, ועל שהוכיחו פעם נוספת כי מדינת ישראל הינה מדינת חוק אשר כולם שווים בפניו".

 

 

ת"פ 426-09

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

שנתיים לאחר הזיכוי – המחוזי שינה את דעתו והרשיע את אולמרט בתיק טלנסקי

 

תיק טלנסקי נפתח מחדש – המחוזי יבחן את הקלטות והיומן שמסרה שולה זקן

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:131
קומיט וכל טופס במתנה